AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.080

E34 520i - startar men orkar inte varva upp.

Sida 1 av 2
mk
7
mkarnhill
E34 520i -95
Hej!
Är ny BMW ägare och ny här på forumet och jag önskar få lite hjälp om min bmw,

Det hela började morse när jag skulle åka iväg en sväng, det första som jag märkte va att bilen inte ville varva över 3k varv då den börja bluddra lite lätt så jag fortsatte köra utan att överstiga 3k varv men sen när jag kom in till stan så bluddrade den till och då ville den inte varva någonting. Så jag rullade in till kanten och försökte varva lite men den orkar inte.. den går fint på tomgång men så fort jag skall gasa så orkar den inte.

Vad kan det vara för fel? Den har inte haft några problem tidigare utan det bara kom helt plötsligt..

Tacksam för svar
/ michael
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Jag vet inget om din service,men jag skulle nog börja med att byta luft och soppafilter.

Mvh Jonas B
Kolla gärna på sök inlägg här ovan,det brukar ge en hel del.

P.s. Välkommen till forumet.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Kolla om du har vatten i tändstiftsbrunnarna.

Kolla så att katten inte är igensatt.

Baktänder den något?
mk
7
mkarnhill
E34 520i -95
Hej. Service är nyligen gjord för ca 2månader sen med luftfilter och bränslefilter. Det är ju fint flöde ut i avgasröret så det kan inte vara igensatt katt? Ska kolla på brunnarna:) nej baktänder gör den inte
Testade precis att gasa igen och den svarar inte alls på gasen trots att spjället är helt öppen
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Kolla om givaren för gasspjället är ok. Om inte kan den ge en del konstiga fenomen, t ex kan den begränsa varvtalet på motorn eftersom mototrns styrenhet får fel signal om spjällets läge.

//Göran
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Kan nog vara vettigt att kolla ifall gummit från luftfilter till insug är helt.
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Byt ut "luftfilter" mot "Luftmassemätare" :)
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Mät givaren för gasspjället på följande sätt:
* peta undan gummikåpan på kontakten till givaren
* slå på tändningen
* mät spänningen mellan kablarna till stiften 1 och 3, skall vara 5 volt
* mät spänningen mellan kablarna till stiften 1 och 2, skall vara ca 0,5 volt eller något lägre
* öka sakta gaspådraget upp till max, spänningen skall öka jämnt hela vägen upp till knappt 5 volt utan hopp eller avbrott

//Göran
mk
7
mkarnhill
E34 520i -95
Gummit från luftmassemätaren och insug är nytt så det är helt och fint

Göran: Tack det skall jag göra det första jag gör imorgon!

Vill även tacka för bra respons i detta forumet!
mk
7
mkarnhill
E34 520i -95
Gick ut till bilen nu och den starta klockrent! Dock såg jag att den läcker lite lite vid BTR på fuelrailet. Kan vara det som är problemet Sen lät ja den stå på tomgång en stund och då puttrade den till och dog sen starta jag den och nu är den lite seg o orkeslös, käbns som att den har 50hk.
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Jag har nyss bytt DME- och bränslepumpsrelä (sitter i boxen till höger bak i motorrummet). Orsaken var att när bilen varit varm och sedan parkeras 20-30 minuter så gick den inte bra, orolig och svag på tomgång, svag och trött när jag började köra. Efter några hundra meter så blev allting ok på ett ögonblick och den gick bra tills jag stängde av den. Har kört ca 2 veckor efter bytet och symptomen ännu försvunna.

Killen på reservdelar sa att det såldes en del relän till bränslepumparna på E34:or. Kanske något att testa för dig. Reläna kostar lite drygt 100 kr/styck.

//Göran
62
1.119
628csi
I3-17
316-76
X3-04
MC R75/5-72

BMW CS 907
Kollat felkoder?. Bränslepumen som inte ger tillräckligt?,
prova häll i lite tvåtaktsolja i tanken ca 1dl för att smörja pumpen, det hjälpte på min bil.
Läst det här liknande problem? Länk

628csi
Har du minst 20 liter i tanken när detta händer?
Om inte så kan det vara förpumpen som är trasig.
Visa användare
2
Svampjuice
528i -96
Baktänder inte, gummin runtom i motorn är hela, alla givare och kontakter sitter på plats. Avgassystemet flödar på bra, dock inte kollat närmre på katten, men skulle inte tippa på det. Stiften är gyllenbruna.

Läste av felkoder.. Styrenhet minnesförlust, sen insugslufttempgivare felkod tror jag det var, samt en Okänd felkod. Nollade och ut och körde en sväng, gick fortfarande dåligt. Kom tillbaka och BARA Okänd felkod vart kvar..
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
fick du ut något nummer på okända felkoden?
FAF
mk
7
mkarnhill
E34 520i -95
Ja koden jag fick ut var 79.
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
hittade en lista som pekar mot kamgivaren, vilket också kan stämma med symtomen,eller vad tycker ni andra?
FAF
mk
7
mkarnhill
E34 520i -95
Hej igen,

Som jag sagt tidigare så går bilen helt normalt när bilen stått under natten men jag kom på ännu lite grejer som är konstigt på bilen när den går "normalt". Det första jag märkte var att det inte var pixelfel på siffrorna i instrumethuset, men det är dom när bilen går dåligt, när man blinkade så hörde man inte blinkersljudet vilket man gör när bilen går dåligt samt att varningsblinkers sätts på hela tiden så man får sitta och sätta på och stänga av dom hela tiden men när bilen går dåligt igen så upphör det. Just nu känns det mer som ett elfel än problem med någon givare i motorn,

Det viktigaste som jag kanske har glömt att säga till er är att jag nyligen bytt motor i bilen till en exakt likadan motor som satt i tidigare, så det är själva motorn som är bytt och inget annat. Kabelhärva, spridarbrygga och allt sånt är från den gamla motorn som jag vet att allt funkade på.

Blir snart galen på problemet och funderar starkt på att lämna in bilen på verkstad då jag har kollat allt som ni har tipsat mig om men inget funkar.

Mvh micke
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
batteri, tändingslås?
FAF
Visa användare
2
Svampjuice
528i -96
Batteriet som FAF säger har jag också hört och läst om lite.. Att en hel del kan börja spöka om det inte är fullt friskt. Ex att den inte går på alla cylindrar osv, dags att mäta upp batteriet eller skaffa ett nytt alt låna ett?
mk
7
mkarnhill
E34 520i -95
Batteriet är helt nytt men har suttit i en golf 2 så den kanske får förlite ström eftersom det batteriet är mkt mindre? Tändningslåset är det inget fel på men ja kanske ska testa att byta styrbox då ja har en liggandes till den motorn som jag stoppat i.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.