AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
41.416

Snålkörning av V8/V12 bensin?

Sida 8 av 8
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Kul att denna tråd återupplivas! Efter snart exakt 4.000 mil har jag en blandad körning på 1.02. Känns helt ok.

----
BMW CS/SC #6212
Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
Körd Göteborg-Stockholm farthållaren på 120km/h. hela färden gick på 0,97l/mil förra sommaren M3 e92.
em
906
em3
M3 cab -03
Hej, helt ärligt, vem, som har, och verkligen använder en riktigt motorstark och därmed soppa-förbrukande bil, bryr sig ett skit om litrar och decilitrar???

Jag har en riktig monsterbil, M3 med rak 6:a. Om någon frågar mig, säger jag att jag njuter av varenda liter jag hinner förbränna i den!!!! För det är därför jag har den, det blir inte många mil per år, men jag skiter fullkomligt i förbrukningen under dessa!!!

I alla övriga bilmil ( över 80 %), med bruksarna, tycker jag det är viktigt att spara på bränsle, och därmed pengar och miljö.

Min fråga igen: varför diskutera decilitrar hit och dit på en uppenbar nöjesmaskin???

em3
No
160
No1MAXIMUS
X5 3.0 -04
740iA -00
Helt rätt. För oss som jobbar för global uppvärmning är trådens titel missvisande.
Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
Det är mer av ren nyfikenhet man tar upp sån. Bryr mig inte heller om förbrukning. snittar normalt över 2l/mil och jag skiter fullständigt i det. För jag njuter av varje sekund. Men ibland blir man nyfiken och vill testa gränserna. Tex hur snålt det går att köra.
em
906
em3
M3 cab -03
Malleru, det kan jag också göra i M3:an, under en transportsträcka, det ligger liksom i generna att kolla/ha koll på fakta ( M3:an går att köra på kring 0.8 konstantfart 90-100, om man anstränger sig, vet jag).

Vad som däremot blir lite "B", är när du och andra "tävlar" om årets lägsta förbrukning, om du snittar på 2, vad spelar då typ 0,95 på en enstaka sträcka för roll???

Det var min grundkritik: något enstaka undantag, kan inte ta bort fakta: entusiastbilarna förbrukar bra mycket mer än snittet, då får man som du gör, också stå för det ( vilket du gör!!).

Idag är det ju "PK" att vara helmiljömässig, kanske därför tråden kom upp. De flesta har inte kommit så långt i den korrekta riktningen, i alla livssituationer, är nog ganska riktigt och ärligt. Och drivkraften idag är inte särskilt stark heller, den kanske blir framöver.

em3
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
em3 och malleru
Liksom er så skiter jag oxå i det egentligen. Nån tusing el två hit eller dit i soppa per månad är inte något att bråka om. Tyckte mest det var kul att dela med mig om förbrukningen. Jag kör oftast aktivt och snabbt och inte speciellt ekonomiskt.

Håller med om att det blir lite larvigt att tävla i lägst förbrukning, det är inte därför man köper en V8...
Men om man inte bryr sig om förbrukningen, varför är man då inne i tråden och läser ...och kritiserar? Håll i hatten men andra kanske har andra åsikter eller intressen, låt dem då diskutera detta.

Ursäkta off topic.
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Absolut!
em
906
em3
M3 cab -03
Såklart!

Transocean
Fick min gamla 530i V8 ner till 0,8 när man cruisade mellan 80-90 vid långkörning. Knappast värd det då den i hård körning drog endast 1-1,1 per mil :-))
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Även min B5'a (V8+ASA kompressor) gick att få ner på 0.8 på den otrooligt sega E20 gbg-sto... och då är det en 4.8 liters V8 med grädde på moset.
ez
190
ez_ric
Porsche Cayenne Turbo -06
Snittat 1,43 l/m på de senaste 3000 milen med min Porsche Cayenne Turbo 2006. Inga problem att komma långt över 2 l/m i stan och har aldrig sett under 1,2 i snitt på en tank även om det bara varit landsväg.

Tycker dock det är helt okej med tanke på 2,6 ton och 520 hk/720 Nm.

T.ex. Audi RS4 Avant (föregående genereation) som jag ofta drömmer om drar ju lika mycket med 420 hk och betydligt lägre vikt.
sa
275
sarli
I4 m50 G26
0,71 med laglig hastighet mellan Höör - Eslöv (25 km). Dock med varm motor. Kör denna sträcka ofta och landar nästan alltid samma (80-väg). Höör - Kristianstad 0,74 (80-90-110). Bra för 400 hk (n63). Kallkörning i byn, 1,4. Färddatorn stämmer bra med mil och liter tankat. Sen går det att få den precis hur törstig som helst vilket är det mer normala när man vill höra det minsta lilla v8-ljud.
em
906
em3
M3 cab -03
Ärligt talat, alla fina kompisar i tråden ( ni vet att jag gärna bränner upp 5 liter på 3 inspirerande mil, ibland, om tillfälle ge's):

Är det p.k. som styr er? Knappast ekonomin, om jag får gissa.

Vi, vet, att bränna upp olja, är ingen framtid, om en 30-70 år!!!! ( Inte nu heller, men det är kanske inte "på riktigt" än).

MEN, varför försvara några enstaka bränningar, med argument att det är undantag??

Mitt svar, jag kör lugnt med mina bruks-Volvo's, dom är def. inga miljövänner, drar kring litern vid mina transporter från A till B.

M3:an, en 2-300 mil per år av entusiast-körning, kanske drar 1,2-1,4 i snitt, på dom milen ( har inte räknat, bara uppskattat)!

Min poäng: man behöver kanske inte motivera en lite mer bränsle-slukande bil, med låg förbrukning vid transport-körning? Jag känner inte, att jag behöver det, iaf.

Ändre bilar, särskilt med större motor, drar lite mer, i genomsnitt än nyare, så är det bara!!!

Fråga er, alla vänner, varför har ni en bil, som lätt kan dra +2 liter per mil, om ni är på det humöret???? Jag vet varför jag har en, för att det ger mig massor med livs-energi, och glädje!!!!! Är jag en miljö-bov, inte p.k. pga det???

em3
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Tråden skapades väl för att någon ville veta om dennes förbrukning stämde med vad andra också hade? Jag trodde att man fick lov att ställa frågor på detta forum, och kunna ge svar. Men jag är kanske fel ute?

Varför ska man inte kunna ägna sig åt snålkörning med en V8:a, eller V12 för den delen? Visst, om det är det *enda* man ägnar sig åt så har man nog valt fel motorvariant, men varför skall man inte kunna se vad motorn klarar av; både maximum och minimum?

----
BMW CS/SC #6212
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.