AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.480

Hur ligger dessa 120d i pris?

Sida 2 av 3
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Lecar: Ok... ja det är klart man kan köra många mil fasten man är 23 år :)

Jag vidhåller dock ändå att en 130 är så pass mkt roligare att det är värt merkostnaden.
Om du kör 2000 mil om året så skiljer det inte SÅ mkt i bränslekostnad:
130: blandad körning 0,9L/mil: 2000*0,9*15kr = 27000kr
120d: blandad körning 0,55L/mil: 2000*0,55*15 = 16500kr

Mindre än 900kr/månad tycker jag det är värt iaf.
Sen tror jag 130in håller värdet bättre... iaf. från dagens ingångsvärde.

men men... jag är ju "jävig" då jag redan gjort mitt val :)

/Jonas
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
"Den kan exempelvis vara intagen som BMW Premium Selection av en svensk återförsäljare. Dessa får "Privatimport: Nej" trots att de rullat i annat land först."

Varför skulle det bli privatimport = ja när en icke privat ÅF tar in bilen?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Bilen i fråga har rullat 1år och 1600mil i Tyskland. Det är klart att den är importerad, det kan ingen säga emot! Den är dock inte PRIVATIMPORTERAD.
Om 5-10år och lika många ägare, kommer den ändå betraktas som en importbil, när nya tilltänkta ägarna kör en carfaxrapport.

Hade jag varit på Milans plats, hade jag krävt nån form av kompensation från återförsäljaren.
Gu
219
Gustafr77
BMW X5 Xdrive40e F15 -16
Citroen C5 -11
JEEP CJ5 -60
Klart den är importerad, det byggs inga nya bmws i sverige:-)
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Håller med Gustafr77, det finns inga svenska BMWs. Och den är inte PRIVATimpoterad. Varför skulle man kräva ÅF på kompensation förstår jag inte??
På vilka grunder skulle den vara mindre värd?

/Anders
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
På samma grund som min och din importerade bil.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Om jag, eller du Anders, skulle hämtat just den här bilen från Tyskland, skulle den vara mindre värd då?
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Du menar att du inte sklijer på PRIVATimport och import av ÅF? Hur resonerar du då??
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
"Om jag, eller du Anders, skulle hämtat just den här bilen från Tyskland, skulle den vara mindre värd då? "

Ja! Självklart har du inte samma trovärdighet som privatperson mot vad BMWs officiella ÅF har i Sverige. Dessa bilarna vi pratar om har rullat inom BMW Ag i Tyskland som tjänsteplåtar och har aldrig varit ute i den "fria" handeln ens i Tyskland. Av vilken anledning skulle de inte vara lika svensksålda som en helt ny BMW som kommer importerad direkt från fabriken?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Bilen importerades BEGAGNAD från ett annat EU land, till ett lägre pris än vad en motsvarande Sv-såld bil kostade då. Därför skall den isf ha samma utgångsläge som vilken importbil som helst.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Hur i helvete kan dom vara lika svensksålda, när den rullat 1 år och 1600mil i Tyskland? Det finns mängder med seriösa oberoende bilimportörer i Sverige, som inte åtnjuter samma privilegier som en återförsäljare.
Varför skall isf dessa diskrimineras?
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
"Därför skall den isf ha samma utgångsläge som vilken importbil som helst."

Du menar att du inte särskiljer BMW som importör mot en privatperson som plockar in en BMW från vilken vimpelhandlare som helst i Tyskland?
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
"Det finns mängder med seriösa oberoende bilimportörer i Sverige, som inte åtnjuter samma privilegier som en återförsäljare.
Varför skall isf dessa diskrimineras?"

För att de inte är BMW officiella ÅF förstås. Klart att BMW litar mer på sig själva som de kontrollerar, än de "seriösa oberoende bilimportörerna". Precis som jag som kund litar mer på BMW ÅF i Sverige mer än de "seriösa oberoende bilimportörerna".

Att bilarna är begagnade håller jag med om, men du verkar läsa in något annat i "svensksålda" än vad iaf jag gör. En sak bör vi dock kunna vara överens om; det ska inte stå "privatimport: ja" i Transsportstyrelsens utdrag. För de ÄR inte privatimporterade. Varken nu eller om 10 år, därför ska de inte värderas som andra privatimporterade fordon heller.
Det enda jag tycker man kan komplettera med är att svensk åf borde berätta för köpare att den gått i Tyskland ett år och sen är det upp till köparen att bedöma det jmf med om den gått i Skåne, Gbg eller whatever. Skillnaden på denna och privatimport är att denna har vagnskade garanti, annars allt lika som om jag eller nån annan importerat den.

/Anders
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det verkar inte som det är lika allmän kunskap som jag trodde men BMW Premium Selection bilarna som aukt. BMW säljer i Sverige är i mycket stor utsträckning importerade bilar, vanligen Jahreswagens från BMW Tyskland. De går 1-1.5 år i Tyskland och importeras sedan av aukt. BMW i Sverige.

Om ni köper en Carfax rapport på 10st Premium Selection i Sverige så kommer ni hitta flera stycken importerade.

-------
//Lövet
azkikr:

Jag har ett annat tänk där. Det skiljer också 1300kr i försäkring, 450kr i skatt och kanske 500-1000kr i service (pga fler tändstift, trängre motorrum större bromsar osv) om året. Totalt ca 12750kr. Värdeminskningen har jag ingen aning om hur den utvecklar sig, men kan tänka mig att en 120d är mer lättsåld. Så behåller jag bilen i 5år så blir det totalt ~ 64000kr. Skulle det bli att jag kör 3000mil, som jag lätt gör, så blir det enligt dina värden ~79000kr. Pengar jag vill ha när jag köper hus om ca 5år.

Och pratar vi månadskostnad, så vill jag nog ha den där tusenlappen i månaden, studenter brukar ju inte ha så höga inkomster.

Ska förresten chippa min 120d isåfall, så den får runt 225hk. Någon som har åsikter om det? :)
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
@Lövet
Hade inte den blekaste aning om det. Det ska ja kolla upp...ja har ju tillgång till gratis Carfax :)
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
@Andreas
De första 10st var iaf inte importerade. Statistiskt sett är det isf relativt ovanligt med importerade PS bilar
Länk
Nej Lövet jag tror det är fel att säga i mycket stor utsträckning, däremot FINNS den här typen av bilar, många PS är dock demobilar och nyare kundinbytta bilar.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.