AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
18.797

Är det ett brott att nästan köra över någon på övergångsställe?

Sida 1 av 3
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Alla har väl varit med om att ni varit på väg över en gatan och det kommit en bil i full karriär och nästan kört över er fastän ni klarat er med en hårsmån? Det hände mig idag på väg till jobbet, jag fick slänga mig undan och höll upp min portfölj som slog i backspegeln så den i småbitar.

Efter att ha insett att det inte var så lyckat så stannade han faktiskt och bad om ursäkt. Det var för övrigt en budbil för ett konditori.

Nu till min fråga: Han han begått någon lagöverträdelse? Och i så fall, vilken? Jag blev inte skadad, och inte min portfölj heller, däremot gick hans vänstra backspegel i tusen bitar (åtminstone 15 bitar). Jag hoppas för övrigt att den är dyr.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Slå sönder folks backspeglar uppmuntras iaf alltid! Hoppas det inte blev märken i din portfölj!
Håller med LUS, det är nyttigt för förare som kör så att man påkallar deras uppmärksamhet genom kontakt med fordonet!

Tyvärr har jag inte svaret på din fråga Alexander, jag skulle tippa att det beror på hur det gick till.

Hade bilföraren tid på sig att reagera och bromsa in inför övergångsstället så tror jag det finns lagstöd för dig.

Fotgängare som kastar sig ut framför en bil utan att ge föraren chans att reagera är nog däremot skyldiga till någon lagöverträdelse och inte föraren i det fallet. Var någon som blev dömd för det i Göteborg, kommer dock inte ihåg för vad.
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Mordförsök? :)
Är väl annars något som kunde falla in på grov vårdslöshet, men det är nog svårt att få det att hålla utan film på själva händelsen.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Eftersom att du slog sönder hans vänstra spegel så var du antingen mitt i gatan eller på en refug mellan filerna. I båda fallen så har du ju påbörjat att gå över gatan och budbilöraren skulle ha stannat och släppt förbi dig.

///BMW - Was sonst!
Bilister är skyldiga att lämna företräde för gångtrafikanter på övergångsställen, men samtidigt får gångtrafikanter inte bara kliva rakt ut utan att se sig om för att garantera att fordon som kommer på vägen hinner att stanna.
För några år sedan var det en gångtrafikant i Göteborg som blev påkörd av en bilist på ett övergångsställe. Gångtrafikanten blev åtalad för att ha klivit rakt ut framför bilen. Föraren utav bilen hade ingen möjlighet att hinna stanna då gångtrafikanten klev ut ett fåtal meter framför honom.
Det är således inte enbart förare utav fordon på vägen som har skyldigheter vid övergångsställen utan även gångtrafikanter.
ni
520
niklas100
520d 2008
Denna lag med att gångtrafik har företräde kom till för ett antal år sen och är den lagändring som förorsakat flest dödsfall i trafiken och är också anledningen till att allt fler övergångsställen plockas bort
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det är klart det inte är mordförsök. Han hade nog knappast något syfte att döda mig.
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Har man nycklarna i handen kan man ju alltid passa på..Väldigt impopulärt ;)
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Det kanske var någon från AP..? :P
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag gjorde en liknande grej i somras när jag skulle promenera över huvudgatan (som är en gårdsgata dvs. fordon har väjningsplikt mot alla fotgängare) här i Varberg. Jag var precis på väg över gatan på ett ställe när ett kronmongo i en gammal Ford körde mitt framför fötterna på mig. Jag blev förbannad och drämde handen i biltaket. Resultat? Ett ståtligt långfinger från föraren i bilen, en arg flickvän och smärta i handen.

/Masten
Masten: Var du på väg att kliva ut precis framför bilen? Om bilen var tillräckligt nära övergångsstället finns risken att föraren inte hade kunnat stanna fordonet utan att tvärnita.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Chris87: Som jag skrev i mitt inlägg så rörde det sig om en gårdsgata - där krävs inga övergångsställen och alla fordon ska framföras i gångfart.

/Masten
fredde 7
Detta har sagt tidigare, men tål att upprepas.
"bilar är hårda,människor är mjuka"
om du avsiktligt skadar någons bil blir du ersättningsskyldig, oavsätt
om du hållit på att bli överkörd eller inte.
sedan vad som känns bra är en annan sak.
Visa användare
864
Impnaz
BMW M135i -13
BMW M5 E39 -99
BMWCS #7520
Gjorde inte Aschberg nån grej av det där för massa år sen? Gick ut på ett övergångsställe och sparkade en bil i sidan som inte stannat. Får för mig att föraren blev dömd för vårdslöshet och Aschberg dömd för skadegörelse...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"Framkallande av fara för annan" är ju straffbart. Kanske tillämpligt.

3 kap Brottsbalken

9 § Utsätter någon av grov oaktsamhet annan för livsfara eller fara för svår kroppsskada eller allvarlig sjukdom, dömes för framkallande av fara för annan till böter eller fängelse i högst två år.

-------
//Lövet
Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott (vårdslöshet i trafik) skulle han bli misstänkt för om du polisanmälde.

Möjligen och/eller Framkallande av fara för annan, som Andreas påpekar.

Eftersom det finns en särskild lag för trafikbrott, så tror jag det är den som ska användas. Framkallande av fara för annan gäller för alla områden som inte omfattas av lagar inom specialområden. T ex när polisen sköt vilt omkring sig rakt in i ett gym i samband med ett rånförsök på en guldsmed, det tror jag poliserna åtalades för "Framkallande av fara för annan". Eller om en hund skulle anfalla någon, då gäller "Lagen om tillsyn av hund och katt".

Hoppas du inte behöver gå så långt, det är inte kul att träta i rätten. :) Men OM du skulle göra det, så är det OERHÖRT viktigt att du stämmer för rätt lagrum. Gör du inte det kommer du att förlora hela rättegången på förhand.

Hoppas allt är bra.
... och NEJ, jag har faktiskt aldrig råkat ut för att nästan bli överkörd på ett övergångsställe.

Men jag tänkte på det senast igår, när jag saktade in bakom en övningskörningsbil från en trafikskola, som helt rätt - och snyggt - stannade framför ett övergångsställe för att släppa över en cyklist.

MEN, det var en LURING, haha - för precis när cyklisten kom ut på övergångsstället gör bilen en helt oväntad rivstart och var max 1 dm från att köra över cyklisten. :) Det gick bra, och det var inte med flit, men det såg kul ut! :) Det var fan vad folk härjar i trafiken? :)
La
305
Latorparn

325da Touring -08
120dm -14
Saab Sonett 3 -72
Akta er för att köra på någon som går mot röd gubbe också. Hände här i Örebro. Bilisten blev frikänd av polisutredningen, åklagaren, tingsrätten och hovrätten. Då stämde den påkörda kvinnans släktingar bilisten i ett civilrättsligt mål och fick rätt. 15000:- i böter och 25000:- i rättegångskostnad. Man kanske ska utnyttja det. Bara att gå mot rött och peka finger åt bilisterna som får tvärnita....

th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Många mycket bra svar !
Men har aldrig läst om någon bilist som dött av att köra på en fotgängare
Så i samtliga lägen gäller det att ta det försiktigt när man inte sitter skyddad av sin bil
Därmed inte sagt att det är lämpligt att köra på folk

Ha deT
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Om du pajade hans backspegel med flit (vilket det låter som) får du börja med att betala för backspegeln. Hoppas den var dyr.
Sen får du be polisen utreda förarens ansvar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.