AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
15.544

Testkörning av bmw som tillverkarna av bilen gör själva innan den exporteras!

Sida 1 av 3
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
En undran bara: Enligt en dokumentär så jag såg så tankas de 5L bränsle i tanken, sen görs de olika tester på rullande landsväg! Allt från låga varv till urvarvningar! Eftersom jag själv är sjukligt pedant med mina bilar så undrar jag hur motorn/oljan/vattnet hinner bli varm på en nyss ihopskruvad med 5 liter soppa? Plus att de är första gången i hela sitt liv den startas med allt sprillans nytt som jag personligen inte skulle varva högre än 2500 första timmen den körs! Fast vad vet jag, kanske är bra för motorn eftersom dom varvar ur den kall och sprillans ny med 0 mil på mätaren! Om dom nu inte har gjort nån specialare så motorn uppnått arbetstemp m.m! nån som vet mer om detta??
Tänk på alla tokvarvningar i hamnar och tågdepåer när den lastas om också...
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Precis! Här i Södertälje-hamn där alla Porsche, VAG och MB bilar lastas om så sotas det ur ordentligt när bilarna flyttas runt.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vilken dokumentär?

De tillverkningsvideos jag sett från BMW-fabriken så testkörde de motorn utan bränsle. De lät alltså en elmotor driva motorn och kontrollerade på så vis att den fungerade. Den filmen gällde tillverkning av Z4 med M54 motorn, tror jag.

Görs detta när bilen är hel?

Jag tror verkligen de undviker all form av testkörning med bilarna om de inte måste, och trodde faktiskt de nöjde sig med torrkörningen av motorn, innan de stoppade den i bilen.

///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Jo kan tänka mig de:( tur att jag bor så långt ifrån...så grymt irriterande så de finns inte:( Men de är en helt annan sak, igentligen så får dom nog inte tokvarvas när dom ska lastas om! Men dom testas ju på företaget innan dom skickas iväg, ALLA får smaka på varv kalla! Vi detta tillfälle så kan knappast motorn hunnit bli varm,eller för den delen helt ny o inte inkörd.
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Grelle kommer inte ihåg vad den hette:( Gick iaf på discovery el liknande och visade hur en bmw görs från 0 till färdig bil!
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Absolut sista punkten så tankas alla med 5 liter bränsle, sen kördes dom till en rullande landsväg och provkördes på alla varvtal så att dom kunde säkerställa att allt fungerar! Även fast motorn har arbetstemp så skulle inte jag varva den högt första 30 milen iaf! Sen kanske man kan dra på lite utan att plåga den!
Jag skulle nog vara mer orolig för vad som händer med bilen under transporten än för det som görs under kontrollerade former i fabriken.
gO
1.407
gOry
335i Touring
Länk
Både BMW och Porsche har fartspärr under transport den är så pass låg (minns inte om det var 30 eller 50) att när två BMW stals i Södertäljehamn tidigare i år så dumpades den ena i en stolpe en 520d medan den andra var en beggad 335a inte hade någon spärr och försvann så några alltför vilda färder händer inte i hamnen med hamnarbetarna.

Är man orolig så hämtar man sin BMW i BMW Welt i München så är det inga hamnarbetare som kör bilarna man minskar även riskerna med att köpa en Tysksåld i och med färre omtransporter.

Jag skulle inte oroa mig ett dugg för att biltillverkarna misshandlar bilar.

Stephan
Enligt många motorbyggare skadas knappast en motor av att köras in hårt.

Jag tycker argumenteringen i g0ry:s länk är rimlig.

Så fort jag körde ut från handlaren i min nya bil var det direkt ut på motorvägen och rejäl belastning så fort oljan nått rätt arbetstemperatur och sedan växlande kraftiga accelerationer på låg växel och motorbromsningar de följande milen.
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Stephan Är inte orolig för de heller, mer en salig undran bara eftersom de är så extremt viktigt på en lite högre trimmad motor som s54 tex! Om den då blir varvad några gånger till varvstopp kall kanske inte är hela världen...ähh bättre man inget vet så man kan sova om nätterna=)
gO
1.407
gOry
335i Touring
"Stephan735i Är man orolig så hämtar man sin BMW i BMW Welt i München"
För att ta den på trailer hem då eller? :) Kombinationen ny bil + autobahn + fri fart...
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Samuel har oxå hört samma som dig! Jag tror lite på att om motorn körs in hårt, så går den hårdare än en som blivit inkörd av en gammal tant! Såhär är de med 2 taks crossmotorer iaf: Hård inkörning med varierande varvtal= Max effekt och kortare livslängd.
Lugn inkörning = Mindre effekt, men lite längre livslängd! Kanske ligger nåt i de på 4takts bilmotorer oxå?
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Det är inte ekonomiskt försvarsbart att låta motorn gå så varm innan man varvar upp den i fabrik, å den lilla stund den körs hinner knappast göra nån större skada. Frågan är om det ens görs några mer avancerade tester numera, trenden är ju att korta ner och minimera allt sånt så gott det går.

Och som sagt är det ju transportläget i ecu:n som aktiveras till transporten, tror nog i stort sett alla större fabrikanter har det.
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Volvo vet jag har spärren satt på 30, rimligen är det nåt liknande hos BMW, inte ens på ettan blir det extremt höga varv.
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Turbovin Har den varvspärr oxå på typ 3000? Tomvarva måste väl gå gissar jag?
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Nåt så respektlöst fick jag aldrig för mig att testa :) Det går säkert att tomvarva. Ärligt talat, hur många har tid att hålla på och leka med bilarna i hamnarna? Jag tycker de som lastar av och på bilarna på lastbilarna ser ut att ha ett rätt stressigt jobb.
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Frågan var ju inte direkt vad som händer i hamnarna, visst skittråkigt men undrade varför företaget som bygger bmw själv varvar bilarna till varvstopp på rullande landsväg kall? De är ju ett test dom gör för att kolla att allt lirar! Men de jag var nyfiken var hur motorn hinner bli varm på 5 L soppa, plus att dom gjorde varvningarna typ på en gång efter dom tankat, skulle ju även räcka att köra ut bilarna till transportfordonen för lastning om jag inte minns fel!
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Jobbar man i motorfabrik eller har vart inne i en förstår man att man inte har tid att vänta i 10-15 min på att oljan ska bli varm. Kan tänka mig att de inte lägger mer än 2 min på hela testet?

Jag vet inte exakt hur det går till, kan det va så att olja och kylarvätska redan är uppvärmd? Gissningsvis är man försiktigare med M-motorerna också.

För övrigt kan man ju tänka på att temperaturen i fabriken förmodligen är kring 22-25 grader, så det är ju inte så hemskt som att varva skiten ur motorn en vanlig svensk höstmorgon heller.
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Ne absolut inte lika skadligt som i ett kallt sverige! Men fortfarande fast de är i florida så tar de rätt lång tid för oljan att bli varm! På sommaren i 20 plusgrader tog de med e30in 20 min att få upp 75..ska man upp i 80 så måste man varva över 3500! går säkert snabbare på en ny bil. Bara en tanke! Så säg då 1 min kanske oljan är uppe i 20-30 grader eller nåt sånt, hursomhelst otillräckligt varm!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.