|
Sida 4 av 8
|
|
|---|---|
|
En sportig småbil drar ofta rejält man behöver ju inte jämföra med en VW Lupo 3L för den slår ingen bil och många MC drar också mer. Men en Renault Clio med största motorn drar mer än mina även de näst sportigast drar en hel del precis som Honda Civic Type-R. Den Toyota Yaris 1,33-10a jag hade som hyrbil drog 6,7l/100km på Skånska landsvägar utan att ha kört som en vilde. När jag köpte min första var alternativen på slutet Audi S6 4,2 6vxl, BMW M5 6vxl och Volvo 850 R 5vxl tittar man på test så är 540i/6 snålast trots att Volvon har 3cyl mindre. Det goda med åtminstone min modell är att det går att snålköra den under 8l/100km om man har ork och tid och man kan även köra så fort att polisen skickar upp sin helikopter. Det jag kan undra över är var utvecklingen tagit vägen kollar på yngre bilar med samma prestanda och mindre motorer drar dessa inte speciellt mycket mindre som 130i E87 med 11,8l/100km i snitt en VW Scirocco R tog 12,3/l100km medan Mazda 3 MPS och Ford Focus RS drar mer än min hur kan man motiveras att köpa något yngre med samma prestanda när dessa drar lika mycket eller bara lite mindre? De enda som klarar det är dieselar som Audi A4 3,0TDI och BMW 330d F31 dem blir jag imponerad av 330in drar nästan en halv deciliter mindre än mina och ändå är den snabbare (åtminstone till 160+) med svagare motor!? Det finns ingenting att välja om jag vill ha en bensinbil (helst manuell) som toppar minst 250km/h, accar 0-100km/h på 6,5sek eller lägre och drar minst 2dl mindre samt har bakdörrar siffror från Tyska Auto Motor und Sport är det som gäller så det blir jämförbart. Just nu ligger förbrukningen på 11,2l/100km för #410an efter ha kört hårt sedan i lördags då den hämtades med nya ventilkåpspackningar, ny olja i motor och låda så är det svårt att hålla igen på fullgasningarna men det gäller ju att passa på för på fredag eller lördag är det dags för vintervila. Väljer man en 6växlad 540i, 740i, 840Ci E34, E39, E38, E31 så har man den ultimata bilen även en 6växlad 545i, 550i, 540i, 645Ci och 650i E60, E61, E63, E64, F12, F13, F10 ligger bra till. Stephan |
|
|
Ultimata bilen? ur vilka hänseenden då? :) Inget med manuell växellåda är ultimat för mig kan jag lova. Det är väl en självklarhet att en bil med stor motorvolym och en massa cylindrar drar mer soppa än en mindre motor, det är ju ren fysik. Jag har tydligen dåligt gehör på den åsikten här märker jag. Jag har ägt flera BMW med V8 sen 5 år tillbaka och jag skulle då aldrig i livet påstå att det är bränsleeffektiva motorer. Och då har vi inte ens talat om när vi kommer in i stadstrafiken då V8an fullkomligt suger i sig soppa. Och om man nu kör som en lus och lyckas komma ner i rekordlåga siffror för att sedan argumentera för V8ans fenomenalt låga bränsleförbrukning så kan jag ju fråga varför man kör runt i bilar med stora sugmotorer på 300hk+? Jag tycker det läggs för mycket fokus på sagolika förbrukningssiffror istället för att fokusera på det som faktiskt är det fina med en 8a.. Stephan, det finns en fantastisk lösning för de som vill ha mycket effekt och låg förbrukning, den kallas överladdning. |
|
| Den däringa överladdningen är inte ett 100%igt substitut för cc, men det är ju inte så man gråter heller... :) | |
|
