|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
| Swensson och Ulf, jag skall kika på min också i helgen. Min står i varmgarage så det är inga problem att stå en stund och kika. ;-) | |
|
540iA har många gånger/alla gånger fått klart högre siffror än de officiella gäller även E34 540iA som officiellt ska ta 6,8sek till 100 men gjorde det på 7,5sek. Medan skillnaden för en 540i/6 E34 är liten 6,4sek officiellt mot 6,5sek i test sedan kan olika exmplar variera rätt rejält M5 E39 har både haft 18,9sek och 16,9sek till 200km/h den högre gällde två 99:or och en 02a med den lägre var en 01a. 7,7sek är dåligt speciellt som en 740iA är snabbare, men vad jag minns av andra 540iA M62 E39 var det ungefär där dem också låg så jag förstår att ägare som haft både 540iA E39 och 545iA/550iA E60 tycker att dem fått en mycket piggare bil. LUS; till 100km/h är till och med 540i/6 E39 M62TÜ snabbare än den ena 545iA e60in och lika snabb som den andra = man ska köpa en 6vxl om man gillar att köra snabbt! 645Ci gör 5,4sek med 6vxl och 5,9sek med SMG eller automat, till 200km/h är 6vxl 1,5sek snabbare än de båda andra! Glädjesiffror på pappret är inget att ha så jag går efter vad välrenomerade tidningar får. 328i E46 är en annan glädjebil den ska göra det på 7sek blankt men var klart över det hos AMS sådär 7,8-8sek har jag för mig den hamnade på en klar besvikelse om man förväntats sig 7sek blankt. Jag kan återkomma när jag har bland annat testet av 540iA mot A6 4,2Q och Passat W8 från 2001 framför mig samt kikat i testen från 1996. Jag har alla tyska Auto Motor und Sport 1975-2008 samt många nummer efter 2008 dock är dessa 50mil bort men jag ser dem om 2veckor. Mvh Stephan |
|
|
Vill man jämföra vad amerikanska Car And Driver fått för siffror finns dessa här; 550iA E60; 0-60mph 5,2sek, 0-100mph på 12,7sek 540iA E39 M62TÜ; 0-60mph på 5,7sek, 0-100mph på 15,3sek Länk Länk Stephan |
|
| Vi borde starta en hemsida dedikerad till BMW 5-series med V8 (alla generationer) där all information rörande dem ska kunna tillgås hihi :D Läge? :P | |
|
Kan väl referera igen till ett test i Teknikens Värld där en automatlådeförsedd BMW 540 E39 gjorde 0-100km/h på 6,8 sekunder. Kommer nu inte ihåg i vilket nr den testades, men det var iaf mot en Jaguar XJ(249hk) och året var 1996.. Jaguaren klockades från 0-100km/h på 8,6 sekunder... vill jag minnas. Kan säga att segern för 540 över Jaggan var "monumental", men visst... Jaggan hade "charm och mysfaktor" etc. Mvh Janne. |
|
|
Så då har jag kopplat om mina slangar...vilket tog ungefär 3 minuter... Det mesta av tiden gick åt för att hitta den hårda delen. Man hör helt klart en skillnad när man startar bilen och när man gasar på lite i låg fart. Även upp i lite fart t ex 50-70 på hög växel (låga varv) så morrar det lite mer när man ökar gasen. Både jag och min 8-årige grabb var nöjda med resultatet :) ___ //Ulf |
|
|
Kul Ulf, sådana tilltag uppskattas, kul att ha barnasinnet kvar!! :) Jag håller personligen inte alls med om att e39 540 aut skulle vara som en 740iA eller tom långsammare. Jag har båda bilarna, e39:an med M-chassi och kan säga säkert att det måste ha varit något problem med den bilen isåfall. Min 540 är påtagligt kvickare, men även betydligt stötigare och obekämare än vad någon av mina e38 740iA har varit. Det skiljer några hundra kilo i vikt, så det vore ju konstigt om det inte vore så? Har ingen erfarenhet av e60/e61 545/550, men det låter rimligt att de är ännu något snabbare än en 540 med sin 4.4 liters M62. N62 har ju vanos på utsuget, och valvetronic, så förutom att jag antar att de är på 4.5 resp 5.0 liter, så borde de ju ge lite mer effekt, även om jag tror att 286 hk för M62 är i underkant. Jag gissar på en bit över 300 i själva verket, men att det av ngn anledning var mer fördelaktigt att officiellt ange dem under 300 hk. |
