|
Sida 6 av 8
|
|
|---|---|
|
850i: 1,48 blandad körning 0.9 landsväg i 90 1,1 motorväg i 120 323ci 1,07 blandad körning (mest lokalkörning Sollentuna) 130i 1,2 blandad körning A4 diesel quattro 0.67 blandad körning Min 540 drog 1,3 blandad körning men gick att snålköra 0,8 på landsväg, men hur kul var det. Visst är det skönt att glida framförallt med V8/V12 men i realiteten så är det omöjligt att snitta under 1,1 |
|
| Kan väl tillägga att det uppmätta med 850 är enbart om jag nollställer färddatorn vid snålkörningstillfället. Dator 1 ligger på runt 1,5 eller nollställd vid snålkörning och dator 2 ligger på 1,7-1,9 för den nollställs inte lika ofta. | |
|
Jag mätte upp 1.12l/mil vid pumpen igår, i min manuella 535i. Körcykeln är ca 1 mil på E4, 2 ggr dagligen, samt 3-4 km i stockholmstrafiken dagligen, kallstart vid alla tillfällen. Normaltung högerfot, 18" 235/40 fram på 8.5", 265/35 bak på 10". Kan också tillägga att färddatorn räknade ut samma snittförbrukning som trippen. Vid snålkörning i 80km/h går det att komma ner i runt 0.85l/mil, när jag hade 16" originalfälgar monterade var det möjligt att pressa ner den siffran ytterligare. 330i drar ca 0.1l/mil mindre vid samma körcykler, men den är å andra sidan inte alls lika törstig när man kör inspirerat. |
|
|
Jag ser att vissa har invändningen att "hur kul är det att snålköra" och "har man en stor motor så ska man väl köra inspirerat"? Helt okej. Jag måste bara fråga: om man - som jag - ska köra 132 mil i sträck på en dag, blir det inte jäkligt jobbigt att köra ryckigt då? Typ: gasa hårt upp till 150, tvärnit ner till 50, hård acceleration upp till 150, tvärnit igen... Vem håller på så om man ska blåsa över 100 mil ??? :) Själv gillar jag att flyta på, 120 - 130 snitt på motorväg, ruskigt bra musik i stereon, njuter av den fina, mysiga inredningen, sköna stolar. Njuter av att sitta i bilen, tänker på annat: jobbet, tjejer, etc. Hur orkar ni köra "inspirerat" på sådana resor? :) |
|
|
Lasse, att köra 120-130 kallar inte jag att snålköra utan snarare "inspirerat", snålköra är när man kör i 80 på en 110 väg för att spara bränsle, vilket blir löjligt egentligen. Tycker du gör helt rätt :) |
|
|
Lasse, att köra 120-130 kallar inte jag att snålköra utan snarare "inspirerat", snålköra är när man kör i 80 på en 110 väg för att spara bränsle, vilket blir löjligt egentligen. Tycker du gör helt rätt :) |
|
|
Tack, okej - då är jag med. :) Tycker det är okej att en stor v8 tar 0.9 i 120. En Otto-motor har ju bara kring 30% verkningsgrad, dvs en tredjedel av energin i bränslet används att driva bilen - resten blir faktiskt bara värme. Det tror man inte, att det är så illa, men det är det faktiskt. Jag hade en Chrysler 300C Hemi -06 förut och den stängde av 4 cylindrar för att öka verkningsgraden när man körde i jämn motorvägsfart. Jag vet att mina E39:or inte gör det, men gör nyare BMW det? Och vad drar en ny BMW med minst 3 liter motor i 120 ? |
|
|
Vår 130 drar runt 0,8 i 120. Min 540iat drog runt litern med farthållaren på 120. |
|
|
Rättning 130 farthållare i 120 ca 0,73 |
|
|
Visst, inte BMW men iaf: Vill nog mena att detta är skapliga siffror för en femliters bensin-V8 (M113) som började serieproduceras redan på 90-talet (M113), därtill i en hyfsat stor bil som MB W211. Bild tagen av undertecknad tidigare i dag. Fick anstränga mig lite, vilket avspeglas i medelhastigheten :). Notera också varvtalet i ca 85 - drygt 1200. Länk |
|
|
