|
Sida 3 av 8
|
|
|---|---|
| De ska snitta minst 1,3 annars e de dax och handla sig en 316.. | |
|
Marin, M3 E36, 4 pers knökfullt med packning till Idre (50mil enkel resa) vintern 2010/2011. Inga problem! ;) |
|
|
@Sigge019 Sån som din då ;)) |
|
|
Så här låter min 540 (annan slutdämpare) Länk |
|
|
Åkte Västerås- München tor för ett par år sedan, med polare bakom ratten med min M73. Snittade 094 över 331mil verklig förbr.. Lyckades själv ha en stadig snittförbr. på 1,5-1,6 l/mil med Ford Fiesta som tjänstebil på 80talet. Absolut topp bland företagets 400 Fiestor. Körde jämt med fullgas för att hålla 100 i snitt på landsväg. När hustrun hade bilen sjönk förbr, till 0,63. När 750an kommit upp i fart på landsväg drar den otroligt lite./ F.d. tung gasfot mrMPOWER |
|
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
Jag pendlar mellan Båstad och Göteborg 20 mil enkel väg till jobbet. jag har kört BMW 735 E38 den sträckan ett antal gånger (typ fram och tillbaka 3 gånger i veckan) och min "gamla E38 snittade 0,93 - 0,96 L/milen när farthållaren är satt på 140 km/h. Jag bytte upp mig till en BMW 745, E65:a och nu när jag kör samma sträcka på samma vis, d.v.s farthållaren på 140 km/h så drar E65:an 1,08 - 1,1 L/milen vilket jag tycker är ganska anmärkningsvärt då det borde ha hänt lite på motorstyrnig och optimering av bränsleförbrukning mellan modellerna. Sammantaget är E 65:an betydligt törstigare än E 38:an, men om man tittar på konsumentverkets sida om bränsleförbrukning så borde det vara tvärt om. Har provat och sänka hastigheten till 120 km/h men det hjälper föga. jag har kört med BMW 850 E31:an ett par gånger också i år och den ligger stadigt på 1,1 L/milen på samma sträcka och med samma förutsättningar. |
|
Hej Min 540iat som jag hade (E39), drog med sina 265/18 i bak och 235/18 i fram 1,3-1,5 enligt datorn blandad körning. I 90-100 km/h drog den run 0,8 enligt datorn. Jag tror inte det är möjligt att få dom att dra lägre än så, allt annat är en lögn. Jag hade den som privat tjänstebil dvs jag hade den i jobbet dagligdags både stadskörning och motor/landsväg. Just då tyckte jag det var för mycket i förhållande till milersättningen från jobbet, men i efterhand så har jag aldrig ångrat en bilförsäljning så mycket som min 540. Utan tvekan den trevligaste bil jag har haft, inräknat splitternya Audi, Saabar etc man haft som tjäntebilar. Min 850 med V12 drar typ 1,03 med farthållare på 100 km/h. Runt 1,1 med hållaren i 115 km/h. Tror den drar som den ska, upplevs så i alla fall. Kör jag runt med den i stan så är det 1,9 vilket förefaller normalt för en V12 i stadstrafik. Men min konklusion med dessa bilar och motorer är att om man funderar för mycket på hur mycket dom drar , så ska man inte ha en bil med sådan motor. |
|
| OT. Jag kom maximalt 20 mil med min gamla 328a! Givetvis var den inte original:) | |
| "Edit" och givetvis var de 100% buskörning | |
|
Idag körde jag min 540 M62 Tokholm - Uppsala på 0.79. Jag kör mjukt, försöker undvika att bromsa bort energi och låg kring 90, men extremt försiktigt körde jag inte - kör man riktigt försiktigt kan man få ner den lite till. Detta förutsätter ju dock inga köer alls, och jämn fart. Den här gången var det med 18-tums original M5-fälgar style 55 med dubbfria vinterdäck. Tysta och fina också, skön resa. Det är dock inga problem att få den att dra mycket mer, blandat över de senaste sex månaderna ligger den på 1.18, dvs "blandat" så som jag kör här i Tokholmstrakten - en hel del rödljus och köer ibland, men även en hel del landsväg. |
|
|
Lasse, hur kul är det att åka 90 km/h Uppsala till Stockholm? Generellt så anser jag att köper man V8/V12 bilar för att köra överdrivet sakta för att spara soppa så har man valt fel biltyp. |
|
|
Jotack, det var det rätt mysigt, lyssnade på musik och cruisade i halkan. Det är ju landsväg som du vet? Men din ide om att ha kul kanske är att ligga och trycka i 160 på en underkyld landsväg? Helt okej, alla är på sitt eget sätt. Men tycker du verkligen v8/v12-bilar är snabba? Då har du valt helt fel fordon, återkom när du har MC-kort. |
|
|
Håller med dig Lasse. Det som är det fina med en BMW V8:a är att man kan ligga och slököra i 90 och den drar som en småbil. Vill man köra om eller nått så växlar man ner ett par hack och trampar till på gasen. Hoppsan vad liten långtradarn vart i backspegeln. Fast ska man åka riktigt fort...... Jag har fyra hojar i garaget. |
|
|
