AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
59.252

Hur lyckas man risa ner M3 så mycket?

Sida 9 av 10
Kul att det verkar gå bra för dig! Fortsätt gärna uppdatera. Vore även lite intressant och veta hur mycket det kostade i slutändan :)
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Håller med, superintressant att få följa framstegen.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Kul tråd! Vore kul med "work in progress" bilder.

ja
201
janne86
BMW 520 d Touring F11 -2011
Många här som håller tummarna för dig och bilen och vill följa hur det går med rädda M3an
Så nu har bilen varit ute på en liten luftning. Jag köpte nya fälgar till den, ett budget alternativ då dom hade dåligt med tid att fixa till dom som satt på bilen. Och jag vill ju testa så allting funkar. Kommer dock att fixa till dom då Breyton fälgarna är bra mycket trevligare än dom som inhandlades. Blev nya skor till den också Good year asymmtric 275/30-19 och 245/35-19.Blev bara en liten test runda då skivor och klossar inte har kommit ännu och dom som är på är i stort sett helt slut. Kan meddela att allting är positivt. Motorn spinner som en katt och är helt tät, sen kanske katt inte är rätt uttryck på denna bilen men ni vet vad jag menar. Den växlar som den ska och inga konstigheter med något än så länge. Har dock inte varvat mer än 4-5000 men det skjuter på bra. Skulle vilja testa en utan kompressor för att se skillnaden. Om där är någon? (någon i nordvästra skåne som skulle vilja bjuda på en runda?) Har även kollat över alla el funktioner och är nöjd mer resultatet. Var ett morrande ljud från diffen när man svängde i krypfart men efter lite karusell körning och lite yrsell på båda hållen så slutade det, kan ju vara att den stått still så länge annars som jag förstått det så är det inte helt ovanligt att där är oljud från den.

Kostnaden (än så länge)
Inköp 99500+slagavgift 3000
Sotningssats+oljefilter+ARP toppbultar 5000
Däck+Fälg 14000
Bromsar 8000
Olja+Glykol+div kem för rengöring 1200
Summa:130700 Kr

Har blivigt en liten summa av det men 131000 för en svensksåld (komplett historik av att dömma från utdraget av BMW) M3 med kompressor (ess tuning) och helt nya däck och fälgar,bromsar samt genomgången topp är ju inte fyskam tycker inte jag i varje fall. Sen att man haft en himla tur och det eventuellt bara var toppackningen är ju en annan sak. Kanske kass att skriva vad man har bilen i för pengar då det kan ligga en i fatet om man ska sälja(inte för att det är planen). Ska se var man kan lägga upp bilder
Ba
328
Basilika
E39 530im
Bra jobbat! Forts uppdatera oss med lite bilder oxå, tack =)
Mu
531
Mullret
330xd Sedan E90 -07
i3 - 14
Kul du fick ihop bilen. +Riskprojekt, javisst, men med lite tur och jävlar anamma så går det mesta.. Grattis till bilen, torde vara ett kap nu med kompressor och allt.

M3/// Mullret
Jättekul att en användare här köpte bilen, trevlig läsning. Bra jobb!
Ladda upp dina bilder här.. Länk
Ro
1.708
Roffa
520D Xdrive -20
Ett annat alternativ är ju att lägga upp bilen här: Länk
Bilen är ny besiktigad utan anmärkning vilket är bra. Tog av remmen till kompressorn innan jag besiktigade vilket resulterade i att motorlampan tändes. Satte sedan på remmen igen och lampan släcktes men tändes efter 20 mil igen. Får ta och läsa av felkoderna. Bilen går väldigt bra och inga konstigheter tog hela familjen till Kolmården och tillbaka så man får väl se den som "fungerande" igen. Passade även på att byta filter och olja i den inför resan. Hade ett hasande ljud från diffen som jag tror på att den stått ute ett längre tag men innan vi gav oss iväg så bytte jag olja i diffen till BMW's asdyra special olja, tror att det har hjälpt då jag inte har hört ljudet på ett tag nu. Bilen i sig är ju ingen komfort räser med Ac schnitzers chassi vilket gör den stum och högljud men det finns ju andra bilar om det är komfort man är ute efter.
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Bra jobbat, snacka om mycket bil för pengarna!

Vad sa dom på besiktningen ang. kompressorn? Kommenterade dom den?
Dom sa inget om den faktiskt. Är den inte inkopplad så bör det väl inte störa mer än ett par raggartärningar i backspegeln eller? Besiktningsmannen tyckte att bilen var i ett bra skick. Dock så återstår rekond av bilen så den kan bli ännu finare.
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Tack, bra att veta inför kommande besiktning. Har snackats mycket om att hänga av remmen, men det är första gången jag får det bekräftat av någon som faktiskt har gjort det, inte bara "kompisens morsas kusin".
Jag vet ju inte vad andra besiktningsmän säger om det men nu sa dom inget.
Vi har inte glömt hur den såg ut.. Länk

Orkar du lägga upp nån bild efter rekonden? Hade varit kul.
Testar om länken funkar. Är bara tvättad på bilden
Länk
ja
201
janne86
BMW 520 d Touring F11 -2011
Grymt Fridlyst! Och bra räddat
Ett par bilder på den trasiga toppackningen

Länk
Länk
Länk
Tackar Janne :)
Tack. Läcker
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.