|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Hej allesammans, älskar min 540 men börjar så smått bli sugen på en ny kärra. Men vad ska man sikta på.. hur stor är skillnaden prestanda/körglädje/komfort/utrustningsmässigt o är det värt att lägga 100k extra för E60? Är lite sugen på en 550 men har läst i nån test att trots enorm kraft är motorkaraktären lite tråkig o inte lika glädjeskapande som i 540 e39? Vad säger panelen? | |
| Hänger kvar här jag me & inväntar svar från de som bytt från E39 V8 till E60 dito....samma tankar här....M62 ÄR ju schysst i karaktären.... | |
|
Blir en intressant tråd att följa och väntar lite svar från 550 förare som haft 540. Har mycket svårt att tänka mig att 550 upplevs som tråkigare än en 540 E39. N62B48 270 kW (367 hp) @ 6300 490 N·m (361 lb·ft) @ 3400 6500 M62TUB44 210 kW (282 hp) @ 5400 440 N·m (325 lb·ft) @ 3600 6100 Däremot har väl både 540 och 550 lite limosin karaktär (tysta, starka, fin komfort) om man inte byter avgassystem etc, speciellt med automat? Ulvar i fårakläder som man brukar säga. Sedan eftersom teknik, väghållning etc oftast går framåt i utvecklingen kanske det i vissa fall upplevs som att man får en tryggare "tråkigare" färd? |
|
|
Även om E39 är en trevlig bil känns motsvarande E60 10 år nyare och som en mycket trevligare bekantskap. Lådan är rappare, motorn har mer orr, bilen kan utrustas långt mer. Jag har haft både E39540 och E60545 och skulle inte tveka på vilken av modellerna som är värd mer pengar :) |
|
| Har kört min manuella 540 som bruksbil i 5 år nu & just känslan i lådan blir nog inte svår att slå för E60 - E39 är som en lastbil, eller är min ovanligt kärv. Att man säger "mer orr" i E60 gör ju inget heller, M62 är ju grymt anonym. | |
| Propeller; Det är ditt ex som är dåligt s6s420g är silkesmjuk med fräsch olja i lådan och växellänkage i gott skick. Så fixa det så kommer du bli göörnöjd:-). Stephan | |
| Jag har kört fyra E39or med den lådan och säkert 20-25 E34or så jag vet hur underbar den är i gott skick. Stephan | |
|
Har ägt 540iA -03 och kört E60 550i SMG LCi Komfortmässigt tycker jag E39an vinner, men körglädjemässigt är E60in överlägsen. Både vad gäller styrning/chassi såväl som motorprestanda. Detaljkvaliten i E60in är dock klart sämre. Sammanfattning. E39an ger mycket bil för lite pengar och har liten värdeminskning räknat i kronor medans E60in är en modernare trevligare bil rakt genom, men har en större prislapp och ett större värdefall i kronor. |
|
|
Tor, wow, det hade jag aldrig trott.. att e39:an skulle komfortmässigt segra över 550i.. har inte 550 bättre stolar.. tystare gång.. kränger mindre? Utveckla gärna. |
|
|
E39an rullar tystare vilket dock kan bero på däcken, man har kört åkt många E60 med allt från 16-20 tum och olika däckfabrikat och dom har varit bullrigare än E39an. Den äldre bilen kränger mer (i min värld är det ett plus, inte minus på komfortkontot) Stolarna är bra i båda, men har man valt komfortstolarna i E60 så är dom klart bättre, sportstolarna och standardstolarna i E60 sitter jag inte speciellt bra i. |
|
|
Jag har aldrig ägt en 540 E39 men jag har kört en. Har ägt 3st 540 E34 dock. Jag har nu en 745 med samma motor som 545, och tillsammans med den 6 växlade lådan är det ju bra mycket bättre flås i 745an än äldre 540. Dock har allt vad V8 står för försvunnit, inget muller, inget orr i maskineriet. Det bara susar. Så tråkigare? ja absolut. |
|
|
Jag vet inte hur lådan i E39 är, men automatlådan i min gamla 540 växlade bra mycket distinktare och snabbare vid fullgas än min nuvarande 745, trots sportläge så lyckas den smyga i växlarna, tråkigt. 745 är överlag en väldigt tråkig bil :P Kan tänka mig att E60 är lite mindre tråkig. |
|
|
