|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Så är det, du får nog köpa en Ferrari eller liknande om du ska ha en sån mild första start av motorn, om det ens funkar hos dem :) | |
| Vad är det egentligen du tror skulle hända med motorn när dom gör så i fabriken då? | |
|
@Stefan735i: Vad är det för fartspärr som finns på nya bilar innan de når återföräljaren. Låter som en farlig grej om den skulle få för att att återaktiveras - då skulle ju min bil inte gå särskilt fort - hur löser man en sådan grej så den verkligen inte återaktiveras av misstag. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| Det krävs en speciell dator som aktiverar det genom OBD-uttaget. Kan inte tänka mig att det har hänt någon gång att den blivit aktiverad under körning. | |
| 325cabrio: Vad är de som skulle vara så farligt? Motorstyrningen kan ju lika gärna gå i Limp home. | |
| Dagens motorer tillverkas ju med sådana noggrannheter så det ska inte va några problem att varvstoppa en ny motor. 30 grader varm helsyntetsolja snörjer troligen helt utmärkt. | |
|
@gOry: att av misstag få bilen låst till 30km/h på motorväg i lågtrafik anser jag vara trafikfarligt- då andra bilar kör 110 är en bil i max 30km/h en trafikfara - det finns en anledning att traktorer och mopeder inte är tillåtna på motorväg. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| Så om det skulle hända en på miljonen och du skulle behöva köra säg 5 km till närmaste avfart tror jag inte det är det värsta som kan hända | |
|
Finns det några kända fall där bilar låsts till 30 km/h? Känns som du försöker skapa ett problem som inte finns. __________ Mvh Grelle |
|
| Det lär vara så uppsäkrat så det bara inte händer. Jag kan verkligen inte se hur det skulle kunna hända utan att ha datorn uppkopplad och ändra till transportläget. | |
| Garanterat större risk att bränslepumpen eller annat rasar så att bilen står helt still på motorvägen istället. | |
|
I Mars så såldes 134892 Bmw bilar, om alla bilar skulle testas två minuter manuellt genom att någon kör på rullande landsväg så skulle det ta upp 150h/dygn förutsatt att man jobbar 7 dagar i vecka. Låter det rimligt att dom skulle testa alla bilar? Eller är det bara stickprov? |
|
|
Hur menar du då? Jag får det till att det räcker med 6,2 rullande landsvägar förutsatt att man jobbar treskift och 7 dagar i veckan. Sänk skatten på diesel |
|
| Tillverkar dom verkligen så många bilar på en månad? | |
| Gissningsvis sker provkörningen på en av dom sista stationerna på monteringslinjen så det är väl ganska rimligt att alla bilar genomgår denna korta test. | |
|
325cabrio: Om om sådan situation skulle bli eller vara farlig är nog högst individuellt, väljer man att fortsätta i 30km/h så ja då kan de vara farligt. Väljer man att stanna vid lämpligaste närmaste ställe på med reflexväst och placera ut varningstriangel, och stå i diket och ringa bärgare ja, inte lika farligt.. Ska inte glömma att lägsta tillåtna hastighet på en motorväg är 40km/h... Visst kan elektronik strula, gamla EPROM minnen som tappar minnet osv. Men som redan sagt så är de nog större risk att få punka eller annat fel. Har du aldrig varit med när motorstyrningen går in i limp home pga av något fel? Då blir kapaciteten väldigt begränsad, knappt så bilen orkar acca från stillastående.. |
|
|
Vid besök i VW fabrik i Wolfsburg som är den enda bilfabrik jag besökt live så visades inget tydligt steg där bilarna provkördes på rullande landsväg. De kördes däremot av "bandet" och innan bilen hamnade på båten/tåget/lastbilen därifrån så hade säkert 5 personer kört bilen. Min tydligaste upplevelse var trafiken i fabriken när alla Golfarna skulle ut, blixtlåsprincipen tillämpades föredömligt och alla var vänliga motvarandra på ett annat sätt gentemot vanlig rusningstrafik. Så minst sagt lite roligt ut att se en strid ström av golfar samspela, inomhus, på trång yta. De tillverkade 1000 bilar per dag så att skippa en provkörning på rullande landsväg sparar onekligen en del pengar. __________ Mvh Grelle |
|
| 100.000 bilar i månaden eller mer är nog standard hos BMW, jag har mycket svårt att tänka mig att de lägger någon större energi på att prova bilarna innan leverans. Det blir om jag inte räknar fel två nya BMW i minuten, varje dag och dygnet runt. Inte rimligt att alla dessa provkörs. | |
|
Tänk scenariot utifall dom inte genomförde några som helst tester/prover efter avslutad montering.... Bo ; ) " Chrome is heavy and beautiful" |
|
|
Det kanske inte är vid slutmontering, alltså färdig bil, som man testar enklast utan snarare så testas motorn innan den lämnar motor linan osv. Kvalitetscheck i sista steget är ju lite otaktiskt med tanke på att det är svårt att byta delarna då. Enklare att göra det i tidigare steg och sortera bort de delar som inte håller måttet. __________ Mvh Grelle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.