AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.891

Fyrhjulsinställning och integralstyrning - Tips på verkstäder i Göteborg?

Sida 1 av 2
iM
149
iMike
550i GT -10
BMW R nineT -14
MB E 430T -02
Två frågor från Sveriges framsida:

Vid vinterdäcksbytet idag uppmärksammade däckmannen mig på att bilen behöver en fyrhjulsinställning. Båda baksulorna var onormalt hårt slitna på sina respektiva ytterkanter.

1. Så, var i Göteborg hittar man den bästa fyrhjulsinställaren?
2. Och, bilen har integralstyrning, är det viktigt för fyrhjulsmannen att veta?

Tacksam för svar.
Trevlig helg!

/iMike
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Vet inget om integralstyrningen men NDF (ligger granne med BMW bilia Gbg) upplever jag som duktiga på hjulinställning. De har gjort 2 st för mig och det är även de som bilia använder själva/ rekommenderar sina kunder.

/DJ
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
På bilar med aktivstyrning var man tvungen att låsa styrningen i snäckan, vet inte hur det är med integral.
iM
149
iMike
550i GT -10
BMW R nineT -14
MB E 430T -02
Tack!
Vianor har jag hört bra saker om, och en Pekka bakom Hornbach i Göteborg. BMW själva är väl uteslutet?
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
BMW i Göteborg gör det inte själva utan lämnar vidare till NDF om jag är rätt informerad.

/DJ
Karl-Hilding
"På bilar med aktivstyrning var man tvungen att låsa styrningen i snäckan, vet inte hur det är med integral."

Är det så?

För inte frågade de när jag gjorde fyrhjulsinställning i somras.
Ej heller att de lastade ner bilen.
Men att lasta ner har jag undrat över varför de gör.
Hur ofta kör man med 4-5 pers i bilen. Om nu det är anledningen till att lasta ner. I så fall så skulle ju inte inställningen vara rätt när man kör ensam.
Någon som är insatt i detta?
Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Mölndals Däckservice uppfattar jag som seriösa, och de jobbar en del med BMW

BMW CS #5139
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Lastar ner bilen gör man väl mest för att det är ENDAST DÅ de av BMW angivna hjulvinklarna gäller!
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Karl-Hilding: Jepp, det bör man då det inte går att låsa styrningen helt på annat sätt då det sitter en motorstyrd växel emellan styrstång och själva racken. BMW har en speciellt verktyg för detta, har för mig att det är en pinne som sätts i snäckan och då låser den.
Karl-Hilding
Ok.
Tack för info.
Sv
182
Svane
535D F10 TMC
523i E39
Tar alltid NDF, de har kolla på detta då de ställer in för BMW. Pekka funkar om man har en 142.
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Var hos Pekka i våras med min 335:a efter sänkning och det känns som om jag likväl hade kunnat göra jobbet själv... Han nöjde sig med att hjulen pekade åt ungefär samma håll, när jag började fråga om camber etc. verkade han inte veta vad jag snackade om och blev skitsur. Han tyckte inte man skulle läsa så mycket skit på internet och han visste minsann vad han gjorde.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
BMWs interna instruktioner verkar alltid vara petiga med att saker ska göras på exakt rätt sätt inkl rätt förutsättningar, t.ex. INGEN hjulinställning utan att först lasta bilen rätt och kontrollera att karossen har rätt höjd (beroende på spec). Är höjden fel byt fjädrar etc och försök igen innan hjulinställning görs. Denna sorts tänk återkommer hela tiden när man läser på. Tyvärr inte i samma utsträckning i verkligheten misstänker jag och ännu mindre hos de so inte har tillgång till rätt information, oavsett yrkesskicklighet och/eller ambition!

Jag kan ju förstå varför, det är självklart det enda sättet att säkerställa att bilen fungerar som ingenjörerna har tänkt sig!
iM
149
iMike
550i GT -10
BMW R nineT -14
MB E 430T -02
Tack för feedback!
Tjena iMike,

Hur gick det, var lämnade du din bil - var det viktigt att ha integralstyrningen i beaktning?

Lämnade in min BMW på hjulinställning i veckan då sommardäcken var illa slitna, och nu vill jag ju vara rädd om vinterdäcken.. Killen gjorde justeringar runt om på alla fyra hjulen. Idag körde jag en längre tur å det var allt annat än behagligt, bilen gick inte stabilt samt att "antispinn/sladd"-systemet gick in och jobbade vid, vad jag kallar ganska moderat, gaspådrag (i 130km/h). Torr väg men förvisso någon minusgrad. Körde samma sträcka förra veckan innan hjulinställningen, och då drog den dessutom 0,6 dl mindre per mil... (dagsform kanske...)

Frågade däckkillen om han behövde göra ngt särskilt då bilen även styr på bakhjulen och fick frågan - hur fungerar det? Föga betryggande...

Som sagt vad kom du fram till?

/SX

En gång BMW, alltid BMW.
Tjena iMike,

Hur gick det, var lämnade du din bil - var det viktigt att ha integralstyrningen i beaktning?

Lämnade in min BMW på hjulinställning i veckan då sommardäcken var illa slitna, och nu vill jag ju vara rädd om vinterdäcken.. Killen gjorde justeringar runt om på alla fyra hjulen. Idag körde jag en längre tur å det var allt annat än behagligt, bilen gick inte stabilt samt att "antispinn/sladd"-systemet gick in och jobbade vid, vad jag kallar ganska moderat, gaspådrag (i 130km/h). Torr väg men förvisso någon minusgrad. Körde samma sträcka förra veckan innan hjulinställningen, och då drog den dessutom 0,6 dl mindre per mil... (dagsform kanske...)

Frågade däckkillen om han behövde göra ngt särskilt då bilen även styr på bakhjulen och fick frågan - hur fungerar det? Föga betryggande...

Som sagt vad kom du fram till?

/SX

En gång BMW, alltid BMW.
iM
149
iMike
550i GT -10
BMW R nineT -14
MB E 430T -02
Har tyvärr inte hunnit besöka NDF än, så läget är det samma, om man bortser från de stackars vinterdäckens välmående. Återkommer.
iM
149
iMike
550i GT -10
BMW R nineT -14
MB E 430T -02
NDF kunde inte. De hade inte datorn som nollställer styrningen innan fyrhjulsmätningen. BMW Göteborg och Wölkes rekommenderades. 3-4 timmar för en fyrhjulsmätning kändes udda. Har bara en marginell negativ cambervinkel. Sliter lite ojämnt men bakdäcken behöver ju ändå bytas varannat år...
iM
149
iMike
550i GT -10
BMW R nineT -14
MB E 430T -02
I första inlägget beskrev jag felaktigt ett däckslitage som då troligtvis avslöjade en positiv cambervinkel. Slitaget låg på bakdäckens respektive innersidor, orsakat av negativ cambervinkel. Just for the record.
To
2
Tomas G Karlsson
523iA Touring -98 [BY75870] och trånar efter frugans 530iAT -01 [GV41562]
Rekommenderar Länk som jag har provat tre gånger med tre olika E39:or (-98, -03 och nyligen -01) med gott resultat.

Bumsen
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
BMW Mölndal gjorde fyrhjulsinställning för några veckor sedan på min förra F11. När jag sedan lämnade tillbaka bilen och hämtade ut min nya så gjorde BMW ett inbytestest på uppdrag av Leaseplan och klagade då på hjulinställningen trots att de själva hade utfört detta ca 3 veckor tidigare!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.