AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.361

E39 530d - 2003 behöver minst 14v för att starta när den är kall

Sida 1 av 2
mo
131
mo_tattoo
530d touring -09
vad kan det bero på?
har bytt bränslepumparna och bränslefiltret först.
det konstiga är att när jag bytte bränslefiltret så startade den perfekt i några dagar...
sen ville den inte igen.
bytte alla glödstiften och satte dit nytt batteri igår, då startade den bra men då var den ju varm.
när den stått ute inatt, så vägrade den nu på morgonen :(
startmotorn snurrar på bra(batteriet är ju som sagt nytt).
ändå efter att ha haft laddaren på en timme och slår om laddaren till starthjälpsläge (den ger väl då ca 18 volt), ¨så startar bilen !!
den startar även alltid om man kopplar startkablar från en annan bil.
det har iofs hänt även när den varit HELT VARM att den inte startat men sen startat direkt när jag kopplar startkablar från nån annan bil...
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Den kanske smygtömmer batteriet under natten. Självs bilen kräver inga 14V. Om den alltid startar med startkablar bör det vara batteriet (bytt), för hög självurladdning (bör undersökas) eller dålig anslutning av batteriet mot karossen (inspektera jordfläta mm).
mo
131
mo_tattoo
530d touring -09
kollade jordflätan när jag bytte batteriet igår.
men jag har ju bra med ström, startmotorn snurrar hur snabbt som helst utan att mattas det minsta.
batteriet är ju som sagt helt nytt, och den kan stå flera dar utan att det blir mindre ström.
laddningen funkar bra 14,4 volt direkt jag startat den.
har varit och kört nu ett tag med bilen och när den väl startat en gång är det inga problem att stänga av och starta om den.
det faktumet gör ju att jag lutar mot att det är nåt slags glödningsfe( därför bytta jag glödstiften)l, men å andra sidan så körde jag tio mil med bilen i slutet av förra veckan, gick in på en affär i tio-femton minuter och när jag kom ut startade den inte !
så det tyder ju på nåt annat än glödning för då var den ju ordentligt varm, hade hur mycket ström som helst men jag gjorde säkert tjugo startförsök i 5-10 sek varje gång utan framgång.
startmotorn snurrade i full fart, men inte minsta tändning.
det kom en bil och parkerade bredvid, så jag fick koppla starkablar från den, då startade den direkt !?!?
trots att startmotorn inte låter att snurra det minsta lilla snabbare startar den ALLTID med lite hjälp.

JAG BLIR GALEN!
snälla, hjälp...
kan det vara startmotorn, trots att den låter bra ?
vevaxelgivaren, vad blir det för symptom om den är dålig ?
glödrelä, men då borde den väl alltid starta när den är varm eller ?
kollade felkoder men det var ett helt gäng så de nollade den och ska kolla igen vilka som kommit tillbaka, men de har inte haft tid.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låter som du bör göra en felkodsläsning!

Många moderna dieslar använder väl glödningen även vid "varmstart"!?
Så något knas med glödningen kan det nog vara ändå.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Just när startmotorn arbetar så sjunker spänningen på alla bilar, oftast ligger spänningen och pulsar runt 10-11V vid varm motor som snurrar lätt och lite under denna nivå vid ren kallstart.
Elektroniken i bilen är designad för att klara runt 9-15V, det blir ingen reset ens när det sjunker under 8V, men solenoiden hackar bara in/ut utan att koppla in startmotorn.
Undvik alltid att köra med starthjälpsläge och liknande på kraftiga garageladdare. redan när spänningen når c:a 16V så är det kris, skulle den nå 18V eller ditåt som nämns så blir det dyrt...

På dieselbilar finns ju inte elektriskt tändsystem att fundera på, snurrar startmotorn på friskt och bra så återstår bara brist på bränsle om motorn inte tänder.
Att det löser sig med att kabla igång måste vara rena slumpen, motorn kan ju inte mera än att snurra på lite piggt och bra när man vrider på nyckeln, och det skrivs ju att den är pigg, batteriet är bytt osv.

