|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan, Har inte skrivit här på otroligt länge då jag sorgligt nog varit i Audi-land de senaste tre åren. Nästa vecka åtgärdas dock detta och jag blir ägare till en 2010 325dAT med 6000 mil på mätaren och lagom mycket trevligt lull-lull. En av de första tankarna man har kring den bilen är ju naturligtvis att mappa om den då det finns ett antal mycket intressanta varianten på marknaden, men så är det ju det där med huruvida automatlådan håller. Har sökt både här och på nätet och inte lyckats hitta några diskussioner kring att någon faktiskt har fått problem. Så vad säger ni, känner ni till någon som kört sönder momentomvandlaren på grund av mappning? Enligt leverantörerna av mappning själva är det så klart helt säkert, men de vill ju naturligtvis sälja. | |
| Börja med att kolla om samma låda sitter i 330 (realoem.com). Då är det ju säkert upp till den momentnivån eftersom BMW själva har samma låda. | |
|
bmw 325d har GA6HP19Z - 400nm bmw 330d har GA6HP26Z - 600nm MEN, det finns flertalet gubbar här på forumet bl.a som kör steg 2 optimerign på x25d utan strul.. :) |
|
Verdi |
VTechs siffror: 325d: ORIGINAL VTECH Effekt: 197Hp 290Hp +93Hp Vridmoment: 400Nm 600Nm +200Nm effektökning: 93Hp 47.2% 330d: ORIGINAL VTECH Effekt: 245Hp 300Hp +55Hp Vridmoment: 520Nm 600Nm +80Nm effektökning: 55Hp 22.4% Är alltså "lugnt" med tanke på automaten att trimma en 330d, men inte en 325d som ligger på gränsen redan som original. Dock får du ju fler hästar för pengen om du har en 325d. :-) |
|
Verdi: Jo, men frågan är ju om någon har erfarenheter av att lådan faktiskt rasat orimligt tidigt efter mappning? Nu kanske jag inte hade gått på VTECHS 600 nm-variant, det är väl att utmana ödet, utan istället på deras steg 1 som ger 500 nm. Jag kommer förmodligen behålla bilen i 3-4 år vilket betyder att jag kommer lägga på ytterligare minst 10,000 mil på mätaren, totalt 16,000 och jag vill ju gärna att lådan ska hålla. |
|
|
Hej! Har läst en del angående trimma en diesel. Är på inget sett en världsmästare men dom data jag läst är det många som lovar ruggiga top effekter. Men vill man bara ha det? På en Diesel! Måste säga utan att jag anlitat dom än,Men jag tycker dom har väldigt trovärdiga siffror. Vet att jag kommer att få på skallen med vad jag kommer att säga. Men som dom siffrorna jag kollade angående min bil (330D aut -10 ) Så alla som vet så är den på 245HK och 520Nm/1750rpm och alla typer av förändringar man gör på denna mod så innebär det att man måste varva mer. Man får inte mer vrid på samma rpm! T.M.Chiptuningn Ab ger alla deras nya effekter vid 2500rpm så allt innan de kommer förmodligen att kännas som orginal. (Den är ju inte direkt slö upp dit 700-2500rpm) Men jag känner att dom är "ÖVERLÄGSET" seriösate trimfirma som inte skryter om JESUS effekt från början. Och för min del måste det igentligen bli en marginell vinst/körd mil för min kommer ändå att ligga mest kring org effektens vrid som ligger vid 1750rpm. Och alla ni som känner till Vtech mm bara så ni vet att all form av trimnig kommer förr eller senare få betala extra för era ingrep! Jag menar med det att BMW skulle "aldrig" ge ut en slöare motor om dom inte visst hur mycket den extra effekten kostar på prylarna. Vi snackar ju inte om något garage pular företag! Har ni sett Vtech eller ev andra trim aktörers dekaler i F1? Men Bmw har funnits med i cirkusen nästan sen dom startade. Men "hur kan dom vet hur man bygger en motor styr system" när dom bara tjänar XMiljarder per år? Nä då ringer vi V(som i vet allt)tech! Så för ca:8000kr så slår vi alla motoringenjörerna på fingarana hos Bmw och visar var skåpet