AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
14.284

Felkoder P1250, P0170, P0173 = för hög bensinförbrukning

Sida 1 av 2
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Min 728 -98 (facelift) med M52tu motorn har börjat dra mycket soppa och hostar till någon sekund ibland när jag gasar på lite. Jag uppskattar ökningen till ca 4-5dl/mil vilket börjar bli kännbart i plånboken när bilen drar 1.7/l mil när jag kör till jobbet i bilköerna.

Jag kopplade upp mig med min OBD-läsare och i OBD Torque på min Android-mobil fick jag fram följande felkoder:
P1250 - Powertrain
P0170 – Fuel Trim (Bank 1)
P0173 – Fuel Trim Malfunction (Bank 2)

Jag har troligen tändstift som gått 9000 mil, så de ska jag byta idag och jag har rengjort mitt K&N luftfilter.

När jag söker på forumet och Google på felkoderna, så verkar det kunna vara många olika saker: Luftmassemätare, lambdasonderna, hål i slangar, bränsletillförsel, bränslefilter, bensinpumpen, kamaxelgivare, vevaxelgivare etc.

Är det någon som har bra förslag på vad som kan vara fel och i vilken ordning jag ska börja byta delar för att lösa problemet?
Jag är misstänksam mot konstiga luftfilter, skulle byta tillbaks till ett riktigt om jag hade det kvar.

Annars står det lite här : Länk
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Tack för länken! Jag ska försöka se om jag kan hitta några läckor i slangar och rör enligt den tråden.

Det där K&N-filtret har suttit i bilen i ca 13000 mil och fungerat felfritt. Det har skötts om regelbundet och fungerar som det ska, så jag har svårt att tro att det plöstligt skulle sluta fungera bara för att det inte är original.

Jag har som sagt nu rengjort filtret, oljat in det enligt instruktionerna och dessutom bytt tändstiften till NGK BKR6EQUP. Under provkörningen tyckte jag redan att bilen går bättre med lite bättre kraft och jämnare gång. Jag glömde dock ta med mig min OBD enhet, så jag kunde inte kolla felkoder, men antar att de fortfarande är kvar .

Såhär såg stiften ut som jag tog ut:
Länk
Länk
De ser ju rätt slitna ut och jag förstår ju att de behövde bytas. Enligt serviceboken ska de ha suttit i bilen 7819 mil. Själv har jag kört bilen ca 3000mil sen jag köpte den.

Just det, den här videon på Youtube visade tydligt hur man gör när man byter tändstift och för mig som är rookie, så var det stor hjälp att se den här! En miss som de gör dock är att de glömmer sätta tillbaka oljelocket efter att kåpan tagits bort. Detta för att hindra att något faller ner i motorn utav misstag.

Vidare förslag emottages tacksamt om nästa steg i felsökningen!
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Länken till Youtubevideon blev visst inte klickbar, så här kommer ett nytt försök:
Länk
Oljat in?

Jag menade inte att det var dåligt för att det inte var original, utan för att det släpper in skit till din känsliga luftmassemätare. Om du tänker dig oljedimma, hur bra är det för din LMM när det hamnar där?

Jag vill inte måla en viss herre på väggen, för det är jag inte säker på, men jag tror att ett sådant luftfilter under några tusen mil mycket väl kan ta kål på en luftmassemätare.

Symptomen är väldigt lika de jag själv hade på min X5:a i vintras, plötsligt började den gå dåligt, tjuvstannade, drog bensin. Efter en eller ett par dagar kikade jag på det och hittade att den stora slangen till insuget, efter luftfiltret, hade lossnat! Den ska sitta med en stor slangklämma men hade skakat loss på något sätt.

LMM:en blir alldeles tokig när den får smutsig luft och gav felkoder, förutom dålig gång. Efter att jag satte dit slangen ordentligt och fick felkoden nollad (den måste nollas, försvinner inte av sig själv) så fortsatte den gå dåligt. LMM:er är "tröga" och tar tid på sig att lära om, men efter någon månad började den gå rent igen. Jag vet inte om det fastnat en massa skit på tråden i den, och jag bara hade tur att det gick bort av sig själv, eller vad som hände -- men jag lärde mig att LMM är känsliga, och jag skulle ALDRIG sätta i ett sådant där luftfilter om jag inte var helt säker på att det var OK, och kanske framför allt: att det fanns någon vits att ha en sådan där tratt under huven, att det gav någon effekt utöver "råmandet" (mer effekt, bättre rening eller lägre förbrukning). Om jag inte var säker på det, så skulle jag plocka bort det.