Överladdning fantastisk?? Jojo. Jag har haft en 855T5. Den gick ju nästan lika bra som 540:n men ujujuj vad törstig den var. Låg på 1,3l/milen i snitt. 540:n ligger på 1,05l/mil i snitt under snart 2 års ägande. Saaben jag hade gick aldrig att köra under 0,95 på landsväg. Den hade också stressfläkt. Normal landsvägskörning så ligger V8:an ca 1dl under Saabens förbrukning. Och då kan jag kosta på mig ett antal snabba omkörningar på 3:ans växel. :-) Det är inte alldeles självklart att en stor motor drar mer än en mindre motor. Jag har aldrig haft en bil med den förbrukning kontra effekt som 540:n har. |
|
|
Kunde du inte köra din Saab under 0.95 på landsväg så va det något fel på den. Farsans gamla 9000 hade en snittförbrukning som va bättre än så. Jag har aldrig hört någon säga att V8a är bränslesnåla, turbomaskiner är törstigt skit. Jag saknar ord. |
|
|
Latorparn, hade du månne en 9-5 2,0t? De är törstigare landsväg än Aeron enl. instruktionsboken... Min drar 0,8 ca när jag ligger på motorväg runt 100 med automat, vilket är klart mindre än vad min 328iAT drog i samma situation. Sedan är vi lika imponerade av 540 så där är vi överens :) |
|
|
Jo, Profossen. Det var en 2.0T. Inget fel på bilen. Dom var törstiga. Jag har haft två st 9000 tidigare. den första drog ca 0,8 blandat. Den andra, två år nyare drog 0,95 blandat. Båda var 2.0i. Den senare rådgjorde jag med saabs motortekniker om varför den drog så mycket. Dom gör det, var det enkla svaret. (Jobbade på saabs tekniska center då) Så Japmax, jag anser att BMW:s V8 är bränslesnål. Den drar ca 0,04l/mil mer än vad en Volvo 940ltt gör. Testat under 170 mils resa. |
|
|
Ja, allt är ju relativt :) Jag har aldrig gillat Saab, och tydligen gör dom värdelösa motorer också. Jag hade en 528 -96 förra vintern, åkte till Idre t/r 100mil full bil full packning, dryga 100 på mätaren med 0.82 som slutnota, det imponerade på mig. En sak vi är överens om är att 940 turbo är skit, jag har en nämligen. Snittar 1.2l/milen med skorven, automat ska tilläggas. Det är ju iofs en stenåldersmaskin, aningen taskig jämförelse. |
|
|
Min erfarenhet av Saabar och förbrukning är att alla jag ägt har varit snålare än den E38 740 jag hade (E38'an var det inget fel på, jämfört med andra ägare här på AP kunde jag ofta köra den snålt). 0,95 på landsväg är inte normalt för en Saab 9000 som är frisk, med eller utan turbo. Men givetvis har jag hellre en V8, och tycker att mina tidigare BMW har varit riktigt snåla speciellt med tanke på komfort och storlek. |
|
|
Jo kan så vara weeeman. Men den 9000 jag hade köpte jag när den var 1,5 år med 3000 mil på mätaren. Såldes efter 13 år och 20000mil. Alltid välservad och inga fel på bilen under dessa år. Den gick som en klocka. En törstig klocka. Och kollegorna i Trollhättan hittade inga fel på motorn. Men jag har också kört 9000 aero landsväg på 0,75l/mil. Samma resa som min 9000i drog 0,95l/mil. Och som min 540 går på 0,96l/mil. Samtliga med takbox och full last. (Örebro-Umeå t.o.r.) Kör jag med 540:n utan last och farthållaren på 140km/h så hamnar förbrukningen på 1l/milen. |
|
|
Den sista 2,0i-motorn som ,om jag inte minns fel, kom iom nya 900 -94 o fanns tom 99 el 00 drog mer än den tidigare 2,0i vad jag hört ,även enl en saabmekaniker, min bror har haft båda o jag den tidigare, medans de högre växlade turbomodellerna drog mindre vid vettig körning. /Peder |
|
|
Vad har Saab-turbosarna för kompression då? Om den är lägre just för att kunna ladda på med turbon kan man ju aldrig nå samma verkningsgrad som en sugmotor när turbon sover, vilket den normalt gör när man kör i laglig hastighet. |