ska stå. Fast hälften av dom tjänar mer än Vtech om sätter tillsammans! Har ni någonsin sett i ex vtech reklamen några broms värden? Vad deras ska ge mot Orginal och var i rpm registret. Står det? Inte på min mod i allafall. Sen att ens data signatur som dom tar ut från ens styr enhet behandlas unikt! Då ska ni bara veta att det finns inte 2 lika motorer även fast dom är gjord efter samma mått och samma person. Visst det är samma allt men identiteten är som mella 2 olika tjejer. Så ni som vet! Varför skulle man ex behöva en psykiatriker om alla vore lika? Så ska ni trimma köp inget postorderpaket. Det blir ju i slut ändan som ett Trimbox paket. Fast med mer kunskap! Men "ABSOLUT" inte individstyrd (till just din motor) som är noga utprovat på rullande landsväg. Och prova ut alla parametrar på rullande landsväg gör man inte på ett par timmar. Om lyssnar man allt gojja som firmor säger att man har provat ut. Tänker på sprutbilden på spridare,öppningstryck,turbo mm mm Glöm nu inte hur "UNIK" just eran motor är! Det kostar det och det är klart på ca 2h. Glöm då bara inte när ni far där ifrån hur många Bmw motor tekniker ni luarar på lönen när ni far där ifrån. He he he he he he Jag är inte Pesimist! Men vet för mycket för att tro på allt som skrivs. Om mna lyssnade på allt så....! Grannen frågade: hur mycket tar din bil per mil? Den andra svarade: Den tar inte den ger! ;) |
|
|
Det är ju i det närmaste fullständigt ointressant med enstaka moment och effektsiffror. Säger inte ett skit om hur motorn är. Tänk tex att de släpper på mer laddtryck vid tex 2300rpm där turbon har mycket att ge, wow plus 100Nm! Men bara där... Dvs motorn är nu mer okörbar än tidigare med ett ännu ojämnare moment, en riktig momentpuckel inom ert snävt område. Inget seriöst företag redovisar bara en moment o en effektsiffra. Före/efterkurvor ska det vara. |
|
|
Visst är de fantastiskt med hur enkelt det blivit att öka effekten i dieslar numera, Det som är ännu bättre för min arbetsgivare men sämre för ägarna är hur det i längden går åt spridare,bränslepumpar och convertrar växellådor partikelfilter ja listan kan göras lång och DYR, som "jobbat" ihjäl sig av den "ökningen" med lagom nöjda ägare som följd. Speciellt när spridare idag kostar runda slängar 4-7000kr st till dieslarna och sen det fantastiska jobbet att byta dom ska vi inte prata om man har otur hur dyrt de blir för arbetet. partikelfilter 15000kr och uppåt + jobb converter runda slängar 10000kr och uppåt material och jobb växellåda ja svindyra när vi pratar utbytes lådor och en skaplig arbetskostnad däröver (har sett räkningar på en bra bit över 50k totalkostnad) Så jag är tråkig nu och säger som jag alltid sagt till kunder när dom frågar det finns bilar med högre grundeffekt om du vill ha mer ja köp de ifrån början då så minimerar du risken för tråkiga kostnader, det är bara en win win situation i längden för ägarna för en rengnig dag står din bil eller "förra" bil med ras då är de lagom roligt. Och lycka till med garantierna sen en del år tillbaka hos bmw mfl bilmärken ser man direkt om någon parameter överskridits eller ändrats även om du "flashar" tillbaka programvaran. Jag har själv varit med när försäkringsbolag nekat ersättning vid flertalet tillfällen på maskinskade garantin/försäkringen även fast enligt kunder tillverkaren av trimmet stoltserat och påstått att de går att "sopa" igen spåren igenom diverse återställningar ^^ nu kanske de här blev lite offtopic men så kan de bli ibland mvh. |
|
|
