|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Ja, jätte! Om du hittar en skiss så lägg gärna upp en länk här. Men så här ser den ut annars: Länk Det närmaste en skiss man kan komma är en skiss som visar var den sitter: Länk Jag vet att det är inte samma sak som sprängskiss eller exploded view som det heter på engelska, men lycka till med att hitta en sån. Här är några från en folkvagn: Länk |
|
|
Jag misstänker att det fungerar som en gasfjäder. Ser det ut som en gasfjäder, rör sig som en gasfjäder, ja, då är det en gasfjäder. En gasfjäder är en typ av fjäder som, till skillnad från en typisk metallfjäder, använder en komprimerad gas, innesluten i en cylinder som komprimeras av en kolv för att utöva en kraft. Hur som... nu det var inget fel på stötfångardämparen. Den kostar annars runt 500 kr på skroten. |
|
| Varför tillåter ett försäkringsbolag att man tecknar helförsäkring på en bil som är så pass gammal och gått si och så många mil, om de vet själva att de inte kommer betala ut någon ersättning om det händer något? Borde man inte per automatik bli nekad att eller åtminstone avrådd från att teckna helförsäkring på den? Vad är poängen liksom?... förutom att de då ska tjäna en massa pengar på en? | |
|
Du kommer få ersättning, men de kommer inte laga bilen om det kostar mer än vad de uppskattar bilens värde till. Då löser de in den. Säg att du kör in din 10 000kr bil i en bergvägg. Den är totalt skrot, lagningskostnad +200kkr. Du får då ett bud på 7-9kkr för den. Helt rimligt kan tyckas. Säg att du kör in din 10 000kr bil i en stolpe, lite lack och plåtskada och en skrapad fälg blev det hypotetiska resultatet. Lagningskostnad på verkstad 24kkr, men bilen går fortfarande att köra. Du tycker att de borde laga den. De väljer då inte att laga den för 24kkr utan ger dig återigen 7-9kkr istället så du kan köpa en motsvarande bil. Så ersättning får du, men om lagningen överstiger vad de tycker bilen är värd så löser de in den. __________ Mvh Grelle |
|
|
Nu har man tittat på bilen och jag har fått ett pris på 6000 kr. Då ingår riktning av höger balk, målning av arbetsområdet efter riktning för att ge ett skydd från rost typ, rätta till den bakre panelen under bakluckan där lacken spruckit och det bildats en liten deformation. De ska alltså första rätta till det, lacka, och sedan klarlacka hela den panelen. Är det ett rimligt pris tycker ni? Jag hade räknat med 5000 kr. Nu blev det 1000 kr mer och 2000 kr mer än det jag hoppades på från början. Om man gör det själv så kan man säkert komma undan billigare, men vem har en riktbänk eller en mobil hydraulisk riktningsarm att dra bilen med?... så där liggandes bara i garaget?... och inte minst erfarenhet och en utbildning för det? Det är den svåraste biten egentligen tycker jag. |
|
|
Vilka skadereparatörer finns det i Norrköping? Jag har kollat runt hela stan. Alla de här stora bilvärkstäderna har en extern skadereparatör. Det gäller Kneipbadens, det gäller Biva, det gäller Zackrisson, you name it. Skadereparatörerna är Lack Consult (Biva), Kalle H Bilplåt (Kneipbadens), Zackrisson (Strömmens Bilmekaniska). Enligt Mekonomens webbsida så ska det också finnas en skadeverkstad på Stockholmsvägen och en på Albrektsvägen. Men det där måste vara gamla uppgifter, för på Albrektsvägen finns det väl inget som heter Mekonomen? Jag vet att det fanns en Mekonomen butik förut på Albrektsvägen där Röda Korset nu ligger, en gång var det Preem också. Och på Stockholmsvägen är det väl bara butik, ingen verkstad. Om de har en verkstad där så är det i alla fall inte skadereparationer de håller på med. Det som återstår är väl TK Billackering på Koppargatan och Anderssons Billackering på Vulkangatan. Men det är de här första tre som är de stora verkar det som. Några som listas som bilplåtslagare på diverse webbsidor arbetar enbart med lackering när man ringer till dem, och kanske lite enklare bilplåtslageri där man rättar till plåt (kaross) men inte jobbar med riktning av stommen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.