|
| Fan vad skoj Ulf. Jag skall ned och rota i min senare idag ! | |
|
Kunde inte låta bli utan var också ute och kollade på mina slangar till ventilen. :) De verkar sitta ganska hårt dock, var det så för er också? Vill ju inte dra sönder ngt som inte går att återställa... |
|
|
Jaha, såhär såg det ut i min bil när jag kikade. [URL=Länk Känns som någon har varit där redan och gjort detta ? I så fall för då måste den låta som en 520 eller något om den är som vanlig!!!! LOL Just nu tycker jag den är för snäll även med denna "fix" som tydligen redan var gjord..... :) |
|
|
Bild, nytt försök Länk |
|
|
Zog: du får koppla det enligt original och provlyssna ;) ___ //Ulf |
|
|
splitz66: dom sitter ganska hårt så man får hålla i ventilen med ena handen och dra med den andra för annars lär man nog dra loss ventilen från sitt fäste. ___ //Ulf |
|
|
Hur saker är på pappret betyder inte att resultatet blir det samma i verkligheten det kan även variera mellan olika exemplar vilket man ser om man kikar på olika test se M5 E39 det skiljer 2sek till 200km/h mellan 01an och 02an i 01ans favör. Den M5 3,8 6vxl AMS körde 1994 var 1,2sek långsammare till 200km/h än den M5 3,6 dem körde 1991 ett annat fall var ett nummer 2006 när både BMW X3 E83 3,0SD och Volvo S80 V8 kördes volvon var långsammare till alla hastigheter trots att den var lättare och hade 20hk mer. Som sagt jag återkommer med siffrorna för den 540iA M62TÜ AMS körde 2001. Lasse; Har du M60 eller M62? M60 740iA var 1sek långsammare till 100 än M62 740iA fast en 740i/6 M60 spöar alla E38 utom Alpina B12 undra hur väl en 740i/6 M62 klarar sig?! Hmm en 740iA E32 var 0,7sek snabbare till 100 än vad 740iA E38 M60 var 7,9sek mot 8,6sek. Stephan |
|
|
Min första E38 740iA var M60, den jag har nu är M62 och min 540 och X5:an är M62TU. Jag hör vad du säger, men helt seriöst uppfattade jag inte min M60 som långsammare, den var piggare på höga varv (vilket kanske inte passar så bra i en 7-serie). Jag skulle gissa (subjektivt) att båda gör 0-100 på ca 7.5 sek, 540in nästan en sekund snabbare och X5an någon sekund långsammare. Det är sällan jag kört så med mina 740, men det är många som blir förvånade att den är så snabb som den är, med tanke på storleken. M60in var besvärligare att få full fart på, man var tvungen att varva den - M62 är enklare: tryck pedalen i botten så gör den jobbet själv. |
|
|
Det ska varvas ;) Min E34 540/6 med tomma kattar gick som spjutet! M62 gick väl samma väg som alla andra BMW-motorer i mitten av 90-talet, nämligen att de byggdes för att få ett starkare låg- och mellanregister där högregistret fick backa. |
|
|
Ulf, Programmer, som ytterliggare förklaring till Swenssons input: Man ska alltså koppla förbi vakumventilen då porten öppnar med vakum, en slangskarv behövs (en tia på Mekonomen). Div andra BMW modeller stanger med vakum, där det s.k. "golftricket" används för att plugga slangen. Porten öppnar med fart, kring 60-70 knyck så bara (liten) skillnad upp till den farten. Ville släppa ut mer av V8ands sound så åkte till Ferrita och lät dom bygga en ny slutdämpare ("catback"). Nu låter den som den ska - kan inte få för mycket! /Nicke |
|
|
Lasse; Har du bytt motor i 540in? |
|
|
Kom inte M62TU i slutet av 1998? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.