Hehe, det här är en udda, men rätt kul grej ibland. Sen jag bytte olja och däck går den ännu snålare: Michelin PS på 18-tums rondell 58. Bra däck, den går mjukt och ganska tyst på dem, vilket jag gillar. Jag brukar flyta med i trafikrytmen och lyssna på musik. Gjorde ett ärende idag från Tokholm ner till Katrineholm (snitt 120 på E4, lite småstadskörning, några rödljus), drog den 0.84. På vägen hem drog den mellan Katrineholm och Björkvik (ca 2 mil) 0.66 !! Sedan 0.76 i snitt hem till Tokholm - men det gick långsammare på vägen hem - kring 90 - 100. Vid bredäng började de obligatoriska vansinnesköerna som är vardag för oss som bor i Stockholm. 4-filig E4 som står nästan helt still i över en mil, det lättade inte förrän efter Solna. Och i köer sprallar förbrukningen iväg ordentligt, då är det inga 0.76 vi talar om, i all ärlighet. Ni som bor utanför Stockholm kan nog nästan inte föreställa er hur mycket köer det är här -- att ta sig hem från jobbet är ett evigt köande! Allt för att vi har så många korkade, värdelösa politiker som verkar VILJA göra det sämre -- som om det gynnade miljön med enorma bilköer? :) Men i snitt - vid blandad Stockholmstrafik så ligger min 540 på ca 1.2 skulle jag säga, fast på långkörning är den förvånansvärt snål för att vara en så stor, stark motor. |
|
|
Jag åkte en långtur i helgen och snittet på den 10 mils turen var 0,97 men då var det ägg under pedalen. I Stockholmstrafiken ligger jag på 1,57 just nu och 1.66 i vintras. 4.8l v8 Fortfarande när man gasar så fattar jag knappt hur galet snabb den är, visst går det att få snabbare bilar men då måste det vara bra svårt att hantera de gånger hornen växer ut. Att jag kört andra bilar utan v8 innan känns bara som ett stort svek mot mig själv och man småflinar lite varje gång man gasar till, fortfarande efter 9 månaders ägande.. Det gjorde jag inte i volvon jag hade innan... |
|
|
Jag hoppas ni alla inte går efter vad färddatorn säger? Har ni mätt mil och antal förbrukade litrar? Jag har ägt 17st BMW, allt ifrån E21 till E92 och kan säga att alla tagit minst 1l mer per 100km än vad färddatorn säger. Exempel: Färddatorn säger 7.4l/100km, i verkligheten har det varit närmare 8.4l/100km. 335:an jag hade visade 8.7l/100km, i verkligheten drog den 9.8l/100km när jag tankade. Min nuvarande pendlarvagn, 330D E46 204HK 6vxl manuell visar ~5.4l/100km på färddatorn och jag får det till drygt 6.4l/100km när jag tankar och jämför körda mil. |
|
|
Har haft en E39 530d och en E46 330d och dieslarna visade duktigt fel. Men mina E38/E39/E46 bensin har legat bra mycket närmare, några % fel |
|
| Dr. Bilfåne. Vad varvar MB:n i 200? | |
|
Räknar man på det varvräknaren visar i 87 km/h så borde 200 km/h innebära ca 3000 v/min. mvh/ Anders |
|
| Min färddator visar 1,3-1,5% för lite vilket råkar vara exakt så mycket som bilen mäter hastigheten fel (nu menar jag ej vad hastighetsmätaren visar) dvs bränslet mäts _exakt_ rätt. | |
| Har kört min 540 med automat på 0,85, då ren landsvägskörning med försiktighet men inte med ett "ägg under pedalen". Körning till/från dagis när bilen knappt hinner bli varm, ca 1,7...Inte snålt men värt varenda krona :) 525:an (E34) jag hade tidigare drog ca 1,3-1,4 samma körning . | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Kumla- Eskiltuna över Julita. 0.75 med + 10km över hastighetsbegräsningen är det billigaste jag körde min 540. 0.95 pendlar mil under en vecka sommatid 50% motorväg/stadskörning.4,5 mil/dag. Normal långkörning i normaltakt inklusive en del hastiga omkörningar 0.84-0,92. Håller man sig under 120 mestadels så går det bra. (17 tums hjul Uniroyal Rainsport) Förbrukningen ökade med 18" 9,5 bak med nån halv deciliter. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Färska siffror: Bruksvallarna - Stockholm, snitt 0,81 BMW 540iA Lim (E39, årsmodell 2003) Nokian Hakkapeliitta 7 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.