|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har sedan köpet av min e32 förra året haft planer på att lacka om kofångaren fram pga stenskott samt takluckan pga rost i kanterna. Så nu under avställningen av 740in har jag demonterat stötfångaren fram samt takluckan men även i samma veva märkt att dörrarna är inne på sista versen då rost tagit över på insidan av dom nedre regionerna, tråkigt men sant. Har iaf nu idag efter ett långt sökande fått hem 4st otroligt fina dörrar till bilen men i fel färg. Nu till frågorna: 1. Kan man "enbart" lacka om front, huv, framskärmar, taklucka och dörrar utan att det ser alltför konstigt ut eller är en hellackering smartast? Värt att nämna är att bilen är diamantsvart och att det finns inga planer på att avyttra bilen på ett väldigt bra tag framöver. 2. Någon som har tips på lackerare i Sthlm området med den underbara kombon bra och billig? | |
|
jag satt i nästan samma sits men har bestämt mig för att lacka om hela bilen för att jag vill ha den svart och inte lazurblau som den är idag och för att det är rostblommor lite här och där innanför dörrar och i sparklådor. |
|
|
Japp, har också bestämt mig för att lacka om hela bilen men jag kör på samma diamantsvarta lackering som den har nu. Efter hellackeringen så kommer den enbart rulla när det är soligt ute, inte ens regn får den se :) Har redan nu börjat kolla runt lite priser och runt 25000 vitt och kanske runt 20000 svart är väl som lägst vad jag hittat just nu, då strippar jag bilen själv. Dessa priser hittar jag bara utanför Stockholm. När det gäller hellackering vilka delar bör/ska man lacka in OCH utvändigt? Dörrarna är ju i fel färg så dom måste jag ju men sen då? |
|
|
Jag har bra erfarenheter av just diamantsvart. Min fd 540 är lackad i 4 olika omgångar, allt är omlackat. Jag lovar, man ser inga nyansskillnader någonstans, varken i solljus eller i lysrörsljus. Helt otroligt, till och med lackat av två olika lackverkstäder. Antingen är diamantsvart ytterst tacksamt att lackera eller så hade jag overklig tur. Det finns ingen anledning att lacka dörrinsteg om de inte råkar va väldigt dåliga. Första steg är att lacka dörrar och ev andra delar invändigt. När de torkar hakas allt på bilen sen blåser man över hela bilen. Ska varje del lackas försig och dalta så kommer det kosta flis. |
|
| Två av mina bilar har (nåja den andra håller på...) att lackas om i "delar", dvs man plockar bort huv,dörrar, baklucka förutom stötfångare mm vilket man gör normalt ändå. Två andra har fått "endast" utvändig lack. Min åsikt: Endast utvändig lack duger alldeles utmärkt, men man får räkna med en del efterarbete med att fixa lite lackskarvar mm i "dörrgångarna", om man vill ha det helt osynligt. Lackering in och utvändigt är det jag föredrar, dels ser man ev rostangrepp mycket lättare när man lyfter av dörrar mm, speciellt i underkant. Behövs det så kittar man om relativt enkelt. Man slipper synliga lackskarvar, o undviker eventuella nyansskillnader. Dessutom är det i regel LÄTTARE för lackeraren att få en riktig bra yta när han slipper lacka en hel "långsida" i ett svep. Resultatet beror på förarbetet, o hur bra förarbetet är vet man egentligen först efter 2 år. Runt 20" för en utvändig lack utan kvitto i Sthlm är nog rätt vanligt pris, går säkert få det för 15" med om man letar lite. På andra ställen i landet (läs mindre orter) får man tex en komplett lackering i delar in & utvtämdigt, inkl rostkontroll + omkittning i samtliga dörrfalser, mellanslip samt med "effekt" i sista lagret klarlack för 27"...Viss skillnad. | |
|
Uppdatering: Har nu äntligen hittat en seriös lackerare som lackar om hela bilen för mellan 10-15000kr. Han kunde inte ge ett mer exakt pris då han inte sett bilen men max 15000kr om det är mycket fix sa han. Då sköter han allt. Lackeraren är god vän till min granne och en annan vän som som pysslar med bilar. På parkeringen fanns flera nya bilar tex en Porsche Cayenne, 525d f10 och några nyare mercedes så det känns som det här kan bli bra. Tänkte lämna in bilen i mars. Fortsättning följer... |
