|
Sida 2 av 8
|
|
|---|---|
| Fasen vad gemytligt det ser ut att ligga o puttra på 1700 varv i 90! | |
|
Stephan; så....bara för att jag tycker att om förbrukning är prio, bör man ej köra V8/V12, så drar du slutsatsen att jag tycker man "ska köra så fort som möjligt"..? Något långsökt, men det passar säkert din argumentationsteknik ;) Nu var det säkert ett sammanträffande (yeah right..) att du valde just en Mondeo V6:a i ditt exempel - tyvärr valde du ju fel spis då, vilket du även borde vara medveten om med ditt motorintresse..? Men den felvinklingen passade kanske ditt exempel bättre? Min ST har ingen monsterffekt heller, och vridmomentet är riktigt lågt i dessa dagar (226 hk/285 Nm). MEN - förbrukning i all ära - när du finetunar (ursäkta svengelskan) motorer enkom för att komma ner i förbrukning, tappar du alltid något i karaktären. Det är bara att se på de flesta (ej alla) moderna motorer med stor volym, de är rätt så mjäkiga i sin karaktär. DET kan inte sägas om den här V6:an jag har idag faktiskt, den är förbaskat rolig att varva - och hur jag än kör ligger förbrukningen mellan 0.9-1.1 vilket är helt OK pga den glädjen jag får för de slantarna. .......och varför förresten öht utgå från att jag bryr mig om förbrukningen? Det är ju NI som är fixerade vid det! Varannan tråd på AP handlar ju om det - dags att grena av entusiasterna från pragmatikerna snart eller..? :) |
|
|
Jag undrar mest för att jag pendlar till jobbet med min 540, 3 mil, och då är det kul att göra det till en liten sport att se hur snålt man kan köra den tycker jag. Jag vet redan att den gör 0-100 på 6.6 sekunder, den är hyfsat rapp för att vara en diskret kombi. Den är tyst, praktisk, varm och bekväm. Min automat ligger på 1800 varv i 100 km/h - så den är skön som pendlare på det viset. Vad gäller entusiastådran så tycker jag f.ö. att ljudet från den raka sexan överträffar V-motorerna. Europeiska V-motorer bluddrar inte på samma mullrande sätt som USA-motorer, är osäker varför. Någon föreslog att det skulle bero på single-plane/cross-plane vevaxlar, men jag är osäker. Och det hör inte till tråden. :) |
|
|
Har för mej att det dels beror på vinkeln mellan cylinderbankarna. jfr. en Harley med en japan med vidare V. Med reservation för att jag minns galet Ha de Forry |
|
|
Sani: det låter som att du inte kört en BMW Åtta!!! Den är nog lika varvvillig som en V6.. Brutalt rolig att leka med när man är på det humöret. Att den sedan inte sörplar somma dom gånger man kör lagstadgat gör väl inte saken sämre, Det är väl mer att betrakta som en Bonus. Att Stefan inte har riktigt koll i ditt fall får väl ursäktas, det är ju trots allt ett forum för BMW entusiaster ;) ///Göran |
|
|
Lasse-SL500, Både BMW V8 och jänkar V8 har kryssvev. Med planvev låter det helt annorlunda, mer likt en "tät" fyra. PS. Jag har kört Sanis Ford :-)) Den går helt ok - rolig bil för pengarna. mvh/ Anders |
|
| Jag vet att jag kom under 0.8 en gång under de 2 milen jag har till jobbet. Det va med min manuella 540. | |
| Inte för att vara negativ, men läste i början av tråden att man ska snålköra i 2mil och mäta därefter vad den tagit?? Är de inte mera rätt att köra en tank iaf och mäta då?! Alltså snålkörning minst 1 tank och sen mäta på gammalt hederligt vis via tripmätaren kontra bränslemängd, inte via färdatorn! | |
| Isåfall om man mäter som filmklippet gör ovan så har jag kört min 330 på 0.5 | |
|
