AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.323

Otroligt stötig E39 Touring!

Sida 1 av 2
mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Har en E39 som går väldigt dåligt i vägskarvar och ojämnheter i vägen. Bilen är iofs utrustad med 235/45-17 och då får man acceptera en viss stötighet. Men det jag upplever känns extremt och gäller bakvagnen. Det känns som om bilen ska gå sönder varje gång bakhjulen går över en skarpare skarv i vägen. Bilen skakar till och det låter hemskt. Jag har kört, senast igår, en Skoda Superb med 225/45-17 som på samma väg går hur fint som helst. Det känns som om det är nånting som inte stämmer.

Jag var inne med bilen på ett M-test nyligen och där konstaterades dämparna fram vara på gränsen till att behöva bytas ut, men ingen anmärkning om bakre dämpare.

Bilen är utrustad med nivåreglering och har gått 15900 mil. Hur ser egentilgen bakvagen ut på en bil med nivåreglering? Är det någon som har upplevt samma sak? En E39 borde vara komfortablare än så här.

Micke
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
>>Jag upplever oxå e39 touring som mycket stötigare än sedanmodellerna (har haft 2st 4-d och 2st touring).
Tror att det har att göra med den annorlunda bakaxeln, som är dimensionerad för hög last/platt golv, framför maximal komfort. Testa köra en annan touring så får du säkraste svaret om din bil är ovanligt mycket stötig.

Men allt är relativt. Min andrabil, V70R, är EXTREMT hårt fjädrad! Biljäveln ligger helt platt i kurvorna.
I jämförelse så är det som att sväva på måln i BMW-n.
Mvh
Marin
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
Hehe, ni klagar på att era E39:or är stötiga, då har ni inte åkt min bil! Själv sitter man och kryssar som en rattonykter för att undvika alla skarvar och brunslock och dylikt. Bilen är sänkt med kortare fjädrar och orginal stötdämpare. Trots stötigheten en lyckad sänkning, grymt låg och vacker, men har aldrig skrapat i eller slagit igenom. Det bästa hade varit och kräva vägverket på vägar som är körbara med en personbil, ingen j-vla jeep!
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Åker själv ganska stötigt,

H&R sänkningssats med Automatisk nivåreglering och Bilsteindämpare tillsammans med 20" fälgar bäddar för stötighet.. ;)

Men grundproblemet som mikren-6 beskriver finns kvar, bakvagnen känns nästan stum jämfört med fram.

Marin: Dimensionerad för hög last? Tja, i princip har du rätt men.. Vi vet alla hur bra touringen var i teknikens världs undanmanöver test... ;(

Bug
-Schnitzerbumse med lite extra flås-
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
>>Buggy
Tror att den skall tåla över 500kg i maxlast....det är väl mycket.
TV kan ta sig i brasan! Hur många bilar skulle klara deras test om man samtidigt hade 75-100kg på taket? Dom flesta bilar får faktiskt ha det. Jag kör runt med 15" ballongdäck, och tycker själv att ja kör ganska sportigt, men har aldrig problem med väghållningen.

Ps. Är din hjuldiameter större, med 20", än med standard 15"?

Mvh
Marin
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
marin:
Samma här.. kör sportigt men har inte heller några problem med väghållningen! ;)

Hjuldiametern på 20" är något större, har för mig att det skiljer 2% i rulldiameter mot originalhjulen.
Men det fyller upp bra i hjulhusen...

Bug
>Marin vad menar du hade de taklast på testet....???

Vill oxå ha kompressor.....
mi
525
mikren-6
Jag ska iväg och prova en annan Touring med samma däckdimension för att få lite egna referenser. Av de skäl som Marin nämner får man acceptera att bakvagnen på Toringen är stötigare än sedanen. Jag upplever det dock som lite väl häftigt, och tendensen är det samma med 16" vinterhjul.

Problem med sportigheten/väghållning har jag aldrig upplevt, bilen går väldigt fint på krokig väg trots offensiv körning.

Micke
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
>>Kilen
Nej, dom har aldrig gjort testet med taklast, och lika bra är väl det. Var och varannan bil skulle välta :)
Touringmodellerna har fått mycket skit för det jä**a älgtestet, men jag tycker att bilen har skitbra väghållning. Men ja måste säga att V70R är ännu vassare, men ack så stötig.
//Marin
Min touring är utrustad med 235/45-17 och är inte anmärkningsvärt stötig. Min bil har inte nivåreglering men är utrustad med dragkrok vilket innebär att det även sitter förstärkta fjädrar i bakvagnen. Kanske är det något fel på din nivåreglering? En femseriebil skall vara komfortabel oavsett karossform.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
>>Bjoerck
Känner du av skarvarna på ett målat övergångställe?
//Marin
Med de dubbfria vinterdäcken i dimensionen 225/60-15 passerar jag obemärkt förbi både övergångsställen och frusna leråkrar. Med de lägre sommardäcken fortplantar sig småskarvar upp i karossen på ett tydligare sätt. Dock anser jag bilen vara mycket komfortabel även med de breda däcken. I synerhet gäller det påståendet motorvägskörning då bilen upplevs mycket stadig och behaglig.
Hej!

