AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
30.865

Varning vinterdäck till nya ägare av f30

Sida 3 av 3
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Np Grelle. Det du menar är antagligen DSC, dvs själva antispinnsystemet. Det borde döpas om till PMS.
Mh
253
Mharcus
525i Touring -01
men dsc/dtc går väl inte använda avstängt med farthållare?
Visa användare
883
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Det är möjligt att farthållaren inte funkar med DTC aktiverat, är rätt säker på att det inte var några problem med E90n (minns inte riktigt) men F3x kanske inte gillar det alls. DSC ska du aldrig stänga av, om du inte vet vad du sysslar med..
Mh
253
Mharcus
525i Touring -01
det som var huvudanledningen till att en kund valde att lämna tillbaka ett set med däck var just av den anledningen, nya f3x har ingen dtc, utan nån sorts sport blabla. genom den avaktiverar du dtc och har du gjort det så går det inte att använda farthållaren samtidigt.

blir ju väldigt frustrerande
Visa användare
883
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Aha, då hänger jag med, ska strax för jag har inte lekt så mycket med antispinn faktiskt.
Har inte läst tråden men kör Hakka R på min och varningen i trådstarten är sjukt överdriven. Visst blinkar DTC/DSC lite då och då om man ger gas men det är inga som helst problem om man bara använder huvudet.

DTC/DSC blinkar i princip lika ofta om man gasar fullt med 285/25R20 på sommaren!
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
För mig är ju inte problemet att den blinkar utan att det stänger av radar-ACC:n när den får fri väg. Jobbigt. Men idag höjde jag däcktrycket och lyckades inte få lampan att blinka trots fullgas. Testade dock inte med ACC och det var dessutom kallare idag, bara en grad.
Visa användare
883
Vitoco
----------------------
Tidigare:
F31 328iA+ M-Sport 12-22
Mharcus: Rättelse, det funkar precis som på E90 med DTC dvs tryck på knappen så AKTIVERAR läget. Dynamic Traction Control står det för, "dynamisk väggreppskontroll aktiverat"står det i instrumentklustret när man tryckt på knappen. För övrigt är det även detta som aktiveras i Sport+ läget om man har sportlådan. Tillåter lite extra släpp innan DSC griper in.

Däremot kanske inte ACCn funkar med DTC aktiverat, ska testa ikväll. I vilket fall; lägre temperaturer och inkörda däck minskar DSCs ingrepp. Vad kör du för tryck Micke?

-Tihe Suryoye-
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Höjde trycket i artontummarna till 2,6 fam och 3,0 bak enligt min mätare som jag tror är korrekt. Kändes som att det gick lite bättre idag (4 grader) tack vare hårdare däck. Fortfarande är t ex en automatisk ökning från 90-115 besvärlig och ACC slår ifrån. Momentvisren står på ungefär 250 Nm när det händer (på åttan).
Ag
396
Agathorn
BMW 135ia Coupé -08
Jag upplever exakt samma sak i min BMW 135:a ifrån 2008. Har kört med Hakka 7 (ej rft) och antispinnen gick in konstant.
Upplevde också att styrkänslan var väldigt obefintlig och märklig. Om jag styr så reagerar bilen 0,5-1 sekunder senare. Kändes rent av farligt att köra. Nu är de gamla däcken inkörda så de är bättre nu dock.
Frågan återstår dock vad jag ska köpa nästa gång. Kanske prova hakka 8 RFT då om man får tro på trådskaparen? Vill inte ha centraleuropeiska däck.
ym
86
ymerus
330d F31 Touring -13
Skulle vilja lyfta denna tråd, hur går det för alla F30/F31 ägar med era vinterdäck, jag tänkte försöka slippa att stå i November å inse att jag behöver köpa nya däck så därför tänkte jag börja spana redan nu. Jag är på jakt efter bra stabila vinterdäck 18" som INTE beter sig som trådskaparen beskriver. Däremot vill jag väldigt gärna ha nordiska däck eftersom jag gör rätt många norrlandsturer per vinter....