Alltid en risk när man "trimmar" bilen och vist kan man döda allt oavsett trimmat eller ej!? Naturligtvis måste man köra sin bil med insidan av huvudet oavsett, att trycka gasen i botten på sexans växel från 1000 varv är sällan en bra ide! Men att använda effekten och låta bilen rulla lätt är sällan några problem men vist det kan hända skit med allt men det behöver inte bero på trimmet på bilen. Jag vet att te.x nya Passat byter man toppar och lådor på löpande band och knappast en bra bil att vässa.. Min 320d rullade 8000 mil utan några som hällts problem och min 325d har rullat 5000 mil helt utan problem, min gode vän har kört sin Audi diesel 18000 mil med trim oxo så för oss funkar det helt felfritt i alla fall :) |
|
| Själva iden med dessa trim bygger ju liksom på att trimmet oftast inte används. Dvs man kör som vanligt och nyttjar inte full prestanda. | |
|
ducc: "Byter toppar och lådor på löpande band"? Utveckla gärna... MVH Christofer |
|
|
ducc: "Byter toppar och lådor på löpande band"? Utveckla gärna... MVH Christofer |
|
| Min vän är verkmästare på folkvagn och han har berättat att efter 10 000 mil dör motor och lådorna på taxibilarna på dom nyare bilarna... | |
|
Det är kopplingspaketen i DSG-lådorna som slirar sönder eftersom de hela tiden står still och krypkör i köer. Sen vållar själva gassystemet vissa problem på Ecofuelbilarna pga högt tryck, själva motorerna är det inga större problem med. Ecofuelmotorerna har snarare vädigt få interna mekaniska fel i förhållande till andra TSI-motorer, de har fast serviceintervall på 1500 mil eller ett år Jobbar själv på auktoriserad VW-verkstad på "landsbyggden", här har vi Passater (både Ecofuel och TDI) som gått både 40 och 45000 mil utan större problem. MVH Christofer |
|
| Min syster köpte en ny Passat runt 2004 och det är nog den sämsta bilen i våran släckt vi är några stycken och byter rätt ofta... Ingen av oss kommer iaf köra Passat igen : ) | |
|
Det finns Engine-Performance-kit från BMW att köpa till en 325d. Gå in på närmaste BMW-handlare och fråga, eller ring Bavaria i Solna, för det är inte alla handlare som får sälja performance-uppdraderingarna. Vad får du ge för den där bilen? 175-200 smackers? Jag hade ju aldrig plockat in fulprylar i en fin-BMW, speciellt inte i motorn. Alexander |
|
|
Min 325d kostade strax över 500k : ) Att BMW tar fram uppdateringar till sina tre liters dieslar är inte konstigt en skott säker motor som tål mycket, men dom ser oxo till att dom blir "miljö vänliga" det är inte jag intresserad av då jag vill få ut effekt istället ; ) |
|
Verdi |
K1200GT, Här har du effektkurvor för 320d och 330d: Länk Länk Jag ser ingen extrem ketchupeffekt utan ökningen kommer långsamt från ca 2000 varv. Anledningen till att det går att öka effekten så pass enkelt är väl för att tillverkarna måste ta hänsyn till en massa parametrar som inte är relevanta för t ex mig. En original BMW ska klara att dra husvagn uppför bergsvägar i 30 graders värme med diesel av sämre kvalitet. Eller, nåt ditåt iaf. :-) Dvs, när du trimmar din bil så minskar du marginalerna. Sen är det upp till var och en om man tycker att det är värt det. Jag har kört över 20 000 mil med chiptrimmade bilar och har inte haft några problem utom med min första Audi som kamremmen rasade på efter 12000 mil. Men det berodde nog mest på att bilen då var 8 år gammal och kamremmen borde ha bytts efter 5 år. |
|
Och när te.x BMW släpper en "trim" programvara till deras modeller får dom inte släppa ut mer och som sagt tidigare dra husvagn i Alperna os.v totalt ointressant för mig : ) Har en vän som jobbade på SAAB labbet för när de fanns och just märket släppte en treliters diesel nått år och när dom utvecklande den så gick den långt bättre än Aero modellen så dom fick "plugga" motorn så att den gick sämre. Efter några år försvann den motorn alltså det fanns mer att hämta men det slog snett i modellprogrammet.. |