kolla nivåregleringen. vet du om bilen är sänkt? symptomen påminner om min förra E39 touring som hade alldeles för korta fjädrar med orginal stötdämpare. problemen märktes speciellt väl vid tvärgående skarvar, där båda hjulen fjädrade samtidigt. fram var helt ok, men bakvagnen hoppade så hela bilen skrällde. jag tror inte touringbakvagnen var speciellt lyckad med sina liggande stötdämpare. i så fall hade BMW byggt en M5 touring!
förresten, har du orginal sportchassi? eller bara nivåreglering?
meddela gärna vad det var för fel om du hittar något, kan vara bra att veta!

Mvh Johan
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Skulle va mycket förvånad om det inte satt originalgrejer på min bil, då den endast gått 11000mil?
(har nivåreglering, och ingen dragkrok)
Men det är som Johan säger. När båda bakhjulen skall fjädra samtidigt över tvärskarvar, så kännst det i hela bilen. Framifrån känns inget.
Mina tidigare e39-er sedan var överlägsna touringen vad gäller fjädringskomforten.
Brorsan hade en 520iT -98 och den kändes likadant som min.
Missförså mig inte nu, bilen är mycket komfortabel jämfört med andra kombibilar, men sedanmodellen är helt suverän tycker jag.
//Marin

För korta fjädrar kan uteslutas i mikren-6 fall då bilen har nivåreg. och följdaktligen saknar skruvfjädrar. Däremot kan ett fel föreligga i nivåregleringen. Kanske har den fastnat i sitt stumaste läge?
mi
525
mikren-6
Jag var precis ute och körde en 540iA Touring -00, hej vad det gick. Dock kändes den bilen också stötig bak, men kanske inte lika mycket som min. Jag känner igen det Marin beskriver mycket bra när bakhjulen fjädrar samtidigt, hemskt.

Bjoerck, mycket riktigt är det original fjädring på bilen. Jag får ingen felindikation från nivåregleringen och BMW i Gävle har kopplat upp sig mot datorn utan att hitta några fel, så nivåregleringen är nog OK. Jag får nog leva med. Bilen går som du säger väldigt bra på motorväg och annan väg som inte är alltför vinterpinad.

Hur är det förresten med gummibussningar i bakvagen på Touring? Sånt håller ju inte i evighet. Kan det göra skillnad tro?

Micke
På gamla e34:an finns ju de berömda silentblocken, det borde väl finnas något liknande på e39:an.

mvh
Berg

"Ett är att förstå ett sjökort, ett annat att föra skepp" /Holberg
Visa användare
364
bug
Passat GTE -16
BMW 530xd -07
Seat Leon Cupra
Hej,

På min bil har jag bytt krängningshämmarbussningarna. (Tror att det var så de hette..)
En på varje sida, ser ut som kantiga "C":n ungefär.
Ganska billiga faktiskt.
Inbillade mig att det blev lite bättre efter det.

Bug
MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
Det är inte ett generellt problem att touringen är stötig. Det är som Bug säger snarare så att den är krängig enl TV om man maxlastar o kör konbana.

Jag har 16" och sportchassi med nivåreglering. Jag tycker snarare att den är lite mjuk i bakvagnen, absolut inte stötig. Har däcktrycket lite högre än rekommenderat för att den ska bli lite mer direkt i styrning. E39 är och ska vara en underbar kompromiss mellan komfort o sport - oavsett om det är en sedan el en touring.
En herrgårdsvagn, eller touring, blir alltid lite skramligare i aktern på grund av det öppna bagageutrymmet som agerar resonanslåda. Till att börja med rekommenderar jag att kontrollera alla "lösa" saker i bilen såsom reservhjul, batteri, domkraft etc. Ligger något löst därbak blir det mycket oljud vid varje gupp.

Vad det gäller diskussionen om älgtest tror jag det är maxlasten och inte bakaxeln det är fel på. Skulle vara intressant om någon sedanägare vill delge maxlasten på en sådan? Anledningen till att BMW har olika axlar beroende på karossform beror på att touringaxeln är dyrare att tillverka än sedanmodellens. Allt enligt BMW:s ingenjörer. Sanning eller ej?
flounder
Vill bara tillägga: Min touring har samma stötiga fenomen som tidigare inlägg. Med 17" 235*45, nivåreglering och sportchassi. går inte in på däck-trycks disskusionen men har alltid 2,8 bar i däcken.
Körning på landsväg med högfart går den kanon. Likaså offensiv körning typ bana och liknande. Kan inte säga att jag är besviken på komforten.Bilen är ju stadig hur än jag försöker provocera!
-Är det inte ganska logiskt att det blir stötigt om man förvandlar en familjekombi till sportvagn och sedan kör därefter? Med 15" orginal upplever jag inte några problem alls...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.