Vilka vinterdäck funkar på F30/F31

ym
86
ymerus
330d F31 Touring -13
Ja tyvärr har jag inte lyxen med xDrive och det kan väl såklart spela en ganska stor roll i hur mycket antispinnfunktionen griper in är jag rädd....

Men skönt att höra att du inte behöver köra på "EU vinterdäck" i alla fall! Vill undvika det efter att det satt på min förra bil när jag köpte den och den blev ju helt livsfarlig med dessa däck monterade och fick uppleva förnedring när jag satt fast i var och varannan backe när man var "hemma i norrland"!!! :) Fungerade sedan hur bra som helst när det satt "riktiga" vinterdäck på den.
Transocean
Kör visserligen en E90 men det började blinka gult när jag bytte till non-RFT-vinter. Blinkar alltså vid torr/våt asfalt på motorvägen när man ger max gas vid 120....det är bara att begränsa antispinnfunktionen och bilen går och accar hur fint som helst.
Nu
192
Number_3hree
Bmw 320d GT xDrive M-sport -16 PPK
Hyundai i30 Kombi - 17
Jag kör ca 3000 mil per år. På vår Bmw 118d M-sport LCI körde vi med Nokians centraleuropeisk vinterdäck. Tror dessa heter Nokian D4 osäker dock. Vill bara bekräfta att vi inte har haft några problem alls utan tvärtom bara positvt. Så därför är det naturligt att jag funderar på likadana vinterdäc till vår 320d GT xDrive M-sport (F34) när vintern kommer.
Verdi
Det har inte att göra med RFT eller inte. Så mycket skiljer det inte mellan icke RFT och RFT att det påverkar antispinn. Det vore ju som att däcksidorna på icke-RFT däck vore gjorda av papp om hela däcket gav vika när man gasade lite lätt.

Problemet är att "klackarna" på vinterdäcken böjer sig vid acceleration och då tror antispinn-systemet att däcket tappat fästet mot underlaget och stryper gasen. Problemet _borde_ vara värst på nordiska friktionsdäck då gummit på de är mjukast. Näst värst är dubbdäck men de är lite stabilare eftersom annars skulle dubben lossna... Centraleuropeiska friktionsdäck är rätt värdelösa norr om Skåne/Västkusten och där riskerar man att antispinn tänds av "rätt" anledning istället.

Detta händer mest när däcket är nytt och särskilt om det är ganska varmt eftersom gummit då är mjukare och klackarna viker sig ännu mer/lättare.

Efter ett tag slits klackarna ner och då viker de sig inte lika lätt. Är det dessutom kallt så blir problemet också mindre då gummit blir hårdare i kyla.

Har man xDrive så är det inga problem heller.
ym
86
ymerus
330d F31 Touring -13
Number_3hree men Halmstad står det i din profil, för mig är det ju i princip Centraleuropa!! ;) Undrar bara hur mycke "riktig" vinterkörning du gjort med dessa däck? Som sagt jag sitter å kör upp till fjällen och andra delar av Norrland ganska mycket på vintern och mina tidigare erfarenheter är ju att de inte riktigt motsvarar mina förväntningar på hur man ska kunna ta sig fram på vintern med snö å halka. Men saker kanske har hänt även på den sidan....

Nu
192
Number_3hree
Hyundai i30 Kombi - 17
Finns en anledning varför det finns olika modeller på däck. Man köper de som passar än. Nordiska eller dupp däck är inget som passar mig tyvärr.
Nu
192
Number_3hree
Hyundai i30 Kombi - 17
Sorry för grammatik och stavning. Sitter med mobilen
ge
116
gele77
BMW E93 335i Cab -07
Volvo V60 D4 PS -18 (tjänstebil)
Säker på att det inte gäller xdrive Verdi? När jag bytte till nya central europeiska på min förra bil en Audi quattro så hände precis det ni beskriver innan däcken var inkörda. Rätt läskig känsla då det hände ett antal gånger i kurvor.
He
336
Henke77
520xd,IE Touring, 2019
i3s- 2018

Har också Hakka R2 RFT däck till en av våra, fungerar bra, ingen antispinn som tänds, dock är de mjuka när det är varmare väder...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.