|
Sida 5 av 8
|
|
|---|---|
|
Åkte Stockholm Örnsköldsvik tur o retur i början av december i min V 12:a som jag brukar göra 6-7 ggr om året ca 56 mil enkel väg. Den här resan slog jag nytt lågt förbrukningsrekord på vägen upp 0,93 Medelhastighet 98 km topphastighet ca 145 km man ska veta att det finns några sträckor där det kan gå rejält långsamt. Körde på 215/65/16 Bridgestone Blizak friktionsdäck split nya bak. Den drar mindre med friktion än med orginal 16" sommar. Högsta förbrukningen på sträckan under nio år med V 12 är 1.17 med takräcke och två cyklar på taket. Jag är definivt ingen snigel efter vägen men jag planerar min körning försöker köra mjukt, nytjar kraften när det behövs, vissa omkörningar är underbara då vridet talar. |
|
|
Jag har kört min manuella 540i touring -97 på 1,05 l/mil över ca 1800 snabba långfärdsmil. I våras körde jag en 328i coupé -95 på 0,82 under samma förhållanden. Jag är ganska imponerad av båda värdena men framförallt av 328:ns. Att snålköra 540:n går förvånansvärt lätt. Den går att köra behagligt i 6:e växeln från 60 km/h och klarar uppförsbackar utan problem. Jag har inte gjort en riktig mätning men skulle uppskatta förbrukningen till 0,65-0,7 l/mil då. Bilen har 265/235 18"-däck och den är tungt utrustad. Den orkar redan från 50 km/h men då bryts insprutningen vid motorbroms (under 1000 varv/min), så det går inte att köra så i praktiken. ...men det är bara källaren av registret det. Som fler varit inne på så är det ljudet och kraft utan ansträngning som är grejen med V8/V12. |
|
| Edit: Jag menar att insprutningen slås på igen när man motorbromsar ner till 1000 varv/min. Det lilla rycket som det för med sig gör att man hellre marschar en bit över det varvtalet. | |
| Kan också tillägga att den automatväxlade 540i touring -94 jag hade tidigare snittade 1,1 l/mil under samma förutsättningar. Med den höll jag mig helst över 110 km/h där convertern slutade blanda sig i leken vid gaspådrag. | |
| Jaså, även M54 rycker till när insprutningen startar igen runt 1000 rpm vid motorbroms. Det konstiga är att om jag själv bara nuddar gasen det allra minsta vid tex 1200rpm så att den ej motorbromsar längre blir det inget ryck. Detta kunde BMW ha gjort bättre mao!! | |
| Intresant är det insprutningen som ger det rycket ? Har alltit trot att det är från lådan och lock upen | |
| Mercedes CLK 500 -03 drog 1,15 enligt mitt körmönster. Som jämförelse drog en Audi A6 2,4Q automat 1,25 och en BMW 320dT 0,55! | |
|
Ja det är insprutningen som gör det. Min 540iA -94 kunde göra så också men det var i speciella fall när jag tyckte den låg kvar längre än vad den borde i hög växel. Lådan/convertern hade 28000 mil bakom sig och jag tyckte inte det blev någon större skillnad efter oljebyte. 328:an upplevde jag som jämnare i övergången. Förutom att den mattades av vid högre varv (pga det underdimensionerade insuget) så är det en riktig pärla till motor. Så bottenstark med linjär och fin gång, mindre vibrationer än V8:an. Det är stor skillnad i körning mellan 540iA:n och den manuella 540:n jag kör idag. Med automataren var det mest att hålla ångan uppe så den inte körde på convertern. Att släppa lite på gasen när jag kände att den kunde växla upp gjorde att den lade i nästa växel lite tidigare än om högerfoten var i samma läge under hela accelerationen. Med den manuella kan man använda motorns segdragningsförmåga på ett helt annat sätt och den låter mulligt ända från bottenvarv vid belastning. Annars låter den bäst i 4:an mellan 3500-5000 varv. Automat i stan och manuell på landsväg/motorväg hade varit den perfekta mixen. |
|
|
