|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har någon koll på, eller gjort, en retrofit av 676a hifi till 677a professional i en E61. Behöver man bara byta slutsteget eller är det mera prylar? /Stefan | |
|
Inte kan det bara vara ett slutsteg som skiljer? Är det inte andra och dessutom fler högtalare? __________ Mvh Grelle |
|
| Förstärkaren i HiFi professional (677) har fiberoptisk anslutning medan förstärkaren i HiFi (676) är ansluten via vanligt kablage. | |
|
Isåfall är det nog både bättre och kanske även billigare att göra uppgraderingen hos en utomstående expertfirma så får du ännu bättre ljud till lägre eller iaf samma summa pengar. /Anders |
|
|
Hmm... Då var det inte så enkelt. Är högtalarnas storlek och antal lika? Man får inrikta sig på att köpa icke BMW saker och sätta dit som Med känsla föreslår //Stefan |
|
| bavarian sondwerks har ju grejor ;) | |
| Ja, BSW's högtalarpaket verkar fint. Det ligger på önskelistan... | |
|
Ljudbyggaren i helsingborg gav mig pris på 11000 inkl montering av gladen/mosconi högtalare + steg. Detta skulle vara helt finish, du ser att ingen installation är gjord, men de ska tydligen höras. Hans kunder hade varit sjukt nöjda. Då kostar Materialet 8000 och han tar 3000 för installationen. |
|
| Det är en seriös kille som brinner för bra billjud och hantverket ikring. Jag har kombon huntelaar nämner, kompletterad med Mosconi DSP. Kvalitetsgrejor rakt av och ett duktigt lyft jämfört med BMWs sura standardskit. | |
| Har du gjort uppgraderingen hos ljudbyggaren? Blev du nöjd, eller "sjukt" nöjd? | |
| Nöjd ;) | |
|
Jag kan varmt rekommendera Glasen 200 kittet med mosconi slutsteg. Nu hade jag standard systemet i min e61:a. Och jämfört med det är det en sjuk skillnad. Valde att montera själv. Tog lite tid men gick bra. Är numera kanon bra ljud. Och man både hör å känner basen nu. Sen går det att spela riktigt högt nu med. Köp! MVH Andreas |
|
|
Gladen ska det stå MVH Andreas |
|
|
Jag har valt en liten annan väg än du Antepante. Driver du mellanregistrerna på steg med? I dörrarna sitter : Länk Under stolarna kommer dessa snart sitta : Länk Har en bandpass i skuffen som spelar genom skidluckan : Länk Bas + mellanregister drivs av : Länk Middarna kommer ensamma drivas av : Länk Förväntar mig ett jävla ös, håller på med bygget i skrivande stund :) |
|
|
Tja, okej verkar ju sjysst. Men varför valde du bara 6,5 tums under sätena ? Hur ska du fästa dem i de.befintliga lådorna ? Annars verkar det vara sjyssta grejer :-) är du färdig med bas bygget i skuffen? Isåfall vill.jag gärna se lite bilder :-) kan inte så mkt om stegen du valt, men tänk på att de ska ha extremt lågt brus och ha inbyggd högnivå lågnivå omvandlare . Annars blir det lätt Skit. Jupp mitt mosconi 120.4 driver framsystem + basarna under sätena. Är väl tilltaget steg. Så det som ljudbyggaren säljer är på 60.4 å räcker länge. MVH Andreas |
|
|
Jag tror mer på amega än plug and play gladen helt enkelt. Pierre på seastreams garage och han har hört båda och rekommenderade amegorna. de spelar djupare enligt honom och en 6.5a har en tight bas. Jag är inte klar med basen än. Lite småfix kvar att lösa. Pluggat skidluckan och sågat hål för porten. Helt tätt mot skuffen. Kommer köra högnivåomvandlare och tror de blir bra. Annars letar jag upp ett audison bit ten och kör med. Då får man även med alla möjliga filter och tidskomp. Lite audifilvarning på de :) Stegen är erkänt bra, Dls steget lämnar bra med kräm och ska misshandla amegorna :) Ska bygga egen baffel till de under stolarna. Inget monsterprojekt direkt :) |
|
|
Ja jag tror med att det kommer bli bra för din del. Allt är ju bättre än det original som satt. Och du som rådat med Pierre som har erfarenhet och lyssnat på dem olika så hade jag också litat på honom. Å 6,5" ihop med en bas där bak kommer rocka fett :-) MVH Andreas |
|
|
Får tyvärr inte ordning på signalen från HU till stegen. Får inte fram någon diskant.. Kopplade först in mig på original-förstärkaren och satte en hög-lågnivå-adapter på "line in". Sedan bytte jag och satte på "speakers output". Funkar fortfarande inte, ingen diskant.. Trodde de var fullrange där. |
|
|
Då har du hifi och det är bara till basarna, sitter något delningsfilter nån stans på vägen. Du kan koppla på dig på sladdarna i dörrlisten/fotsteget. När du har plockat loss dörrsidan ser du ju färgen på sladdarna. Men om.du inte vill klippa sladdarna så kan du köpa plugg and play kablage från mosconi QL2CH5M så kopplar du in det i stereon där fram och det gamla kablaget i detta. Så gjorde vi på min bil :) MVH Andreas |
|
|
Är du 100 på det? Dörrsidan har jag haft av för jag har kopplat delningsfiltret till mina nya högtalare på original-kabeln och sedan snott den och dragit kablage bak till stegen. Kolla denna bilden jag tog, denna sladden går in i dörren och till nya högtalaren. Länk Har kopplat på nya kablar där och bak till de nya stegen. Eller menar du något annat? |
|
| Eller menar du att jag kan plocka högnivån från kablarna jag klippte av? Alltså kabeln som blev över som går till stereon? Den signalen är väl inte "full range"? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.