Har just kommit hem från en liten 75-mila tripp med familjen, dvs skuffen full, och har väl inte legat och såsat direkt men lagligt + moms rätt ofta plus en del stadskörning. Samt att det var norröver så en del kallstarter med. Och 235/55/18 sprillans nya vinterdäck. Förbrukningen landade på 11.0 (eller på svenska 1.1L/mil) vilket jag anser som fullt korrekt med tanke på motorstorlek/effekt samt bilens totala komfort. Har varit nere på 0,92 och nosat men då var bilen tom och knappt skyltade hastigheter från Götet en gång. Gu va trist.... Niklas Fransosen |
|
|
Göran; jag har kört en del BMW V8 jo, mest E39 540/M5, och det är underbara motorer! Varför tror du att jag inte tycker det liksom..? (Sedan förstår jag inte varför AP-folk fastnar vid vad jag kör för närvarande?? Börjar förstå varför vissa tar bort denna informationen från sin profil....det används konstant för att att bedöma hur man är som person, samt till diverse påhopp). Angående V6 kontra rak sexa anser jag att V-motorer låter bättre - utan att jag fördenskull menar att en rak sexa inte låter härligt. Har haft BMW med raka sexor, och jag har haft Audi V6, Merca V6 och nu Ford V6 - alla lät de härligt när de varvades. Forden är blaha under 5000 rpm, men efter det - upp till 7000 - är det skönsång som är i full paritet med min gamla M3:a. Ursäkta all OT; jag ska försöka hålla mig ifrån den här tråden, ursäkta min lekfulla kritik Lasse :) |
|
| Hur kan man ens nämna Ford och M3 i samma mening? Fine om det är en "Cossie", men en helt vanlig ST220, nein dass geht nicht:). Jag kan möjligen tänka mig att ST med "sportsystem" låter nåt i stil med M3-original. Men jag förstår Sani, klart han måste hitta argument till o behålla Forden, även om han så lurar sig själv:) | |
|
Varför hålla på och hacka på Sani för att han kör en Ford? ST220 är en erkänt trevlig modell som fick mycket fin kritik när den kom för tio (?) år sedan. /Masten |
|
|
Håller med Masten. Skulle lätt kunna tänka mig att ha en ST220 som andrabil. Sen ang filmen ovan så är det väl inte bevis för någonting vad färddatorn visar. Jag har iaf aldrig varit med om en som visar rätt. Tanka fullt och mäta efter varje tankning är det som gäller om man nu vill få ut ett snitt. Min ful-volvo tex drar 0,87 enl färddator men reell förbrukning är 0,92 i snitt. |
|
|
Dawwe; "Hur kan man ens nämna Ford och M3 i samma mening?"....och ändå gör jag det, som ägt båda och har erfarenheten - till skillnad från dig, skumt va? Personligen undrar jag hur man kan med att yttra sig om något man inte vet något om, men det har du väl rätt till då du kör en BMW; antar jag. Varför skulle inte ljudet kunna vara jämförbart? Det är (c) tre liters sexor vi talar om, och V6 låter erkänt "raspigare"/mer än en rak dito. P.S. Det finns inga sportsystem till ST220 kombi. |
|
| Jo jag har visst ägt en Mondeo så...O minns jag rätt så går varvtalsspärren i redan vid ca 6800, o då varvar M3:an fortfarande glatt vidare upp till ca 7400 om det är en 3.2 E36 eller närmare 8000 om det är en E46, DÄR har du en tydlig skillnad i ljud. | |
|
...och viss skillnad på biltyp! Lasta in 5pers + full semesterpackning i en M3 om du kan. M3 är en räserbil...ST220 en familjebil med sportiga ambitioner. |
|
| Hackar? Inte alls. Det är som att jämföra en M3 E9X med en F430, vilken vinner där tror ni när det kommer till motorljudet? Inget fel på Forden mer än att det är en Ford, men att jämföra motorljudet med en M3 skulle jag INTE göra. | |
|
Det där är ju väldigt subjektivt. Vissa tycker att Lasse-Stefanz låter fantastiskt bra, andra gör det inte. /Masten |
|
|
Var det en ST220 du ägde Dawwe? Min varvar till 7000 nämligen (och M3:an till 7500). Återigen; ni andra får gärna återgå till ämnet... ;) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.