|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Under produktionsfasen av ett fordon genomföres många separata komponent/enhets tester beroende på tillverkarens krav och möjligheter. Vad dom troligtvis har gemensamt alla är att man efter slutmontering gör ett "komplett vagnsprov" för att se att allt lirar bra ihop, därav bla. div. motortester, rullande landsväg samt div. testbanor inomhus alt. utomhus. Bo ; ) " Chrome is heavy and beautiful" |
|
|
Alltså borde Bmw ha bänkat samtliga tillverkade motorer genom åren vid rullande landsvägen. Undra hur många % skillnad det är i effekt mellan alla motorer i en och samma motormodell? 2- 3% eller mindre diff? Hade varit kul om det gick att få fram den aktuella exakta effekten på din egna Bmw när man köpte den;) Vet att tex M modeller tex kan skilja en del i effekt. En polare hade en helt org e36 3.2 Cab 1640kg och vann varje rejs vi körde mot en annan polares e36 3.2 Limo 1530kg med 15 meter på en sträcka om ca 300 meter. Vet att vi påpekade detta till Bmw och de svarade med att det kan skilja ca 3-7% mellan samma motor då de är handgjorda till stor del. |
|
|
Chrome skriver: "Vad dom troligtvis har gemensamt alla är att man efter slutmontering gör ett "komplett vagnsprov" för att se att allt lirar bra ihop, därav bla. div. motortester, rullande landsväg samt div. testbanor inomhus alt. utomhus." Spekulerande eller fakta? Antar det första, men är det fakta får du gärna berätta dina källor. Beolab, Att de bänkar varje motor är föga troligt, de produktionsvideos jag sett från BMW visade en kort testkörning utan bränsle, motorn drevs av en elmotor. Ingen testkörning med hel bil överhuvudtaget, men troligtvis så kör de bilen av linan och då skulle ju väldigt uppenbara fel uppmärksammas. __________ Mvh Grelle |
|
| Tror inte de lägger någon enorm tid på att testa bilarna, de färdigställer en ny BMW var 30:e sekund...dygnet runt, året runt. Man ska nog gå upp rejält i prisklass för att få en bil testad eller bänkad innan leverans. | |
| Köp en "pressbil" så har den garanterat "bänkats". Pressbilar genomgår en "sonderkontroll" | |
|
Alla bilar testas inte av fabriken utan enbart "stickprov". Min gamla E85 Z4 blev av fabriken utsedd som "stickprov", och testades grundligt. Hur jag vet det? Det finns en kod för detta som ingår utrustningslistan till bilen. Det kändes bra att veta att just min bil ar ordentligt genomgången. BMW Club Schweden-BMW Sport Club |
|
|
Att köpa en pressbil har jag inget emot. Min förra var BMW Sveriges pressbil, och förekom i diverse bilreportage. För det första är den maxutrustad. För det andra är den välservad. För det tredje ger det "prutmån" av priset trots utförda reparationer av BMW pga svenska motorjournalisters oförmåga att vårda bilen under deras testperiod; parkeringsskador m.m. BMW Club Schweden-BMW Sport Club |
|
| Vilken kod är det? Är det samma kod oavsett modell? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.