Nu kommer jag säkert bli hängd här men man måste bara älska hur fantasifulla folk blir när bränsleförbrukning kommer på tal. Vill påstå att det är rätt mycket fantasi siffror här. Har haft min E38 740iA 95 ett tag nu så man har lärt sig den. För det första. De är rätt törstiga de första 1,5milen innan optimal motor temperatur, oljetemperatur och automatlåde temperatur. Sen när ligger man på laglig hastighet med en ultimat autobahn crusier? Haha bara för att lock-up ska gå in så krävs ett varvtal över 2000rpm=ca110km/h. Och även i den hastigheten känns det som en cykel ska kunna trampa om en. Min M60 har bara 8000mil och under 0,9 är fantasi siffror om man pendlar mindre än 3mil med kallstart. Jag har 2mil till jobbet med 95% 100väg och har en realistisk bränsleförbrukning på 1,05-1,12. Dock tycker jag att för 2000kg tjänstevikt. Automatare och 286hk är det ett riktigt bra resultat |
|
|
0,90-0,95 som min 550 drar är i marsfart 70-110 km/h. Jag har iofs varmgarage etc. Brukar inte åka några längre turer så det mätningen får bli i sommar när man åker till landstället. Just nu ligger mitt snitt på senaste tankningen på 1.62 då jag kör 100% i stan. Men som jag sagt tidigare, om den drar 1.0 1.5 eller 2.0 är inte min största huvudvärk. |
|
| Ja, det är lustigt att bilar man HAR ägt alltid drar mer än den man äger just nu...men det beror väl enkom på utvecklingen inom motorteknik? ;) | |
| Roadwraith: Visst ärbdet så, därför motorvärmare! | |
|
Visst är det så: stora motorer drar ovanligt mycket när de är kalla, första kilometrarna. Och de drar mycket vid start och stopp. Men det känns rätt okej tycker jag att motorn med ca 300 hk faktiskt går så snålt vid långkörning. Idag körde jag 132 mil på E4 mestadels, stannade till i några städer, parkerade, gick på banken, tankade m.m. Och min 540 drar mindre nu än i höstas - om det beror på friktionsdäcken med 3.0 i tryck, eller om det beror på nya filter och insprutningsrengöring som den fått vet jag inte, men den drar mindre. Jag slog igång trippen när jag kom upp på E4 och motorn var varm, från Tokholm till Södertälje (ca 4 mil) drog den 0.72 ! Skulle säga att trafikrytmen var 80-90 km/h. Sedan gick det lite fortare, kring 120 och förbrukningen efter den här rundan stannade på 0.92. Tycker det är bra, för ett så motorstarkt och förhållandevis tungt lok. OBS - när jag kör den blandat, med mycket start och stopp - korta sträckor kanske en km eller två för att åka och handla - då drar den mycket mer. Kring 1.25 skulle jag säga. |
|
|
Upplever du stor skillnad på förbrukningen mellan E38 & E39? Som du säger, tänker man på vad det är för motor och vikt på dessa bilar är dom riktigt snåla. |
|
| 1.8 för mig i stan enbart, vdäck med kall väderlek. Landsväg med sommardäck och varm bil under litern. | |
|
Min 540iA med jättehjul snittade jag 1,45l/milen. Omöjligt att komma under 1l på landsväg. Min manuella 540 snittade jag 1,2l/milen, den kunde man köra på 0,8l vid snålkörning landsväg. 745an jag har nu snittar jag 1,35l/milen, går ungefär som den manuella 540 landsväg. Jag har släppt hoppet om bensinsnåla V8or, man får helt enkelt njuta av fördelarna istället. |
|
|
Vem vill snål köra med ett monster under huven! ;P Mvh "Betänk vad du säger, när och till vem." |
|
|
Har "roat" mig sista dryga veckan med att snålköra 7:an, och kom ganska precis 80 mil innan jag tankade i dag. Hamnade på en förbrukning på 1,02 l / mil mätt vid pumpen. Mestadels pendlingsmil till och från jobbet, dvs 4,5 mil enkel sträcka, mest landsväg 70-100km/h, men även lite stadstrafik med rödljus och rondeller. Förbenat tråkig körning, men nu vet jag iaf hur "lite" den kan dra om jag verkligen anstränger mig. / Johan |
|
|
Kan också tillägga att Saaben drar runt 0,88 mätt vid pumpen, samma jobbpendling, men utan snålkörning. / Johan |
|
| 123d, nyinköpt, drar 8,4 L / 100 km, och då har den BARA 4 cylindrar! Skandal! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.