|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
| Jag tycker personligen min bil har mycket bättre ljud, men det är en smaksak. Jag hörde mest vindbrus vid 3:45 som du skrev? | |
|
Om du hade väntat i kanske 5 sekunder så hade du hört.. Filmen du länka va ju urkass för att bedöma ljudet ur din V8, man hörde ju bara oväsen och en liten kd mitt i allt, så jag låter min åsikt va som den är tills du visar en bättre film :) |
|
|
Jag tycker att, ur det lilla man nu kunde höra i LasseSL500:s klipp, så låter hans bil ganska mysigt. Lägg upp en bättre film Lasse så vi får höra mer V8 muller. |
|
|
Nu får vi akta så inte tråden spårar ur för mycket. :) Tack för klippet Japmax, kul att se lite "fast and the furious" ;) med Japanska bilar, även om jag personligen tycker att idioter som kör på det viset på allmän väg hör hemma i fängelse. Inte ens på bana är det okej att köra sådär omoget, det är min åsikt och den står jag för. Det handlar inte om att vara "tråkig" utan om att ha erfarenhet av att varit med om olyckor, och ha sett vad olyckor i hög fart gör med människokroppar. Ang ljud eller ej - personligen hör jag till den "barnsliga" skaran som uppskattar ett dämpat morrande från motorn. Inte så tyst som original, det är för tråkigt tycker jag personligen. Är E60/E61 m V8 ännu tystare än E39 original? Jag arbetar inne på Östermalm några dagar i veckan, och där rullar många fina bilar, man ser Bentley, Ferrari och Maserati dagligen, och jag tycker personligen Maserati lyckats bäst med ljudet, ett djupt "orrande" - betydligt mer påtagligt än M5 original. Min egen fattigmansversion av V8-ljud består av en rostfri Magnaflow-dämpare bak istället för den dubbla med resonansdämp som sitter original på E39 540. Ska in till jobbet och hämta upp en hårddisk idag, ska försöka få till ett bättre ljudklipp, även om jag inte kan utlova "fast and the furious" :) |
|
|
Det här är också en skitfilm tekniskt, en fladdrig film tagen med en HTC Desire HD, men man får i varje fall ett hum om hur en E39 540 låter med slutdämparen bytt till en rostfri Simons. Jag mindes fel, det är inte Magnaflow som jag fick för mig först. Ljudet är inifrån bilen, med ena bakrutan nere för att man ska få in lite ljud. I början av filmen åker jag lugnt på Essingeleden på väg in i Fredhällstunneln. Jag tycker man kan höra att den är tyst om man vill att den ska vara det, i 70 - 90. Inne i tunneln blir det en liten kickdown. Det framgår inte av filmen riktigt hur bra det låter, det är ruuuskigt skönt ljud (fast inte som en Maserati kanske :). Ute ur tunneln kör jag lite mer aktivt, då hör man V8:ans muller, den är inte helt tyst som en jäkla elbil längre, vilket jag tycker de är original. Det låter lite djupare på riktigt, HTC:n fångar inte ljudet så jättebra. Enda nackdelen med Simonsdämparen är att det uppkommer en liten resonans kring 1500 varv, men det är ganska lite tycker jag. Länk Detta kanske kan ses som ett inlägg för de som tycker E39 / E60 är för tysta original - som vill ha lite "orr". |
|
|
Lasse-SL500 din låter klart bättre än original, dock lär det garanterat låta annorlunda om man hör din bil irl. Svårt att fånga den här typ av ljud på film och återge det korrekt. På bimmerforums.com är det många som plockar bort sista ljuddämparen och ersätter det med ett rör bara, så har även jag gjort på min och det är en mod som både är billig och bra. Vill man inte höras så är det bara att köra lugnt men ger man fullt brakar helvetet lös kan man säga och det ekar bra högt mellan kåkarna om man drar på i stan :) Man klarar sig även från resonansljud med denna mod. |
|
|
