AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
18.796

Är det ett brott att nästan köra över någon på övergångsställe?

Sida 2 av 3
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag tycker iofs att man ska akta sig för att köra på någon överhuvudtaget, oavsett anledning
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Märkligt hur lite av lagar som refereras till: Enligt trafikförordningen §61 ff så ska bilförare lämna företräde för gående på övergångstället eller på väg att gå över.
Alltså måste man förutsätta att det kan komma gående och anpassa farten därefter vid ett övergångsställe, i de flesta fall sakta in och skärpa uppmärksamheten.

Om en bilist gör fel - dvs kör nära dej på ett övergångsställe så får du inte sparka på hans bil men om bilisten råkar köra på din väska så backspegeln går sönder då tror jag föraren minst förtjänar böter och kanske tom indraget körkort om du anmäler.

Kom ihåg att i trafiken har man aldrig några rättigheter - bara skyldigheter. Gångtrafikanter ha väldigt få skyldigheter men bilförare som ju har utbildats och tagit körkort har många skyldigheter t ex att lämna företräde för gående vid övergångsställen.
Tyvärr fick inte denna (så kallade Zebralagen) avsedd effekt eftersom gående felaktigt började "hävda sin rätt" på övergångsställen i kombination med bilförare som inte var uppmärksamma nog. Minst hamnar underst även om det var den större som felade - det är en klen tröst för gående att bilen skulle lämna företräde - men självbevarelsedrift är inget gående enligt lag måste vara utrustade med.

För den som vill läsa lagtext:

Länk
61 § Vid ett obevakat övergångsställe har en förare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just skall gå ut på övergångsstället.
En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, skall anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten.
En förare, som skall köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning skall passera en obevakad cykelöverfart, skall köra med låg hastighet och lämna cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just skall färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera.

62 § En förare som närmar sig ett övergångsställe eller en cykelöverfart skall anpassa sitt körsätt så att föraren inte tvingas stanna på övergångsstället eller överfarten.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Det absolut största problemet som jag ser beträffande övergångsställen inne i städer är inte gående, utan det är cyklister som "flyger" över dem i 30 km/h. Finns en del ställen i Göteborg där de kommer med en väldigt hög fart och sen utan ens en antydan till att de ska korsa vägen bara svänger rakt ut på övergångsstället.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...och då skall man tänka på att cyklister INTE räknas som gångtrafikanter och därmed inte heller har företräde på övergångsställena!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Johan B: Exakt! Men de tar sig företräde.
Det är farligt att bara gå på en del cykel/gångbanor på grund av vårdslösa cyklister, speciellt i nedförsbackar.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De cyklister som är allra lömskast är de som i ganska god fart cyklar fram till övergångsstället och i en smidig/snabb rörelse gör avsittning precis innan detta och direkt börjar leda cykeln över övergångsstället...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Ögonkontakt mellan förare och fotgängare är viktig.
Och att fotgängaren underlättar för föraren genom att vara tydlig. Att stanna upp nära vägen o söka ögonkontakt med föraren tolkar jag tydligt som att man vill gå över. Annars kan man tydligt stanna några meter före övergångsstället och titta nån annanstans för att signalera att man inte avser att hoppa ut och kanske väntar tills bilen har passerat.

Om jag är fotgängare o det kommer en enstaka bil brukar jag tajma så att jag inte kliver ut just när bilen hade velat passera eftersom det är ett stort slöseri att stanna en bil och sedan accelerera upp den igen, men jag som fotgängare kan lätt vänta 2 sekunder.

De som tvekar vid ett överångsställe och tittar upp för att se att jag stannar brukar se lite nöjda ut o eftersom man ändp har ögonkontakt kan man nicka lite.

Bra samspel gillar jag lika mycket som jag hatar självutnämnda poliser. :)
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Jag gör precis som marin849! Det finns även en annan avart bland gångtrafikanter, även om det inte är något "lagbrott". Det är när en gångtrafikant står vid ett bevakat övergångsställe och trycker på knappen för att i nästa sekund gå över fast det är röd gubbe.

Dessa personer borde arkebuseras på plats! ;)

Mvh/ Niclas
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jo, det är ett lagbrott att gå mot röd gubbe MEN det finns ingen påföljd för det - dvs du kan inte bötfällas för det. Men "inga böter" är inte samma som tillåtet.
Jag rekommenderar signalhornet i sådana situationer.

