AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.540

Vill ha en bra diff till 540i/6 e39!

Sida 1 av 2
Hej!

Bakaxeln till 540 verkar vara rätt bra för att ha öppen diff, för det mesta släpper den på båda, och i kurvor överstyr den gött. Tror ni ändå jag har originaldiff?
men jag vill ändå helt klart ha lamelldiff för att få ett konsekvent beteende, hade tänkt testa lite "drifting" med bilen. M5 diff finns på skroten för ca 7000kr. Men brukar de vara i gott skick? Går det att renovera annars, eller finns det färdiga alternativ?? Det kanske även krävs andra delar för att montera diffen på en 540?
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Tjena!

Du har möjligtvis inte köpt den silverfärgade 540i/6 som var till salu i norrtälje kommun? Var sjukt sugen själv, men fick inte till planeringen.

Gällande diff så har jag undersökt saken och för att få m5 e39 diffen att funka måsta man byta kardan. Man behöver också antingen ta med drivaxlarna från m5'an eller byta medbringarna i diffen till andra tror jag det var.

Men allt står om du googlar på engelska - väldigt vanlig modifiering i USA.

Du kan även få tag i diffen i England eller Tyskland till bättre priser än skroten. Testa ebay eller pistonheads.

Vill du inte köra på M5 spåret har quaife en bromsad diff som är bolt on, köps med fördel från birds i england Länk dock måste den ju då monteras i bakaxelklumpen.

// Johan
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Även schiedmann säljer quaifediff.

Grattis till en kul bil!
Hej Neues & Alpinabiturbo!

Nej jag har haft min ffjordgråa 540 i över ett år, och den köptes i gbg :)

Ok, man kanske skulle slå till på en sådan här: Länk
och skaffa drivaxlar + ev. kardan. Ska läsa lite på det sen vad som behövs :)

Ang diffen Quife säljer; det är en torsendiff, och det verkar vara delade uppfattningar om hur bra det fungerar att sladda med.
Bra att man hittade den här tråden:) har också en 540i/6 e39. Och som du säger så är ju diffen en aning trist.
Är ocksä sugen på m5 diff, men hur är utväxlingen i dom? Är det samma?
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Diffen från e39 m5 har utväxling 3.15:1 vilket är något högre än original som jag tror ligger på 2.93:1.

Alltså, bilen kommer varva något mer - bli lite piggare.

Många ägare av 540i/ 6 det kommer det fram här! Till våren är jag spekulant på en sådan sedan, gärna med M-paket i fint skick!

Tipsa mig gärna framåt juni om ni vet om någon i trevligt skick!

// Johan
Neues; I Sverige finns det 13st 540i/6 E39 limo och 3st 540iT/6 E39 med M-Sportpaket så du har inte så mycket att välja bland totalt finns det 184st registerade. Stephan
Lite piggare är ju trevligt, men man vill ju inte att den varvar så mycket mer att det påverkar bränsle förbrukningen vid normal körning.
Jag har funderingar på att sälja min till våren, men jag har inte beatämt mig än. Jag har dock inte komplett M-paket, saknar bakkofångaren. Men annars är de ratt och rubbet.
Marwin hur beter sig din bil? Har du alltid enhjulsspinn eller släpper dina på båda ibland också?

Finns ju som sagt Quife, pratade med Schmiedmann och de förstod inte varför det inte skulle lämpa sig till drifting, men läser man på forum så verkar lamelldiff eller 100% låst vara att föredra.

Neues: Vad varvar en M5a på 6an vid 160 ungefär vet du det?
Inte lätt att hitta en i bra skick! Speciellt inte med M-sportpaketet som Stephan säger.
Min kanske är till salu då, vi får se :) men vet inte om den är vad du söker
När man spinner raktfram är det på båda hjulen, oftast. I kurvorna går det att åka brett med mycket fart. Men lite saktare i rondeller och så då spinner den bara på innerhjulet. Det blir ganska läskigt när man går in i en kurva och aldrig vet om det släpper eller om bara innerhjulet spinner. Lika så om man får ett jätte fint ställ, så vet man aldrig om den spinner på båda när returen kommer. Lite spänning;)
Men med ett par 185 breda 15 tums vinterdäck på bak med 4bar luft i så går det oftast bra:)
Vad kostar Quife diffen föresten?
Okej min släpper för det mesta på båda när man kör rakt fram. men när det är halt kan den släppa på ena ibland. Otroligt frustrerande när mina bakdäck var på väg att ta slut och det var blött ute och man verkligen fick kämpa sig förbi lastbilarna på motorvägen för att ens hjulet bara spann konstant... ^^

i rondeller släpper min alltid på båda iaf, men ju halare det är, desto sämre är den!

kan man ens ha så smått på en 540?! :D
runt 11000 tror jag. men vissa påstår att den beter sig som en öppen, bara att den "flyttar över" kraften till det hjul som inte spinner, dvs det blir ingen låsning på samma sätt, hur man nu ska förklara ^^
Okej, min är tvärt om. Är det halt så släpper den oftare på båda.
Jadå bak går det, men inte fram. Perfekt med 15 tum som lekdäck. Lite lättare att springa på den dimensionen i gamla bodar och sånt där det ligger och skräpar:)
En 540 diff är ju inte så dyr på skroten, så jag funderae på att sätta svetsen i min och se hur det blir. Lite tråkigt bara att åka med tuggande innerhjul vid normal körining.
okej märkligt :)
aha, har inte tänkt på att de kan passa bak ens^^ blir ju mycket billigare, fast inte riktigt lika bra kanske.

mjo så kan man ju göra, men jag håller mig borta från svetsen iaf. känns synd å "paja" en så fin bil, sliter ju som faan, dessutom; va kan hända om svetsen går sönder när du kör utanför ett dagis? inte värt å ta risken enligt mig iaf, även om det säkert är minimal risk att de händer nått om ,man gör det riktigt
Jo det känns ju som att man förstör bilen lite, men samtidigt det roligaste. Då kan man ju förställa genom att motorbromsa och sånt. Ruskigt roligt:) men om inte quife diffen funkar riktigt bra och kostar 11000 medans en m5 diff funkar bättre och inte ens kostar hälften så mycket så är ju inte valet så svårt.
Nu när jag tänker efter så finns det en här på forumet som kör kompressor matad 540/6 med quife diff. Tror han heter TCG. Han finns på garaget och heter samma sak där, där har han massa filmer o grejer.
jo det är nog kuul :D

Jag tror iaf att Quife använder sig av torsendiffar, och om man googlar så verkar det som att det mer lämpar sig för bana än drifting. Kan man få en M5 diff för under hälften då?? skroten brukar väl ta 6-7000, sedan vet jag inte riktigt vd som behövs mer, men ev. kardan och andra medbringare eller vad det heter på diffen, om man inte kör drivaxlar å allt från M5an.

bor du i närheten av gbg?
Okej. Ja det fanns ju en länk här uppe från ebay med en billig m5 diff. Kan man ta medbringarna ifrån 540 diffen blir der ju billigt. Nix 25 mil uppåt.
Jo det gör de ju, tänkte i sverige. men det kanske inte spelar någon roll, men jobbigt om något skulle krångla. btw, det är samma grejer på rhd bilar, och oberoende årsmodell va?

okej, det är inte du som har Tommys gamla? En svart med ganska få ägare
Ja på rhd är det samma. Årsmodeller vet jag inte. Han jag köpte den av hettw iallafall inte tommy. Jag köpte den ifrån skåne. Svart med 8 ägare och fullt M-paket förutom bakkofångaren:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.