AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
12.573

e34 520 misständer och seg startad!

Sida 2 av 2
bm
41
bmw-chrille
318 ti-95
323i-84
Kör med elf olja 10-40 Jag har inte kört med bilen då det gjordes ett motor byte och den här moton har inte gått helt ok nån gång angående ventil-relaterat så vid upp start så tickade motorn massor men efter en stund vart den bättre. När den hade fått upp trycket! (motorn hade ståt utan olja nått år)
Märker ingen skillnad varm som kallt tyvärr!
Fr
11
Freitag
320i Touring -03
Jag är ingen expert på bilar. Däremot har jag erfarenhet av att ha läst många många forum om just misständningar på Bmw. Då jag har näst intill samma problem på min nuvarande Bmw som på den jag hade förut så blev jag intresserad av detta fenomen. Efter att ha läst 100-tals trådar om andras problem med bluddrande motorer, dålig gasrespons samt misständningar på speciellt just Bmw så har man gett upp hoppet då de flesta bytt ut halva bilen utan framgång. Även Auktoriserade Bmw verkstäder kan inte säga vad felet beror på. En dag fick jag tipset av en mek att köpa mig en flaska Liqui moly Hyudralic lifter additive som finns på Autoexperten för 109 bagis. Den skall rengöra lyftare/ventiler samt trånga oljekanaler som är till för smörjningen av dessa. Då han misstänkte att det var mina ventiler som kärvade så köpte jag en flaska. Det tog 1 minut så var problemet väck, Motorn spinner som en katt. Nu kan man ju inte garantera att detta kommer att hjälpa, men 109 spänn tycker jag inte är en så stor förlust jämfört med att åka in till Bmw å de bara säger att man ska byta styrbox för 8000..
Fr
11
Freitag
320i Touring -03
Tittade på din video och som sagt, jag tror du har kärvande ventiler, de lirar inte som de ska, därför blir det kass gasrespons och misständningar. Köp en flaska av ovan nämda å testa. Sitter det hårdare får du kanske meka fram ventilerna å rengöra rätt på.
Fr
11
Freitag
320i Touring -03
Har problemet löst sig?
bm
41
bmw-chrille
318 ti-95
323i-84
Kommer ställa på bilen under morgon dagen och kommer då testa köra motor/lyftar tvätt med nått medel!

åter kommer under morgon kvällen om det hjälpt!
Fr
11
Freitag
320i Touring -03
Ok, på vissa tar det lite längre tid för lyftarna att hoppa igång som de ska med medlet i. Är det dina ventiler/lyftare som kärvar så kommer detta garanterat att hjälpa dig om de inte är helt slut. Eftersom de inte tickar länge så är det nog inte så illa. Kör inte något komplett motorrengöringsmedel då detta kan ställa till med mer problem med avlagringar som kan sätta sig i andra vrår å skrymslen. Det ska vara hyudralisk lyftar rengöring, inget annat. Kör sedan motorn ordentligt varm.

Lycka till!
Fr
11
Freitag
320i Touring -03
Ofta står det på flaskan att det är mot tickande ventiler. Det är det du skall ha även om dina ej tickar i det här fallet.
bm
41
bmw-chrille
318 ti-95
323i-84
Tyvärr Så hjälpte det inte Liqui moly Hyudralic lifter additive! men gav upp i kylan idag! Ska göra leta mer tester under morgon dagen men har kört hem bilen ca 2 mil och gasat ur den ordentligt! Bilen reagerar nästan så den kväver sig själv när man kör den!
Fr
11
Freitag
320i Touring -03
Ok, behöver inte vara kört än. medlet behöver verka lite ibland om skiten i oljekanalerna sitter hårt fast.
Vad less man blir på dessa fel som man direkt inte kan sätta fingret på vad det är...Tycker dessutom att dessa felsökningar i datorn är skit, det står ju inte vad som orsakar felet. tex felkod, misständning cylinder 3. jaha, men varför!!???
Såklart ett sätt för Bmw att tjäna pengar när man lämnar in bilen...
bm
41
bmw-chrille
318 ti-95
323i-84
Man tröttnar skapligt!
Men ska ut och varmköra bilen så den får jobba lite mer. För det känns som det har med ventilerna att göra! seg startad känns som ventilerna inte helt stängda! m42 motorerna brukar kunna låsa sig i öppet läge och man får mala länge för att få ingen dom då!
Den tickade massor första upp starten andra upp starten lätt den jätte bra! men missar som sakt!
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Gör ett kompressionstest så får du reda på och ventilerna stänger.
FAF
bm
41
bmw-chrille
318 ti-95
323i-84
Länk

Går lite sämre nu!

Får se om ja kan göra komp test i början av veckan och samtidigt kolla koder!
Visa användare
289
BMW525i
535i -90
SAAB 9-5 Aero 2005, E85 tuning Nordic Uhr.
Bara en fundering. Har ni 0at felkoderna efter bytet av givarna eller indikeras samma fel trots bytet? Jag har carsoft vilket hittade vissa fel på bilen sedan på Mekonomen fick de fram fler koder bl.a. Lambdasond.. De sa också på Mekonomen att gamla koder som ej raderas kan ligga kvar och "störa" Bara en tanke
bm
41
bmw-chrille
318 ti-95
323i-84
Tyvärr har inte fel koderna raderas efter men fanns bara en givare sist! men ska försöka titta fall dom ligger kvar eller om det finns någon mer!
bm
41
bmw-chrille
318 ti-95
323i-84
Felkod 79 okänt fel
bm
41
bmw-chrille
318 ti-95
323i-84
Ser ut att kunna vara som Johan B skrev tidigare
"Om koden kvarstår är det troligt att du har ett avbrott i kablaget eller kontakterna!"

Någon som har bra förslag på hur man kan mäta fram det?
tex om det går mäta från styrboxen? för att se avbrottet?
bm
41
bmw-chrille
318 ti-95
323i-84
Någon som har koll på vad stiften i styrboxen går till?
bm
41
bmw-chrille
318 ti-95
323i-84
Någon som vet vilket stift i kontakten till styrboxen som går till vevaxelgivaren?
Felkod 79 vevaxel står även avbrott och verkar va kabelbrott jag råkat ut för!
Bilen är en e34 520 95a med m52 motor( motor utbyt)
Eller passar inte m52 vevaxelgivare ihop med m50n piska och box? (man får fila till kontakten)
Någon som har koll på det här?
bm
41
bmw-chrille
318 ti-95
323i-84
Bilen går ibland bra över 1200v men när den står på tomgång så missar den precis när man gasar lite.
Har försökt att felsöka i kabelpiskan men utan resultat!
En sak till som är att bilen är seg startad går runt några varv innan den ger från sig något ljud till tändning! samt måste ge den lite gas!

Någon som har nån ide?
bm
41
bmw-chrille
318 ti-95
323i-84
Jag sålde bilen men fick svar av nya ägaren att han bytte vevaxelgivare igen och nu funkar bilen Så felet var Vevaxelgivaren!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.