AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
15.876

Faktiska problem vid optimering

Sida 2 av 2
K1
103
K1200GT
Bmw 330d Coup'e -10
Hej Verdi!
Jag vill ta tillbaka det jag sa angående att du hittat felaktiga uppgifter på bromsprotokollet.
Uppgifter som man ser måste ju naturligtvis vara det som är uppmätt på drivhjulen.
Så förlåt mig än en gång Verdi.
K1
103
K1200GT
Bmw 330d Coup'e -10
Hm!
Man prata mycket men lämnar bort viktiga uppgifter i det man skriver.

Angående MC Express ägare och grundare (Erik Marklund) som gjort i ordning sambons cykel.
Cykeln Turbo konverterades.
Och det är Mc Express huvudsakliga syssla.
Att bygga Turbokit till MC och Snöskotrar.
Det är ju dom bland annat som levererar turbo kitten till Artic snö skoter( Fabriks kitt)
Samt till Yamaha Apex mm mm
Mer info hittas på deras hem sida. Länk
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
K1200GT: När jag läste ditt första inlägg här så trodde jag uppriktigt att du bara vara ute efter att hacka på de som trimmar, därför bemödade jag mig inte ens att svara. Nu när du skrivit lite mer låter det dock som att du är intresserad av att trimma din bil men lite osäker över resultatet (vilket är mycket mer sympatiskt).

Självklart är det skillnad på trim och trim. Min kompis, som har exakt samma motor som du har, köpte en trimbox på postorder från Tyskland för 2500 spänn. Vist gav den ökad effekt men bilen blev svårkörd med ketchupeffekt och inte alls rolig, han plockade ur boxen och kör original just nu. När han fick provköra min 335i som är flashad av ESS så var han salig i flera veckor efteråt (framförallt gällande det mjuka men kraftfulla effektuttaget). Men självklart finns det dåliga flashar också, så det gäller att hitta rätt. Jag förstår inte riktigt varför du hackar på V-tech, kanske har du en dålig erfarenhet av dem? Många här inne är ju annars väldigt nöjda med V-tech.

Självklart ser du inte någon av våra kära trimfirmor i F1 (och inte BMW heller numera). Självklart skulle BMW själva kunna trimma motorerna mycket bättre än någon trimfirma någonsin kan. Men BMW har lite andra intressen än att ge oss maximal effekt ur varje motor. BMW tänker på Miljövärden, tillförlitlighet, produktsegmentering och framförallt produktionskostnader. Om BMW kunde bygga en enda motor och via mjukvara bestämma hur mycket den skall ge så är det mycket billigare än att ha en produktionslina för varje motor. Det är ju därför som både 325d, 330d och 335d har en 3 liters motor.

Det som våra trimfirmor då gör är att försöka locka ut den effekt som BMW har låtit bli att ta ut av ovan nämnda anledningar. Vissa gör det bra, andra gör det dåligt. Om man vill öka effekten litegrann så går det bra att köpa ett färdigt paket av en välrenommerad trimfirma, firman har då testat ut värdena och därefter även de backat tillbaka litegrann av säkerhetsskäl. De trimfilerna har så mycket tolerans att de funkar för alla individuella motorer. Vill man däremot pressa gränserna mer så måste bilen trimmas, loggas, trimmas igen loggas igen o.s.v. för att hitta gränsen för just den individuella motor som du har.

För att hitta rätt i denna djungeln kan man titta på diagram över effekt och vrid, men man kan även fråga folk här inne som har gjort samma ingrepp och höra hur bilen uppför sig.

Jag har aldrig trimmat någon 330d men skulle jag göra det skulle jag nog kolla med ESS, Bluefin eller V-tech, höra efter vad folk tycker om deras lösningar, fråga om de saker som jag undrar över.

Sen skall man alltid vara medveten om att trimning sliter mer på materialet, oavsett vem som gjort det och oavsett hur det gjordes.

/DJ
Visa användare
122
ducc
BMW M2
Varför finns det inte turbo på dagens mc?
Jo för det fungerar bara när man gasar rakt fram och om man kan köra hoj är det totalt ointressant!
Vill minnas nått som jag läst om en turbo busa från Marklund på 500 varv gav den runt 100 hk undrar just vad som händer när man är ute på sina favoritvägar med den hojen? Det funkar inte bara rakt fram och det åker dom som inte kan svänga ; )

PS. Jag har kört hoj i 28 år :)

När vi talar om harmoni och körkänsla finns den inte här i alla fall!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.