|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Till alla er som köpt nya f30 och åker ut till däckverkstäder och frågar om däck. Beställ inte under några som helst omständigheter något annat än run on flat-vinterdäck eller centraleuropeiska vinterdäck vanliga nordiska friktions- och dubbdäck går inte att använda på dessa bilar, då antispinnen är alldeles för känslig och resultatet är att antispinnlampan kan tändas i princip hela tiden på 6:ans växel oberoende av hur mycket du ger gaspådrag jobbar på en däckfirma där vi nu tvingats ta tillbaka 4 däck p.g.a. ovan nämnda fel har även ringt runt till olika däckleverantörer och fått bekräftat att problemet inte heller har med märke att göra, utan enbart just modellen f30 f10 har inte samma problem då det är mer vikt som håller ner bilen, men med stor sannolikhet sträcker sig även problemet till f20 | |
| Det har alltså inget med omkretsen på däcken att göra? | |
| Enligt andra trådar på AP och andra forum gäller det även F20. | |
|
Undra hur många av F3X ägarna som nu har dessa problem som också ägt E9X med liknande däck? Var det inte likadant där och med inkörning av däcken och riktiga vintertemperaturer så fungerade allt jättebra. __________ Mvh Grelle |
|
| Undrar hur många som har nollställt punkteringssystemet efter att de bytt hjul. Olika hjuluppsättningar har olika rullomkrets och om rullomkretsen minskar jämfört med sommarhjulen kommer systemet bli mer känsligt eftersom att hjulen roterar snabbare än vad elektroniken förväntar sig. | |
|
E90 funkar utmärkt med icke-rft och även utan att pilla på punkteringsövervakningen. DSC+T mäter skillnaden i hastighet mellan hjulen, inte hjulens rullhastighet i absolut tal. Alltså spelar det ingen roll om rullomkretsen är något större eller mindre så länge det inte skiljer för mycket mellan hjulen. ------- //Lövet |
|
Karl-Hilding |
Så rätt så av andreas!! Och sedan skiljer det inte många kg mellan F30 resp F10. Mao kan det inte vara anledningen. Måste vara en std-inställning från BMW som är mer känlig på F20/30. |
|
Andreas, utmärkt är väl att ta i då flera här på forumet och flera i min bekantskapskrets har haft problem med icke-rft på sina E9X. Men med inkörda däck och kallare temperaturer blev det bra och problemen försvann. Tills man köpte nya däck då... Men har det klargjorts om det är samma problem på F3X eller om det är ännu mer problematiskt där? __________ Mvh Grelle |
|
|
Jag har iaf aldrig haft några problem med icke-rft vinterdäck på e9x. Har kört med 3 olika tillverkare och 3 olika storlekar(16, 17, 18"), på 2 olika e9x. ------- Min bil suger inte... |
|
| Hade lite samma problem på min E39 med för mjuka vintersulor. Men på den tiden var det ju bara ett knapptryck bort för att slippa "problemet". | |
|
tycker det är lite intressant att varje jäkla höst kommer dessa trådar upp... är det bara i min webbläsare som sökfunktion presenteras? |
|
|
Min BMW verkstad kände väl till problemet på E9X men inte däckleverantören. 3:e försöket och då med centraleuropeiska så var problemet löst. Michelin som har stadig stomme verkar funka. |
|
| På E90n löste jag problemet med DTC konstant aktiverat, beställt samma däck nu (conti icecontact XL) och räknar med att det ska funka likadant. Som nämnts, mer kyla och inkörning av däcken förbättrade allt. | |
| detta problemet berör inte någon av de äldre modellerna, det är bara de nya och problemet beror på att antispinnen är helt annorlunda på nya 3-serien | |
|
Låter konstigt Mharcus. Jag har en bekant som kör F31, hade tidigare E91 och kör med Hakka 7 dubbdäck på F31, samma som på E91. Han beskrev problemen som mindre med F31 än E91. __________ Mvh Grelle |
|
| Mharcus: Fel, problemet började redan med E9x iom introduktionen av RFT. Jag hade precis det problem du beskriver. Förra generationen RFT var väldigt styva, vilket ledde till en större skillnad gentemot vanliga däck så därför tror jag att Grelles poalre har rätt; F31 har nya generationen RFT, inte lika stötiga så skillnaden mot icke-rft borde vara mindre --> mindre utslag på antispinn. Om en vecka får jag mina vinterdojor så.. | |
|
kör e91 LCI med RFT sommar och icke RFT nordiska dubb på vinterdäck. + 0.2bar luft och en nollställning av ringtrckkontrollen har inte inneburit några problem för mig.. Inte ens med tungt lastad släpvagn med mycket kultryck (kuppig åktur blev det) //Anders |
|
|
Skönt att inte alla drabbas. Amullo, har du haft vinterdäcken sen de var nya? Oftast kommer problemen då och försvinner sedan med tiden när de slitits in. __________ Mvh Grelle |
|
| Ja, man kan ju pumpa dom stenhårda också. | |
|
problemet har väldigt lite att göra med just RFT, utan det är att antispinnsystemet på nya 3-serie är ännu mer känsligt än vad den är på e9x problemet finns på e9x, det vet jag, men det är inte alls i samma utsträckning som på f30 problemet ter sig som så att du inte märker av mycket förräns du kommer upp i sista växeln och hunnit varmköra däcken lite, antispinnen är som mest känslig i just 6:an, och därför uppkommer problemet mest där. om en kund kommer in till oss och vill ha vanliga nordiska vinterdäck, så löser vi det utan problem till alla modeller förutom f20 och f30. f20 och f30 vågar vi inte längre lämna ut däck till p.g.a. att vi fått ta tillbaka däck som strulat. |
|
| det enda vi rekommenderar till dessa kunder är centraleuropeiska däck eller nordiska run on flat, som vi endast kan få tag i från Nokian | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.