/Patrik

Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66

T o m dessa herrar vet
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Vilken härlig video! :)

Patrik => Personerna som jag syftar på brukar ju tyvärr inte stå kvar när man kommer med bilen ;) Utan detta beteende är väl något som jag har uppmärksammat under årens gång.
Även om det är resursslöseri osv. så skulle jag aldrig gå så långt att leka hobbypolis för ett sådant beteende.

Mvh/ Niclas
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
325cabrio, jag skulle rekommendera tvärnit. Det kostar 40000:- att köra på någon som går mot röd gubbe även om du har grönt ljus. En dam i Örebro fick erfara det när hon blev stämd av den påkördas släktingar.

St
82
Stefan1973Karlsson
530xDA Touring LCI 2008
Haha! Jag ser framför mig när 325cabrio tutar vilt medan han kör över rödgubbegångaren!!!

Latorparn nitar med skrikande däck och skriker att det var fan att det ska va så dyrt och köra på folk!!! Jävla mottrafikanter!

Just testat årets glögg, för övrigt... ;)

/Stefan
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag tycker ni tolkar lite väl fritt - självklart stannar jag om en fotgängare går mot rött men att man tutar för att påpeka att de gör fel, det tycker jag är OK. Likväl som jag tutar på andra bilister som missat sin väjningsplikt eller gör annat fel men givetvis kör jag inte på dem för det. Men om vi tyst accpeterar att andra gör fel kommer de ju att fortsätta göra fel och vips så händer en olycka. Trafiklagarna är ju till för att förhindra olyckor, göra trafiken säker och smidig för alla trafikanter.
Ni som har koll på böterna: vad skulle det "kosta" att köra på någon som går vid grön gubbe? Det är nog betydligt högre straffvärde - kanske rödljuskörning och vårdslöshet i trafik - så att köra på någon som går mot röd gubbe är nog ändå förmildrande för bilföraren -
Man ska såklart följa grundrelgerna i kap 2 §1 som säger att en trafikant ska för att undvika trafikolyckor iakta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det är varken straffbart eller bötesbelagt att orska en trafikolycka oavsett hur många som dör. Det finns ingen bötesbestämmelse eller ens straffbestämmelse som heter något i stil med "Den som påkör fotgängare bötar kl 3000 eller åker i finkan i 1,5 år"

Det ÄR däremot straffbelagt att t.ex köra för fort eller vara vårdslös. Sedan att man kanske gör sig skyldig till ett vårdslöshetsbrott när man kör på någon är en annan sak, men just den omständigheten att man kör på en oskyddad fotgängare är varken straff- eller bötesbelagt.

Det är heller inte så att man automatiskt gör sig skyldig till vårdslöshet bara för att man råkar köra på någon. Själva vårdslöshetsbrottet är oavhängigt om man kör på någon eller inte, för det bestäms av andra saker.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Åter igen så vill jag dock betona att jag inte tycker att man ska köra någon någon alls!
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
AlexanderK I detta fall så blev bilföraren friad av polis och åklagare eftersom hon inte gjorde något fel. Däremot så stämde den påkörda kvinnans släktingar bilföraren i ett enskilt mål och fick rätt där. Att man inte gör något fel behöver inte betyda att man inte riskerar få ett kännbart straff.

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Förklarar gärna de juridiska spetsfundigheterna här - kunde bilföraren fällas för "vållande till kroppsskada" eller hur kunde du få ut pengar då han enligt dig inte fälldes för något trafikbrott.
Vad är enskilt mål?
Denna definition verkar inte passa in
Länk
eller är det enskilt åtal som avses?
Länk

Nyfiken!

La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
325cabrio. Ja du, hur tingsrätten resonerat vet jag inte. Det är samma tingsrätt som ansåg att en man inte kan våldtas, ett uppmärksammat mål för en tid sedan. Ja, det ska vara enskilt åtal, ursäkta felskrivningen. (Sedan var det inte jag som stämt någon, läste bara om ärendet i lokaltidningen). Men som sagt. Föraren av bilen blev frikänd av både polis och åklagare. De ansåg att ansvaret låg på fotgängaren som gick mot rött. Ärendet kommer nog att överklagas.

Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
JohanB.

Med undantag för när du kör ur en rondell och vid bevakade övergångar.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05375

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.