FP
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Har du kollat glödreläet? Sen finns det en säkring till glödningen. Men om den inte startar när den är varm så borde det ju inte vara glödningen som du sa.
mo
131
mo_tattoo
530d touring -09
folke: jag tänkte också i början att det måste ju vara en slump, men vid det här laget har jag nog kablat igång den 30 ggr minst och det har funkat VARJE gång.

pew: har bytt glödrelät trots att jag inte trodde det var det bara för att ha testat, säkringen är hel men det gjorde ingen skillnad...
Sa
440
Saij
X3 -12
En riktig följetong det här – men nog så irriterande när man sliter med problemet utan att se nå’n lösning.
Ett ”långskott” skulle kunna vara bränsletrycksensorn som kanske fungerar ”sådär” d.v.s. inte helt kass men ger kanske ett felaktigt värde – kan ju iofs även vara kontaktfel/dålig överledning.
Bränsletrycket måste vara över en viss nivå (glömt vilken) för att motorstyrningen SKA göra ett startförsök – ligger bränsletrycket för lågt görs inget startförsök!! Men startmotorn snurrar piggt och all verkar OK men det är som sagt en chimär – elektroniken gör inget startförsök.
Det skulle ju kunna vara så att det värde (felaktigt) som givaren levererar ligger precis på gränsen så lite värme eller ett nå’n volt gör att värdet kommer över den kritiska gränsen och bilen startar – det har ju tydligen haft en viss inverkan när du micklat med filtret – minns inte i skrivande stund om det är bränsletryckgivare eller momentangivare som sitter på filtret.

/Saij
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Och vad har felkodsläsning gett för felkoder? ;o)

Moderna bilar är komplexa så gör en felkodsläsning!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Just det faktum, att starthjälp alltid ger resultat borde väl peka på någon sorts kontaktfel i "normalkretsen"? Jag antar, att starthjälpen kopplas in på något annat sätt än direkt på originalbatteriet och på så sätt också förbi kontaktfelet.

Ett enkelt försök borde vara att jämföra a) att koppla starthjälp på det vanliga sättet (via uttag i motorrummet?) och b) koppla den direkt parallellt på bilens batteri.
Startar bilen då i läge a) men inte i b), blir det att leta svaga kontaktpunkter i normalkretsen.
Startar bilen i både a) och b), är det väl fråga om bilens batteri i alla fall. Ett sånt där lurigt fel, som man inte riktigt räknar med.

/Lennart
mo
131
mo_tattoo
530d touring -09
just det...har ju glömt skriva nåt om det här...startade en ny tråd om det.
dessutom startar ju bilen rätt bra nu men går knappt att köra:(
antagligen nåt slags "limp home mode", eftersom den bara varvar max 2700 varv oavsett växel och gaspådrag.

diagnos test visar "4704 : förtransporttryck övervakning under arbetstryck"

här är tråden om diagnostestet där det står mer om koderna som varit(har gjort tre tester):
Länk

i mitt sista inlägg i denna tråd står mer om hur det gick till när den började gå dåligt.

är inte lite less detta.

LOVAR ATT SÄTTA IN EN FEMHUNDRING TILL BANKKONTO TILL DEN SOM LÖSER DETTA SNARAST!!!

det är inget skämt, bmw-verkstan har inte tid förrän slutet av veckan, då är jag på jobb i kiruna, dessutom har jag 8 mil enkel väg till verkstan så kan detta locka någon att göra en liten extra ansträngning att orka läsa om / hjälpa mig lösa problemet så är det ju lätt värt det!
mo
131
mo_tattoo
530d touring -09
kan man inte redigera ett inlägg i detta forum?

skrev ju :"i mitt sista inlägg i denna tråd står mer om hur det gick till när den började gå dåligt.", men glömde länken :)

här är den:

Länk
Hade ett liknande problem på en M5 E39. Började med att den inte startad sporadiskt för att efter starthjälp fungera klockrent i flera 100 mil. Men en dag så ville den inte starta alls, startmotorn spann på ordentligt så det var inget "batterifel" iaf. När den gjort så tidigare hade det oftast hjälpt att få starthjälp ELLER att ladda batteriet, men inte denna gång, eller jo den startade IBLAND om den fick starthjälp eller nyladdat batteri. Iaf vi läste inte av felkoderna, men drog "slutsatsen" att rimligtvis så är det bränslepumpen som gjort sitt (bilen har gått ca 14000mil). Ny originalpump inhandlades hos BMW á dryga 4000kr. Innan bytet så hade bilen stått orörd o larmad i ca 2 v, ett startförsök gjordes innan bytet, med den gamla pumpen så klart, fail. Pumpen byttes o sedan gjordes ett nytt startförsök, den tuggade på lite längre än vanligt (typ 5-6 sek) gissningsvis pga att systemtrycket behövde byggas upp igen, men sedan så gick den igång så fint:). I detta fall verkar det som om felet låg i att bränslepumpen har "brända kontaktytor eller dåliga kol" eftersom när den gamla pumpen väl hade startat så gick den fint, krävdes förmodligen lite högre spänning för att få den att starta??
I TS fall skulle jag kolla bränslepumpsrelät (borde väl finnas även om det är en diesel), även där har du kontaktytor som kan bli/vara brända...
mo
131
mo_tattoo
530d touring -09
lenwib :
har kopplat både på batteriet och i motorrummet, båda funkar.
men har bytt till nytt batteri också och det gjorde ingen skillnad.
däremot så verkar ju startproblemet vara mindre nu, vet inte varför dässvärre :(
kanske för att jag bytte glödstiften?