Men det är jag det, det är din bil och det kan mycket väl vara så att filtret är OK. Men när du sa "oljat in det", så tänkte jag att "nu blommar det" :)

Lycka till !! Berätta gärna vad det var, när du hittat felet. :)
Jag har P0173 på min som kommer och går ibland när man ska starta så får man nöta sen kommer den igång.
När jag skannade med Carsoft så var det även felkoder på bränslepumpen.

Jag tror mer på Bränslepump än fel på lamdasonder. då Sonderna måste fungera för att kunna lägga felkod p0170 samt p0170 som har med blandningsförhållande att göra.

Bränslepump är dessutom billigt att köpa på ebay och inte så dyrt att byta.
När besiktigade du bilen senast? Där mäts ju lambdasonden (en syresond egentligen), och är det fel på den så kan du se det i avgasprovet från SBP vad jag förstår?
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Ok jag testar att byta till originalfilter och ser om det hjälper. Det verkar ju som att många anser att det där sportfiltret kan vara högrisk. Jag har i.o.f.s. inte en sån där konisk utan ett filter som ser ut som original och sitter i den vanliga filterboxen.

Ifall jag nu har pajjat LMM, vågar jag köpa en noname från Ebay i Tyskland eller måste man köra på BMW original där också?
Den här för €60 inkl frakt verkar ju vara klippet:
Länk
Den ska passa till min bil enligt Realoem och deras listning av motsvarande produktnummer (13621703275).

Alternativt har jag sett i någon video på Youtube hur man sprayar någon rengöringsspray på LMM för att göra rent den, men den enda spray jag hittar som påstås göra rent LMM är den här:
Länk
Vad sägs om ett försök med det?

Jag för försöka undersöka bränslepumpen också och se om den kan vara färdig för utbyte också.

Min fina blåtandsmojäng ELM327 för att läsa OBD verkar ha kastat in handduken imorse när jag körde till jobbet. Hände ingenting när jag stoppade in den i uttaget :(
Besikta först innan du börjar byta grejer, eller kolla avgasvärdena.
Jag har ingen egen erfarenhet av "billiga" LMM, men jag har läst om andra som fått ångra sig - kasta in handduken och köpa ytterligare en "äkta" LMM pga den billiga inte fungerade bra. Och då blir det ju nästan dubbelt så dyrt, om den billiga är så dålig.

Att försöka sig på en spray borde väl vara ofarligt, och inte kosta mer än någon hundring?

Det finns säkert de som vet detta bättre än jag.
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Just det, den frågan glömde jag svara på.

Jag besiktigade tydligen 2011-12-12 senast och har kört 870 mil sen dess. Det är väl dags att göra en besiktning igen, men har ju ingen lust att åka på en 2a så jag bara har en månad på mig att fixa med problemet.
Går det kolla avgasvärdena utan att göra en besiktning?

Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Det är ju alltid det som är dilemmat med att köpa pirat-grejjer. Man vet inte om det funkar.

I fallet med LMM för min bil så kostar det alltså €60 ~ 500kr inkl frakt. Hos Mekonomen kan man köpa en Bosch för 3552kr. Jag kan alltså köpa 7st pirat istället för en enda på Mekonomen. Vad BMW tar har jag inte frågat ännu. På RealOem står det att den kostar $402 så det brukar väl betyda ca 10x på svenska, så 4000kr gissar jag på att BMW tar.

Ska det bli ny LMM så testar jag nog den där billiga från Tyskland. Funkar det inte går det säkert hitta en beggad på Ebay.de för vettigt pris, tillskillnad från tjuvarna på svenska skrotar.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Här krävs nog ett litet förtydligande!

På bilprovningen mäter man Lambdavärdet i avgaserna, vilket INTE är samma sak som att kontrollmäta lambdasonden!

Däremot är det vanligt att en dålig lambdasond ger dåliga avgasvärden (dock kan själva lambdavärdet vara helt perfekt även om lambdasonden är stendöd!).