Åkte till Göteborg tur/retur nu i helgen. Åkte via Jönköping - Borås och där det var motorväg hade jag farthållaren på 130 och resten lite över skyltad hastighet. Bara jag och frun i bilen och lätt packning. Totalt 100 mil med en total förbrukning på 100 liter. Med tanke på bilens komfort/storlek och ålder så anser jag att det är helt OK förbrukning. Självklart hade jag lätt kunnat fördubbla förbrukningen men det känns inte nödvändigt att busköra med en sjua. Man glider fram nästan ljudlöst i 130 och tror det är 70 eller nåt. Väl framkommen är man nästan mer utvilad än när man började resan. Även om jag skulle kunna halvera förbrukningen genom att köra en Kia Cee'd Diesel skulle det på inget sätt vara lika trevligt ur någon aspekt. Så jag lär fortsätta köra min sjua ett tag till :-) Och som redan sagts, bara för att man kan köra fort behöver man inte göra det. Niklas Fransosen |
|
|
Jag tycker inte att man behöver köra som en tok bara för man har en snabb bil eller en bil som är rolig att köra fort med. Jag minns för ett antal år sen när en kompis skaffat en E34 och vi roade oss med att mest gasa på ordentligt hela tiden och humöret var på topp. En dag var båda en aning avslagna och han skulle skjutsa mig hem. Typisk söndagsglidning, lugnt o fint. Efter några minuter utbrister bådar samtidigt "oj, det är ju trevligt att bara glida i den här bilen!". Det är klart att pedalen skall pressas i golvet regelbundet men jag förstår precis njutningen i att bara glida också. Det härliga är när samma bil kan användas till båda och det är väl nånstans där BMW kommer in i bilden... |
|
|
"Det som är det fina med en BMW V8:a är att man kan ligga och slököra i 90 och den drar som en småbil" Men snälla vakna upp, en småbil idag med bensinmotor drar ca 0.5. Det fina med V8 är vridet, ljudet och karaktären generellt. Bensinförbrukningen har aldrig varit det fina med V8 :) |
|
|
Jaja Japmax, ok då men den drar mindre än vad min SAAB 9-5 2.0 gjorde, trots dubbel effekt i 540:n, och den drar obetydligt mer än den 320i jag har. |
|
| En småbil är knappast rätt referens, däremot att säga "drar lika mycket/lite som en (lika stor) bil med liten fjantmotor" och då kommer man till pudelns kärna. Kör man mycket landsväg är merkostnaden för V8-förbrukning liten och väger man dessutom in förarglädjen och njutningsfaktorn är det snarare en plusaffär. :) | |
|
Ja marin, Latorparn och Fransosen, så tycker jag också. Det jag gillar med v8:an är ljudet och att veta att kraften finns där. Plus slitstyrkan faktiskt också, jag tror att den håller betydligt fler mil som bruksbil än en liten Toyota Aygo. Den är på inga sätt en snabb sportbil, utan mer en för mig lyckad kombination av storlek, användbarhet (Touring med drag), mysighet och kraft till ett mycket rimligt pris. Det är även något med inredningen som jag trivs väldigt bra med. Jag prövade ju ett tag med en Chrysler 300C Hemi (den med V8:an), och även om den var väldigt väl utrustad så infann sig aldrig samma känsla. Det var för mycket plast, inte alls lika genomtänkt som BMW:n, så jag sålde Chryslern och behöll min gamla kära BMW. En Aygo går säkert billigare, kring 0.5 på samma körsätt, men jag vill inte sitta på nylonstolar med en plastig instrumentbräda och bli hörselskadad. Min gamla 540 kostar så lite extra, och den ökade komforten gör att det blir en plusaffär totalt. Det är klart jag ibland trycker plattan i mattan, men oftast glider jag - jag har den ju i första hand för att ta mig till och från olika jobb i Tokholm här, och åka och handla mat och byggvaror till vår lilla kåk. Härlig kärra!!! Ni som inte hunnit skaffa hojkort kan jag varmt rekommendera det. Inte för att vara taskig, men en M5a, M3a, Porsche Turbo, Lamborghini, Mercedes Black Series eller vad du nu kommer på för "snabb" bil, står ju helt stilla i jämförelse. Åtminstone rakt fram, hojen är långsammare i kurvor. Själv funderar jag på att ta flygcert också, det har alltid varit en dröm och behöver inte kosta mer än 50 - 100 000 för ett enkelt cert. OM jag skulle känna att jag har så mycket på nöjeskontot någon gång så kanske det blir verklighet. Då får man väl skapa en tråd om att snålflyga en Cessna från Bromma till Uppsala, och bli tråkad för att om man snålkör en Cessna så har man valt fel flygplan? ;) |
|
|
"Inte för att vara taskig, men en M5a, M3a, Porsche Turbo, Lamborghini, Mercedes Black Series eller vad du nu kommer på för "snabb" bil, står ju helt stilla i jämförelse. Åtminstone rakt fram, hojen är långsammare i kurvor". Förstår att du skriver med glimten i ögat Lasse, men det där börjar väl bli litet av en gammal "sanning", nu när vi har tvåsekundersbilar från bla Nissan och Lamborghini, samt flera 3sek-varianter på marknaden..? ;) Det ska till ganska mycket för att dra en 2,7 sek-repa 0-100 med en R1:a, även om den är kapabel till det.....mycket lättare att åstadkomma en sub-trea i en Aventador! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.