Tor; Det finns ingen LCI 550i SMG, SMG försvann vid faceliftet. 550i SMG är mycket ovanlig det byggdes 110st i vänsterstyrt europautförande (22 Touring och 88 Limo). Du har i en tidigare tråd tyckt att Volvo 960 har bättre komfort än E65 eller var det E38? Så det känns lite som du har andra referenser än andra. Hade du M-Sportchassi på din E39? Japmax; Så du gillar att en automatlåda typ "slår" i växlarna personligen ogillar jag det E34 har den typen med E39 är klart mildare numera är det riktigt bra på modernare bilar minns Lexus GS430 som en riktigt mjuk växlare. Körglädjemässigt blir bilarna mindre roliga E34 är roligare än E39 och E60 är ännu mer komfortracer. Stephan |
|
| Vid fullgas vill jag att växlarna ska gå i snabbt och distinkt. Jag tyckte lådan i min 540 va underbar ur det hänseendet. Vid låglast ska givetvis växlarna gå i mjukt, vilket de även gjorde på 540in. | |
|
Mycket märkligt att den hade både SMG inkl rattpaddlar samt Facelift/LCI då, har tyvärr inte kvar utrustningslista/reg.nr. Nej! Hade standardchassit på 540in. Visst har vi alla olika referenser, inget fel med det och framförallt när det kommer till störande ljud är vi alla väldigt olika, vissa störs inte alls av en viss frekvens av buller, medans andra håller på bli tokiga av samma buller. |
|
|
Jag har haft 540 e39 pre facelift, den innan den också samt har nu en 550 e60 pre facelift. Kort recension: Motorljud, e39 vinner. E60 är lite för städad men man kan ju alltid fixa lite med avgassystemet så får man nog fram rätt ljud igen Komfort, e60 alla gånger. Tyst, nya komfortstolarna är bättre än gamla komfortstolarna. Ljudnivån i cockpit är mycket lägre (bägge hade taklucka och innertak stängt i min jämförelse) Körglädje, e60 vinner. Med sommardäck kan man busköra som aldrig förr. Nu har min nuvarande mpaket men inte den förra så jämförelsen är inte helt rättvis. Förbrukning, e60 är nog något törstigare. Acceleration, givetvis e60 som är ett monster med stort M. Provkörde m5 e39 och det är i princip samma motor. Sammantaget så är e60 ett ganska stort lyft från e39 och stora v8:an är en dröm. Kommer få svårt att sälja denna när den dagen kommer. Se till att köpa en med aux/usb för det saknar jag lite, har typ inga cd skivor eller mp3 kvar efter att spotify kom.... |
|
|
Glömde växellåda som jag anser vara grym på e60. Standardläge ger en limousine, s-läge ger en "m5"! Växlar som en dröm, bättre än e39 som högg lite mer, men inte så det störde. |
|
| Stephan735i; vet du hur hur många 550 som byggdes med manuell låda? | |
|
Har haft ett par e39 540 (touring & sedan), både väldig välutrustade, har nog sammanlagt lagt 10000 mil i 540 e39. Kör nu en e60 550 manuell väldigt välutrustad, torde vara uppe i snart 4000 mil. Vilken fantastisk bil. - Kan faktiskt inte komma på en enda punkt som e39:e skulle vara bättre på... Skulle vara pris och framtida värdeminskning då. //PB |
|
|
Jag anser att E60 är tystare och bekvämare att köra, kan dock sakna lite av V8 ljudet. Sen upplever jag en annan karaktär på växellådan. På 540'n kunde man trycka lite lagom på gasen för att nyttja vridet utan att bilen växlar ned. 550'n är gladare för att växla ned och har lite mer temperament känns det som. För min del upplever jag bränsleförbrukningen ganska lika, något snålare med 550'n faktiskt. |
|
|
Hmm om E39 540 vinner kampen om motorljudet måste E60 550 vara enormt städad. ;-) Jag har en E39 540iA som är byggd hösten 2002 med standardavgas. Upplever min E39 540 som väldigt städad och tyst i motorljudet med undantag av kraftiga accelerationer. Att det är en V8a är helt enkelt svårt att höra förutom i kraftiga accelerationer även om man så klart känner V8a kraften/vridet. Imponerande också om E60 är tystare i kupén än E39 540 vid normal körning, den måste helt enkelt vara väldigt tyst! :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.