dawwe :
låter ju inekligen som rätt lika symptom...
men jag har ju bytt båda pumparna, och jag har bra tryck fram till bränslefiltret...

tack för tipsen iaf...
"4704 : förtransporttryck övervakning under arbetstryck"

Om den felkoden är korrekt, måste det väl ändå betyda att den bränslepump, som står för frammatningen ("förtransporten") från tanken, inte gör, eller kan göra, sitt jobb? Eller att trycksensorn ger fel indikering? Pumprelä, pump, filter, själva bränsleledningen (någon klämd eller "rutten" slang) eller sensor. Eller rentav kontrollboxen, men då hade väl felkoden blivit en annan.

/Lennart
mo
131
mo_tattoo
530d touring -09
problemet hittat !!!!!!!!!!

har hittat många trådar om liknande problem när jag sökt på diverse forum, där ts tyvärr inte skrivit vad som var felet efter det lösts...
väldigt frustrerande att hitta nån som hade exakt samma fel för 4 år sedan och inse att personen inte skrivit sen vad det var :(
lite som att få se den överlägset bästa filmen någonsin och så slår nån j---l av filmen just innan slutet!

nåväl, i mitt fall var det iaf bränsletryckssensorn som sitter på bränslefiltret...
eller jag hopppas jag inte går händelserna i förväg (har inte varit och kört med bilen ännu, bara tomvarvat i neutralen) men om jag tar bort kontakten på sensorn så varvar bilen iaf som den ska.
Rätt så!
Tack för din återkoppling. Du är förvisso inte ensam om din beskrivna "filmkänsla"...

Och grattis (i förväg)! :-)

/Lennart
ki
33
kickassford
BMW 525tds Touring -94
BMW 525tds Touring -97
BMW 530da Touring -02
gammal tråd men förstod inte riktigt om bränslesensorn på filterhuset även löste dina kallstartproblem mo_tatto??

jag har exakt samma symptom.
när det är kallt ute så startar inte bilen om man inte använder en "start-booster" eller starthjälp från annan bil trots att batteriet är fulladdat o fräsht.
ki
33
kickassford
BMW 525tds Touring -94
BMW 525tds Touring -97
BMW 530da Touring -02
Är det ingen annan som haft detta problem? Känns onödigt att skapa en till tråd med samma rubrik.
Problemet är altså att den inte ens försöker starta om man inte har absolut fulladdat batteri.
När man fått igång den så går den perfekt på en gång så jag utesluter allt som har med förvärmningen att göra.
När man kollar på tuben på "Cold start 530D" så ser man ju bilar som startar trots att motorn knappt går runt.
Det här kanske är ett dumt svar men: som jag förstår det fungerar startmotorn bra och motorn snurrar runt fint. Om det är en common-rail diesel (vilket jag tar för givet att det är) så kan en spridare som läcker internt ge de där symptomen. När du kör med vanlig batterispänning vid starten orkar inte högtryckspumpen bygga upp tryck i takt med att spridaren läcker igenom till returen. När du hänger på en booster eller bogserar igång bilen får pumpen det extra varvtal som behövs för att bygga upp tryck så att bilen kan starta. Kan vara helt fel ute här, men det är man ibland så :)
ki
33
kickassford
BMW 525tds Touring -94
BMW 525tds Touring -97
BMW 530da Touring -02
Jag har mätt returflödena och jag ser ingen spridare som avviker men det var ett bra tips.
Nu den senaste veckan har den faktiskt skött sig sålänge batteriet har fullt kräm men skulle man ha stått med lyset på en liten stund så är det kört trots att startmotorn går med full fart.
Har läst av felkoder med ett universal obd-2 instrument men inga felkoder fanns lagrade.

Har provat starta med bränslesensorn på filtret urkopplad men det hjälpte inte, det kom bara upp ett felmeddelande om injection system.

Man kan höra pumpen i tanken och den i golvet under förarstolen surra när man slår på tändningen.

Jag tror dock jag ser ett samband med att det brukar jävlas när det visas "pre-heating" i displayen men kan också vara så att jag inte lagt märke till det tidigare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.