|
|
Började som en fråga om BMW -bilars bränsleförbrukning, men har plötsligt urartat till nån SAAB-tråd, varför? mrMPOWER |
|
| Tycker hela tråden är lite knepig man köper ju inte en V8/v12 för att snålköra direkt | |
|
Som skrevs i början av tråden: Därför att, helt enkelt! Sen blir det lätt stickspår i en forumtråd. Jag njuter när jag kör en V8 bil, men skall jag ta en 100-mila tripp så är det skönt att förbrukningen håller sig på rätt sida om litern :) Nu har jag skaffat mig en "modern" direktinstprutad diesel i form av en 530d, tyvärr så måste jag säga att jag inte riktigt trivs med diesel... Även om den går snålare. Låter ju som en lastbil på tomgång, och aldrig lika lent som t ex M54 . |
|
|
Traktorljudet är direkt avtändande för mig på en BMW. Det kan lika gärna vara en passat eller en volvo v70 d3 då för min del. När man trycker på knappen och v8:an mullrar till för att sedan ha det dova, djupa mullret igång på tomgången är så håren reser sig. Trycker man till och varvar upp den så ryter den rejält. Varvar man ur den vid ett rödlyse så är det en enorm glädje som sprider sig i kroppen. :) Med en diesel försvinner en STOR del av körglädjen i form av upplevelse hävdar jag. Den är lätt värd ett par dl till per mil som en V8:a drar, lätt. Sedan har jag lite svårt att förstå dieseltrenden generellt om man ser till något annat än kronor och ören och då har man redan ratat BMW till viss del och borde kika på något annat märke. Miljö är samma sak då dieslen är lika smutsig som en bensinare i princip. Hybrider är en annan sak. Detta är mina egna, högst subjektiva åsikter i frågan. Drömbilen för mig vore en v8 400+Hk/500+nm bensin + elmotor som räcker till 5-10 mil minst på en tankning för säg 200 Hk och max 150 km/h eller så. Då är man miljövän och spar pengar i stan för de där korta turerna och när man vill köra lite inspirerande eller glida långt så njuter man av bensinaren helt enkelt. |
|
|
OBS att när jag startade tråden så var den menad att handla om stora bensinare, V8 och V12. Inte om dieslar, för jag tycker det finns redan så många, och personligen tycker jag inte diesel ger någon glädje. Det är främst ljudet, kraften och känslan som jag tycker är så himla mysig med dessa, även om jag personligen rankar den raka sexan som ännu finare i ljudet. Men det är ju en smaksak. Men det är helt okej för mig att tråden glider iväg, det är alltid kul att "tjöta". Helst ingen "vs." tråd (bensin vs. diesel, iphone vs. android etc), där folk lägger ner en massa energi på att "få rätt" i att hans/hennes personliga smak är bättre än någon annans. Själv använder jag definitivt mina V8:or för att gasa ibland, men det är likafullt jäkligt trevligt att veta att den på landsväg faktiskt går ganska snålt. Det är så överdrivet mycket snack om att smådieslar med få cylindrar är svaret på alla problem, så det känns vettigt att nyansera världen lite. :) |
|
|
Hade själv gärna kört V8 BMW men det funkar dåligt om man kör +3000mil/år |
|
|
Kör du bara landsväg funkar en v8 absolut i driftskostnad, inte som en 520d iofs men inte så långt ifrån heller. 0.9 som min går i på 90-110 kmh med farthållare är inget extremt. |
|
| Nej inte extremt men långt ifrån 0.62 blandat som jag kör nu har haft en 740 e38 den låg på 1.2 samma typ av körning | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.