|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Grelle. Nej, de hade rullat 1 månad/max 200mil när jag fick dem, så det var fortfarande lite småhår kvar på dem. Michelin X-ice North däck 205/55-16 91H. Men eftersom diskussionen gäller F30 och F31 viar sig vara mindre känslig så kan det kanske vara samma med E90 vs E91? Funderar också på om motor/låda kombon har en inverkan.. Jag har som sagt inte haft några problem alls. Tycker tvärtom att det är skönt att åka på ickestötiga 16" mjukdäck istället för stålrullande 17" rft. //Anders |
|
|
Tycker detta låter som riktig bull shit.... Varför skulle "vanliga" däck funka bättre eller sämre än RFT däck på nyare BMW? Den ända anledningen till att de nya bmw modellerna krånglar måste ju då bero på antispinnsystemet... Men motbevisa mig gärna.... Känns mer som någon försöker "sälja in" RFT däck här... |
|
|
Att det är antispinnets fel råder det väl ingen direkt tvekan om, men det är ju svårt att ändra på. Alltså är det enklare att välja däck som passar bättre ihop med BMWs antispinn. Det är väl främst de mjukare nordiska däcken som gör att antspinnsystemet aktiveras utan att bilen sladdar. Men även med mjuka däck som nokian hakka 7 så fungerar det. Men visst, vill man inte ha något tjafs alls så är det ju enklare att välja hårdare centraleuropeiska däck, eller rft. Har man väl köpt mjuka däck tycker jag man ska köra några mil, hundra plus, innan man ger upp. Det brukar vara när de är splitter nya och relativt varmt som de flesta ägare upplevt problem. __________ Mvh Grelle |
|
| Michelin X-Ice North (ej RFT) från min lokala BMW-handlare är ytterst besvärliga på min F31:a. Ihop med radarfarthållaren slår den alltid ifrån när jag får "fri väg". Jobbigt. | |
| Morsan har iaf inga problem med sina nya (dubbade) Hankook på sin F20 118dA, tur det. | |
| Enligt lokala handlaren säger BMW att dom säljer däck för Norrland trots det milda klimatet här i "södern". Problemet är ju att det ibland är -30 här med. | |
|
Personligen är jag starkt emot RFT-däck, vill aldrig ha dom och vill egentligen inte rekommendera det till någon. men problemet som dykt upp i min bransch gör att vi inte längre vågar erbjuda rft däck till varken f2x eller f3x, om inte kunden då får höra det vi vet. vill kunden ändå ha däcken så får hen givetvis det dom vill ha, men då under förutsättning att vi inte tar tillbaka dom om problem skulle uppstå. vi har sålt uppskattningsvis 10-20 vanliga, non-RFT, däckset till e9x utan några problem alls, däremot har vi sålt 3 set till nya f3x och fått ta tillbaka 2 av dessa. |
|
| menar naturligtvis att vi inte vågar erbjuda vanliga däck | |
| Mharcus: Så du baserar din slutsats på att ni fått tillbaka 2 utav 3 sålda uppsättningar vinterhjul? Utav det lilla stickprovet går inte att dra någon slutsats. Är det samma däckmärke, modell, dimension osv.? | |
|
slutsatsen är dragen av fler anledningar. Har en bekant som jobbar som däcksäljare för ett stort däckmärke. han berättade att företaget tagit in 10 st reklamationer bara denna säsongen och då har problemet varit exakt detsamma, samma sak med dubbat och odubbat. alla dessa däck kördes genom tester och däcktillverkaren kunde bara konstatera att ingenting var fel på däcken, utan det var enbart bilen som reagerade så häftigt. det märket har idag gått ut till alla sina återförsäljare och gett dom rådet att inte sätta på nordisk friktion eller dubbdäck till f1x,f2x och f3x. Det enda dom rekommenderar är RFT eller centraleuropeiska däck. utifrån detta har vi gjort bedömningen att inte rekommendera sådana däck. så detta är inget som en lokal däckhandlare bara fått för sig. |
|
|
Köpte mina vinterdäck till X3:an från Förenade Bil (BMW) i Malmö och det verka ligga en del i vad Mharcus säger. De hade fått många klagomål förra säsongen på bl a Nokian Hakka R (även RFT) som ju är ett mjukare nordisk friktionsdäck. Vet inte vilka modeller de baserat denna infon på eftersom F30 inte lanserats vid den tiden men tydligen var det ett problem redan då. De rekomenderade inte alls däcket om jag inte främst skulle bruka bilen i norrland. Så det blev central europeiska Dunlop istället... |
|
|
Dålig kommunikation mellan BMW, däcktillverkare och däckhandlare. Viktigt då jag tror att BMW är ganska ensamma om detta problem? Där jag köpte mina vinterdäck var man helt ovetande och struntade i problemet. Fick driva byte till centraleuropeiska med generalagenten. |
|
| Men ni tycker det är värt att byta till ett, enligt testerna, sämre däck bara för att antislir bråkar? Vet inte om jag kan hålla med. | |
|
folk vill ju givetvis köra på ett bättre däck, men som dom problemen vi haft med kunder så har dom inte kunnat köra alls, minsta gaspådrag har satt igång antispinn och kunden var helt uppgiven, de ville ha nordiskt, men bilen kunde helt enkelt inte ha detta. väldigt tråkigt, man vad gör man annars |
|
| Så illa är verkligen inte mina Michelin Xice North 18 tum (ej RFT). Men radar-farthållaren är för aggressiv och får igång antislir. | |
| Micleg: eftersom jag mestadels kör på saltade motorvägar i södra Sverige och Danmark med enstaka turer till Tyskland är de centraleuropeiska däcken överlägsna dubb/nordisk friktionsdäck för min cykel. Om jag bodde längre upp i Sverige hade jag kanske resonerat annorlunda. | |
| Har ni testat sätta på DTC på motorväg? Micke, Sport+ men ACC kanske inte funkar då?. Har nämnts några gånger men det funkar ypperligt för att komma runt problemet. Testa om ni inte gjort det, helt klart bärttre än att köra centraleuropeiska däck om man inte har Kristoffers körcykel.. | |
|
Vitoco, visst kan man göra så och det har jag använt men det är ju bra mycket trevligare när däcken körts in och man slipper tjafsa. Jag tror dessutom du menar stänga av DTC, när det lyser är det urkopplat. Det är ju DTC eller dynamic traction control som tror att det spinner. Jag tror ändå att de flesta kunderna som råkat ut för detta på sina F3X är ovana med problemet och om de upplevt det på E9X och hur det ändrades med inkörningen där skulle de vara lugnare och fortsatt köpa de däck de vill ha, __________ Mvh Grelle |
|
|
Instämmer, inkörning av däck gör det bättre men att sätta på DTC hjälper i vilket fall. Jo, sätta på DTC :) se sidan 79 Länk |
|
|
Vitoco, du har rätt, fel av mig. __________ Mvh Grelle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.