AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
19.343

varning skruvad 530d -05

Sida 1 av 3
an
21
anderzohn
320D M-Sport
va lite sugen på denna men kompisen kollade upp den åt mig..den hade gått 14000mil i tyskland innan den kom till svergie..det va 2008 och 2010 hade den gått 12000mil

Länk
Jag var och tittade på den bilen. Vilket skräp!
Eksjö bilaffär brukar ha skruvade bilar med diverse fel på.
Men den 530d:n lös airbag lampan i, och den varnade för nivå regleringen.
Och när man startade den så skakade hela bilen och lät som en gammal traktor.
Den var otroligt trött också. Hjullager var dåliga, mugg hållare trasiga osv.
Misstänkte att den var skruvad med tanke på skicket.

BFK 918 BFK918
Så att den kommer upp om man googlar.
an
21
anderzohn
320D M-Sport
enda försäljaren sa till mig va att airbag lampan lös annars skulle den va i jättefint skick
Jag ringde innan jag åkte dit, för de är ändå en bit att åka. Då sa han bara att bilen var tipp topp.
Men nu är den borta från deras hemsida så den verkar vara såld.
När ägarbytet går igenom så man kan se nya ägaren ska jag fasen kontakta denne och berätta att bilen är skruvad.
Hur kollade din kompis upp bilen?
Kunde han se hur mycket den hade gått innan den skruvades?
Känns ju som att de borde ha gått 22.000mil när den skruvades till 12.000mil.
an
21
anderzohn
320D M-Sport
vi ringde den lokala bmw handlarn..å sen ringde vi den bmw handlarn som hade haft den på service senast..dock får dom inte säga nåt vad som är fel på bilen så vi frågade om det va dyrt lr billigt å vi fick te svar att han skulle inte köpa den ialf..jag skickade till handlarn och skrev att den va skruvad så man kan ju hoppas att han tog bort den av den anledningen och inte att han har sålt den
an
21
anderzohn
320D M-Sport
och den heter BFK919 BFK 919 å den står kvar på bilfirman..hade han sålt den så hade den stått på den nya ägaren nu
okej. vi får ju hoppas att det är därför han har tagit bort den.
Men om dom sålt den igår eller idag är det inte säkert att man ser nya ägaren än.
an
21
anderzohn
320D M-Sport
detta mail fick ja av handlarn idag

Hej Jonas.

Kan du vara snäll och skicka bevis på att mätaren inte stämmer, för vi har köpt denna bil av bmw i helsingborg, så att om du kan hjälpa mig med detta så får vi gå tillbaka med detta till förra ägaren bmw helsingborg. Du kan få ersättning för detta undersökning som du har gjort av oss.

För vi har inget med detta att göra.

--
Med vänliga hälsningar

mitt svar

Jag ringde min lokala bmw handlare och fråga om den..innan den kom till svergie 2008 så hade den gått 14000mil i tyskland..2010 hade den gått 12000mil..så emellan där så kan den har rullat ett ex antal mil..så det är bara att ringa nån bmw handlare så får du höra det själv..jag va intressad av den å prata med er om den därför ringde jag å kolla lite om den..och intresset svallna då om man säger så.

sen fick ja svar igen

Hej .

Oki tack för hjälpen, vi har precis undersökt det, så att bilen är på väg till Paulssons bil i Helsingborg auktoriserad bmw återförsäljare för att lämnas tillbaka, för vi köpte bilen av dem så att vi trodde att de hade gjort den undersökningen, men det har de tydligen inte gjort.

Ha de fint.

så det märks väl snart om den står på dom lr nån privat person
Fick ett telefon samtal ifrån eksjö bilaffär idag. Han bad väldigt mycket om ursäkt för att det blivit såhär. Och han sa tillcmig också att bilen är tillbaka hos bilhandlaren i helsingborg.
Och han ville kompensera mig för att jag hade åkt och tittat på bilen.
Om det stämmer så är det ju jätte bra av honom.
Och han bad mig även tacka dig Jonas för att detta hade kommit fram.
an
21
anderzohn
320D M-Sport
ja han har väl googla på bilen han med nu;)å får du betalt för resan så ska han ju ha all cred för d
Ja precis. Ja han skulle ge mig ersättning, 18,50kr/milen enligt skatteverkets regler för mil ersättning. Så ja de ska han verkligen ha cred för, och att han verkligen reder ut situationen:)
an
21
anderzohn
320D M-Sport
absolut..du får återkomma om hur det går med betalningen
Det gör jag. Tänkte ävrn kolla om ett par dagar om poulsson bil står som ägare nu.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Det var bra agerat av Eksjö bilaffär! Det måste vara lätt att åka på blåsningar även som handlare, sedan har nog inte alla firmor möjlighet att ringa och bakgrundskolla alla bilar tyvärr, vilket man kanske tänker sig som konsument.

Det viktigaste är ju huruvida firman ställer upp när fel upptäcks och i det här fallet verkar de ju agerat klockrent så här långt i vart fall..
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Vilken grej! Kudos till Eksjö Bilaffär helt klart!
Idag hade jag pengar på kontot:) han betalade 18,50kr milen som skatte verket. Han sa i telefon att han gärna gav eraättning, för det är änså paulsson bil i helsingborg som får stå för det.
an
21
anderzohn
320D M-Sport
ja all cred till eksjö bilaffär för det
Karl-Hilding
Lite märkligt tycker jag.

Bilförsäljaren sa att allt var tip top. Enda felet var att airbaglampan lyste.
Bilen var annars i TOPPSKICK!
Du åker dit och konstataterar att det mesta är skräp.
Du kollar upp bilen och mycket riktigt den är mätarskruvad.
Du kontaktar Eksjö/bilförsäljaren som mailar tillbaka och ber dig bevisa att bilen är mätarskruvad.
Eksjö får kalla fötter och säger att bilen är på väg till BMW i Hbg.
Eksjö säger att du skall få ersättning för körda mil.
Och kontentan är nu att Eksjö/handlaran/bilförsäljaren är en helyllekille som vill göra rätt för sig.

Som det kan vända...
Det är väl jätte bra att handlaren tar sitt ansvar och löser problemet och kompenserar missnöjda spekulanter?
Sen om man någonsin kommer sätta sin fot där igen är väl en helt annan fråga.
Vart vill du komma Karl-hilding?
Karl-Hilding
Jag tycker också att det är jättebra.

Men om du läser vad jag skriver så beskrev säljaren bilen som ett praktexemplar med ett (1) enda fel.
När kunden droppar in så ser en blind höna att bilen är skräp.
Men detta såg tydligen inte säljaren förrän kunden påpekade detta.
Och helt plötsligt så blir säljaren en riktigt reko kille som vill göra rätt för sig.
Kalla fötter är ju ett understatement.
För nog visste säljaren att bilen var skräp - det är ju hans jobb att kunna sånt - och ändå lockade han dit kunden.
Vad tror du hade hänt om kunden bara hade åkt därifrån?
Jo nästa tilltänkta bilkund hade också fått besked om att bilen var i TOPPSKICK.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.