|
|
Hej Verdi! Jag måste ta fram pekpinnen nu ( Vill på inget sätt verka otrevlig eller göra person angrep). Men om du nu ska ta fram fakta anående bromsningar på motorer. Så måste du börja med att ta fram rätta siffror. Jag skrev i mitt inlägg om att min bil har orginal 245hk och 520Nm i vrid. så det du fyndat stämmer absolut inte på min motor. Sen måste jag hålla med ZORG till 100% det han skriver. Och en annan sak! Min bil har i dags läget 520Nm vid 1750Rpm ( Helt Orginal) Och den effekt ökningen man får ligger ju för långt upp i RPM registret för att det ska vara direkt andvändbart. Som min bil redan vid 2000rpm gör ju bilen 130Km/h på motorväg. Och det får vi ju inte ens köra lagligt i Sverige! OBS! Vill inte på något sätt säga att jag följer lagen till 100% Och visst f.n är jag oxå sugen att skrämma upp bilen. Och är ganska säker på att det effekt höjningen som det är frågan om är bra "Mycket" lindrigare för 3.0liter 6:an i jämförelse med vad folk skrämmer upp en stackars 2liter 4:a till. Men visst kostar det på att höja effekten. Det är utom all tvivel. Sen så har jag med hjälp av en av sveriges skickligaste motor trimmare tidigare ökat effekt på både Mc:n och bilar utan Turbo förr. Där andra Mc trim firmor sagt att man måste borr motorn i mitt fall då till 1800cc. Men när min käre vän haft sin hand på läggnig på motorn så hade jag då mer effekt på orginal 1600cc. Än vad den andra firmans 1800cc kit gav för dom. Och om jag inte mins fel så kostade min optimering när allt var klart 47.000kr och då fanns det att köpa från Staterna ett kompressor kit som bara var att skruva på och köra med ( Plugg and play). Som gav +10mer än jag hade för 40,000kr och då var den hemma vid dörren. Hur brukar man säga! Det är lätt att vara efterklok. Eller är man dum i huvudet så får börsen lida. ( Men vad ska man gör när man är intresserad) Han höll nästan på att ge mig en dagsedel när jag kom med förslaget om att vässa förra bilen Bmw 320D -09 ;) Frågade varför jag ska förstöra bruksbilen som jag ska köra med varje dag. Han sa själv att vill jag ha mer att köra med så ska jag köpa en bil med mera orginal effekt från början. Han sa själv att han tjänar inget på att säga allt det han sa. Men tyckte ändå att det var på sin plats och säga som det var. Sen kan man ju alltid vända sig till Mc Express om man vill ha löd i sina prylar. Dom tar väl ut närmare 800hk på Hayabusa 1300motorn. Och har för mig att dom har ett typ plug and play kit till samma som man ta ut 600+hk utan att göra något mera. Typ orginal det övriga och det håller. Då kan man börja snacka manligt när man har +600Hk på något som väger ca 200kg! ( Obs! här pratar vi gat cykel) |
|
|
Glömde att säga! Att folk sen skriver om att deras bil blir Okör bar eller svår körda är ju ännu bara ett tecken på att man tagit ut effekten från motorn på ett felaktigt sätt. Ska förklara mig! Erik ( På Mc Express ) gjorde i ordning hans tjejs Mc ( I det här fallet Suzuki GXR 750cc). den hade då för över 10år sedan 280Hk på hjulet. och den var hur snäll som helst att köra med. Men sen att bara med hjälp av att gasa upp den på Bakhjulen i +160km/h var inga problem. Så det jag menar! Visst F.n kan man bygga en Diesel som har ruggigt mad att köra med utan att den förde ska vara svår körd. Men Det kostar ju förstås! För inte skulle väl Audi och Peugot bygga Lemans vinnande bilar om dom inte går att köra med? Där är ju syftet att bilen ska vara så snabb som möjligt utan att förde ta mycket bränsle samt att slita ut däcken i förtid |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.