Sant, och meningslöst att försöka lyssna på sånt här i en liten laptop. Jag lyssnade nyss på det i min iPad, och ljudet går ju inte alls fram! På skrivbordet har jag två högtalare och en liten subwoofer kopplade till ljudutgången, och då blir det iaf i närheten av det verkliga ljudet. Vore kul att höra ett klipp med enbart rör, har du något? Har för mig att Forry här på forumet gjorde något sådant, byggde om till dubbelsidiga utblås på en 540. Är ju orolignatt det skulle bli för bullrigt, men det ör ju en smaksak. :) |
|
|
Något man ofta får genom att kapa sista dämparen är en massa oönskade resonansljud. Dessutom låter det ofta väldigt gällt på högvarv, vilket jag personligen tycker låter illa. Det här låter sansat men ändå väldigt trevligt Länk Lasse, jag är övertygad om att din bil låter kanon IRL. |
|
|
hade en 330i och blev sugen på V8. Testade en 550ia och blev positivt överraskad av urkraften och den lyxiga körkänslan. Dock är den helt tyst i original, vilket gör det hela rätt tråkigt i en sådan bil. Hittade en 545im med sportavgassystem och nu föll allt på plats! Grymt ljud och betydligt sportigare men med bibehållen komfort! Den blev det! :) |
|
|
Lasse-SL500 jag la upp en länk på min bil tidigare i tråden :) Här har du igen: Japmax, jag har inga resonanser. Ja testkörde dock innan jag monterade röret som mynnar ut vid bakspoilern, då var det basresonanser i kupén. |
|
| Länk | |
| Om man ska höja ribban lite på E39 fronten och matcha 545/550 mot E39 alpina B10 V8. Gillar denna tråden och hafe varit intressant att höra detta | |
|
Ur DI idag : "Bensinen sänktes till årets lägsta literpris hos ledande mackar på måndagen. Upplösta proppar på den globala raffinaderimarknaden och ett svagare oljepris bäddar för att prissänkningen består." Mumma för oss med V8 :) |
|
|
Har tidigare haft en 540iAT -00 (med sportchassi) och en M5 -03 och har nu en 550iAT -08. Jämför man 540'n med 550'n så har jag svårt att hitta något som inte 550'n är bättre på... Snabbare, tystare, komfortablare, mer utrustning, etc. När det gäller körkänsla är jag lite osäker då det hann gå 7 år mellan 540'n såldes och 550'n köptes. Någon påstår ovan att 550 skulle ha en trist motorkaraktär och det har jag väl svårt att hålla med om men allt är ju relativt. Jämför man mot M5 så är ju M5 märkbart brutalare i sin karaktär även om prestandan bara är marginellt bättre än 550. Både 540 och 550 är ju betydligt mer komfortinriktade. När det gäller avgasljud hade man ju gärna hört lite mer av V8:an. ___ //Ulf |
|
|
Alpinabiturbo, Det väl inte alls fel :) |
|
|
Ulf, enligt uppgift kan man öppna ventilen permanent vid baklyset som har magnetventil eller liknande, vilken normalt öppnas automatiskt över 3000 varv. Det är därför ljudet låter maffigare när man gasar lite mot när man gubbkör den. Jag är totalt värdelös på att mekka bil (kan bara datorer och elektronik) så jag skulle inte våga mig på det själv utan att verkligen veta hur man gör....du som verkar ha koll på läget kanske kan prova. :) |
|
|
För att öppna ventilen permanent så ryckte jag loss slangarna vid elventilen vid bakljuset och tejpade ihop dem med silvertejp eller något liknande. Tror man kan koppla ur elen oxå till ventilen men det kan ge en felkod vilket ja tyckte verkade lurigt. Kört så ett par år och funkat utan problem. Skitenkelt fixat, svårare att byta en lampa. /chni |
|
|
Ska kolla vid tillfälle om jag hittar något vid baklampan. Inte direkt mekarväder just nu... chni: ger det en märkbar skillnad? ___ //Ulf |
|
|
Alpinabiturbo: härligt, inget gubbköra där inte! ;) Själv är jag lite försynt, rädd att väcka grannarna när jag åker till jobbet... :) men din kanske inte låter så mycket mer på låga varv? Min har dämparen kvar, och den är ganska tyst på låga varv, men det kanske inte blir så mycket mer ljud trots raka rör? Vore kul om ni med E60/61 hade klipp oxo. |
|
| Jäklar vad fint de låter... Synd att det ska vars så svårt att hitta parkering/garage... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.