|
| Fortsätt att höra av dig då jag oxå har en 740 med diamantsvart färg som jag tänkt lacka om..... | |
|
Hej! !0000-15000kr låter onekligen billigt dobo.När jag frågade en bil -lackerings firma för många år sen så sa han att minst 25000kr beroende på hur mycket under arbete det var etc. Bara att säga grattis då=) Bara Min Wagn! |
|
|
s.frejd Absolut, så fort snö, salt och slask försvinner från vägarna åker jag dit och lämnar bilen. Tydligen lackar dom bilar åt Veho Bil och då måste det vara bra tycker jag. |
|
|
Idag "körde" vi äntligen iväg bilen till lackfirman! Har under dom senaste helgerna strippat bilen så mycket som det går (orkat) för att få ner kostnaderna. Framdörrarna byts ut till ett par i riktigt fint skick. Ny original vänster framskärm. Allt plast, lister, grill, strålkastarsarger lackas om i mattsvart för att se ut som nytt och original. Ska bli kul att se resultatet nästa vecka! Länk Länk Länk |
|
|
Ska bli spännande att höra hur det blev. Din bil var ju väldigt fin redan innan, åtminstone vad jag kunde se den korta stund jag såg bilen förra sommaren. Funderar starkt på att göra samma sak med min gamla 750. Du får gärna vidarebefordra kontaktinfo till lackeraren om du blir nöjd med resultatet. |
|
| Grymt! Lycka till och glöm inte att lägga upp bilder på resultatet!! | |
| Dom fälgarna passar bilen perfekt! Kommer nog bli en höjdare när allt är klart! | |
|
Tack! Ja, bilen var fräsch redan innan faktiskt men pedant som man är och med lite bra kontakter (priser) så gick det inte att motstå hellackeringen. Pratade med lackfirman via telefon idag och dom sa att det tar ungefär 10 dagar till tills den blir helt klar. Om det blir bra resultat och du fortfarande är intresserad så kan du få tele nr, adress osv. Fler bilder kommer... |
|
|
Jag hade en likadan som din tidigare. Köptes som renoveringsobjekt, men var ändå ganska fin(finns bilder under "mina bilar") Höll på att skruva ett bra tag och men fick aldrig rätt på den avtagbara dragkroken så jag kroknade och sålde bilen istället. Nu är jakten igång igen, men att hitta en hyfsad E32:a idag är väl ungefär som att hitta den berömda oskulden på BB :-) Ser verkligen fram emot att få se bilder på din bil när du är klar med den! /Kristian |
|
|
Trevligt att du pysslar om "min gamle" saknar den ibland men den dammade ju mest i garaget:) Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| dobo: är klart intresserad. | |
|
Japp Micke här pysslas det om för fullt med din gamla 7:a! Ett rostfritt avgassystem står väl väldigt högt på önskelistan nu kan jag säga. Ska väl försöka ta mig ut till lackeraren imorn med grannen och kika hur det går. Frågan är hur tar man nu hand om den nylackade på bästa sätt? När kan man polera, vaxa och lackskydda? Vet att på BMW så poleras och vaxas nya bilar men då har dom härdat i ugn från fabrik och stått ute ett litet tag innan rekondaren går loss. |
|
| 15000:-!!! Om jobbet blir bra och är seriöst så är det otroligt bra pris! | |
| 10-15000kr sa han om han gjorde allt jobb. Nu har ju jag strippat det mesta av bilen vilket sparar några timmar så man kan ju hoppas på att hamna runt 10000kr vilket vore kalas om jobbet är korrekt gjort. Det återstår att se. Vet att grannen min har hellackerat 3st gamla bilar hos dom och jag tror det också påverkar priset till min fördel något. | |
| Var iväg och kikade på bilen idag. Dom har slipat ner hela bilen och rostlagat det lilla ytrost som fanns på den. Bagageluckan kommer även lackas in och utvändigt pga lätt rostlagning vid regplåtsbelysningen. Slutet av nästa vecka är bilen klar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.