|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag bytte till vinterdäck i veckan och däckkillarna påtalade att mina bakdäck var så gott som slut. Detta tycker jag är lite märkligt då de bara rullat 1,5 säsong (ca 1700 mil). Ska inte hållbarheten vara bättre än så? Jag kör mestadels längre resor i jobbet och en 520DA är ingen busbil direkt. Däcken är original RFT 245/45/18 som följde med M-sport paketet. | |
|
Dålig hjulinställning från fabrik Tror inte det görs någon hjulinställning utan de går efter standardvärden vid montering |
|
| Hm, är det något man kan få BMW att ta på sig? | |
|
Var de tydligt snedslitna eller bara jämt utslitna? __________ Mvh Grelle |
|
| Grelle: De är slitna på mitten 15%--70%--15% | |
|
Felaktigt däcktryck. ---- BMW CS #6212 |
|
|
Tyder inte det på felaktigt lufttryck? En dålig hjulinställning skulle väl ge snedslitna däck. Vad har du haft för lufttryck och hur ofta har du kollat den under dessa 1700 mil? __________ Mvh Grelle |
|
|
Vet ju inte vad just ditt slitage beror på, men jag har hört andra som klagat på snabbt slitage bak trots lugnt körande.(visserligen inte 5-serien utan "gamla" E90 3-serien) KAN bero på att dsc går in ofta och använder bromsarna då för att stabilisera vagnen igen eller att däcken är valda så att man får superbra grepp, men lite sämre livslängd.. Men visst, en generellt dålig hjulinställning kan såklart vara orsaken också, men det brukar visa sig som snedslitet. (Grelle frågar just det vilket är intressant i just "hjulinställningsproblematik" eller ej). Jag har iofs svårt att se detta som något BMW tar på sig, det finns allt för mycket parametrar att ta hänsyn till... Kanske blir svårt att få en positiv reaktion på vad du hävdar, dvs "jag kör lugnt"... Blir aningen svårt att bevisa. OBS! OM nu inte det klart o tydligt visar sig vara fel på hjulinställningen! Mvh Janne. |
|
|
Precis. För mkt luft i däcken... |
|
|
Var lite seg på tangenterna... Jo det där slitaget brukar tyda på fel däcktryck. Mvh Janne. |
|
Karl-Hilding |
Det är ju tvärtom nu på moderna däck att alltför högt tryck ger slitage på sidorna och för lågt tryck ger slitage på mitten. |
|
Känner också igen det Karl-Hilding skriver, för lågt tryck orkar inte trycka ut sidorna så mitten av däcket får tar mer stryk. __________ Mvh Grelle |
|
| Grelle: Hur hänger det ihop med att lågt lufttryck i däcken ger en större anläggningsyta mot vägbanan? | |
|
Tror inte på hjulinställningen. Hade det vart det så skulle det bara vart in eller utsida som skulle ha vart nött. Jag skulle säga för lågt lufttryck i kombination med RFT. Normala däck med låg profil och lite bredd nöter på mitten vid för lågt lufttryck då mitten slungas ut av centifugalkraften och då nöts mer än sidorna. Men med RFT så blir det tvärt om. Jag har en uppsättning helt nya däck i din dimension liggande du kan få köpa till vettiga pengar. |
|
|
Har jag haft för lågt eller för högt tryck? Jag har skiftat sommardäck/vinterdäck på samma fälg, så trycket har blivit justerat av däckverkstan vid varje byte. Vinterdäcken (ej RFT) är det ingen slitageskillnad på på 1100 mil. För referens så fick jag ut minst 3-4 säsonger (4000-5000 mil) sommardäcken på min Lexus och vinterdäcken fick jag byta pga gammal ålder. |
|
| Du har haft för LÅGT tryck! Skall vara runt 3.0 med dina däck! Mvh | |
|
Robert J, nu var ju slitaget i mitten av däcken. Du verkar skriva som det var sidorna som slitits mest? Chris87, däck är inte mitt specialgebiet och det kan man nog utläsa av det jag skrev ovan. Jag kände igen det Karl-Hilding skrev och fyllde på med den motivering jag tidigare hört. Markus.J, du har alltså inte kollat lufttrycket själv en enda gång? __________ Mvh Grelle |
|
Karl-Hilding |
15% slitet, 75% slitet = slitet på mitten |
|
Grelle: Jag har kollat trycket någon gång under varje säsong. Mest för att se om det var någon differens mellan däcken, vilket det inte varit. Jag ska fixa en bild på däcken i morgon. Slitaget är nog mer jämnt än jag fått det att låta tidigare. |
|
| Länk | |
|
Re: Chris Bra länk men tror inte den gäller för RunFlat utan för vanliga däck. Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.