Ett överinoljat sportluftfilter släpper ifrån sig olja som sedan passerar genom LMM där oljan bränner fast på den rödglödgade volframtråden och vips får den helt fel värden...så skippa sportluftfilter - de ger inte mer effekt i en frisk BMW!
Visst om du har 500-600hk eller mer efter trimning, kanske du behöver ett filter som flödar bättre än original men annars är det rent slöseri med pengar och risken att du förstör LMM är uppenbar (dessutom sliter det på ventiler och andra delar i motorn pga mer smuts som passerar genom filtret).

Att mäta avgasvärden brukar bara ta någon minut, kolla med någon lokal verkstad så kan du säkert få göra en snabb mätning - i värsta fall mot lite fikabröd.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Det är oftast inget fel på sportluftfiltrena i sig och de gör ingen skada på bilen alls.
Problem beror oftast på handhavande fel i samband med rengöring av filtret.
Filtret ska rengöras med en skum och sedan impregneras med olja.
Och det är här felet begått, det sak bara duschas lite lätt 2 sprut räcker, men väldigt många vet inte om det utan sprutar på så det blir vått.
När det monteras tillbaka så separerar oljan från filtret och sätter sig på LMM:s trådar som bränner fast.

När man rengör lmm så ska man inte hålla för nära och blasta sönder den tunna tråden , utan spraya dimman med avstånd, annars kan den gå av.
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Testa att köra bilen varm och lyft på oljelocket,låter det som chewbacca har flyttat in i toppen är det din vevhusventilation.Så var det på min iaf,och ger samma felkoder.
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Nu har jag varit på Mekonomen och köpt ett nytt filter från Mahle för 260kr och bytt ut mitt K&N filter. Jag tror dock att jag oljat in det för mycket eftersom det låg lite olja i botten av filterhuset, så det var nog tur att jag bytte ut det. Tack för tipset!

Nu har jag bara hunnit köra mellan 5-10 mil sen jag rengjorde och oljade in filtret, så jag hoppas att jag inte har hunnit förstöra LMM.

Jag köpte också en CRC Air sensor Clean på Mekonomen för 99kr som jag ska försöka använda så snart som möjligt.

På parkeringen till Mekonomen så testade jag Bimmerbåjjs tips om att lyfta på oljelocket med motorn igång och visst har Chewie flyttat in i min motor! Så då kan man ju anta att det är vevhusventilationen som är paj. Vad behöver jag göra för att lösa problemet?

Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Just det, anledningen till att jag haft sportfiltret är att det följde med bilen när jag köpte den och tyckte det var käckt att slippa köpa nytt hela tiden och istället bara rengöra med jämna mellanrum. Jag tror inte på några extra hästkrafter och är ganska ointresserad av att få ett tuffare ljud, så det var inte därför det satt där.
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Byta vv på din bil är lite pilligt och tar lite tid.Är du ingen van mekare skulle jag lämna över jobbet åt någon annan.Man byter 3 slangar + eventuellt en liten vakumslang samtidigt.Oljeseparatorn kostar under 500:-
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
The Stig,rapportera gärna hur det gick sen.Är bra för andra som råkar ut för liknade problem.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Att div inoljade sk sportluftfilter förstör Luftmassemätare är väldigt vanligt är ett konstaterande efter mer än 10 år på denna sida och div internationella forum..
Original LMM fungerar, no name har jag på skoj testat funkade exackt lika bra som en trasig original dvs samma felbild och felkoder efter 20 minuters körning.
Länk
Här köper man original till vettigt pris.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
Bimmerbåjj! Klockrent!

Idag var bilen hos GW Engineering i Bagis och mycket riktigt var det tvärstopp i vevhusventilationen. Göran gjorde rent slangar, oljesticka och bytte oljeseparatorn och sen var felet borta!

Förbrukningen till verkstaden i köerna imorse: 1.81l/mil
Förbrukningen från verkstaden i köerna ikväll: 0.84l/mil
En enorm skillnad! Bilen kändes riktigt pigg igen och det blev kul att köra igen :-)

Koderna som släcktes efter operationen är:
P0170 – Fuel Trim (Bank 1)
P0173 – Fuel Trim Malfunction (Bank 2)

Medan P1250 - Powertrain, tydligen hängde ihop med fläkten för AC-systemet som sitter i motorrummet. Den gjordes det inget åt den här gången.

LMM verkar ha klarat sig från att skadas av sportluftfiltret, så det var ju skönt.

Man får tacka för expertisen på forumet och Göran på GW Engineering som alltid gör ett superduperjobb och till mycket rimlig kostnad. Enda felet är väl att han har verkstaden på fel sida stan :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.