AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
7.118

Ställ din försäkringsfråga till en expert!

Sida 2 av 2
För min egen del är har jag samtliga mina M hos Aktsam, klart billigast. Aktsam ingår i TH koncernen...
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Sluta tramsa och ge "forsakrad" en chans.
(Och då menar jag inte massa hittapåfrågor, eller om lägsta premie).

Det ställs ju inte alltför sällan frågor här typ "vems fel var ditten" och "har jag rätt till ersättning för datten".

Då är det väl alldeles utmärkt om det finns någon som har bra svar (annars brukar det ju mest bli ett allmänt spekulerande och sedan har Alexander_K en avvikande uppfattning från majoriteten)

;-)

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Vad har jag för avvikande uppfattning?
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
För att du är (fastighets)nasare kanske :) ?

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05375

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
För all del forsakrad, du kan få yttra dig i en fråga till.

I en annan tråd Länk så är det en person som har fel registeruppgifter på sin bil. Den är registrerad med 125 kw/170 hkr fastän det egentligen skall vara 170kw/231hkr som det ju är på en 330. Bilen verkar inte vara ombyggd eller trimmad, utan i seriemässigt utförande såsom fabriken byggde den.

Vad händer nu om han krockar och själv är vållande, och vi antar att det är en skadereglerare som kan lite om BMW och upptäcker det här "Va, en 330 med 170 hkr bara, skumt". Vad får det för konsekvenser för skaderegleringen att bilen är felaktigt registrerad? Om jag själv bygger om bilen så har jag ju ett ansvar att rätt uppgifter om motoreffekt är mätta och registrerade, men jag har ju knappast något ansvar att en myndighet registrerar fel uppgifter?
Daniel123
"Halvförsäkrad bil - ingen ersättning vid vandalisering, korrekt?"
Helt korrekt.

"Halvförsäkrad bil - ersättning för skador i samband med stöld, både vid stöld av bil som helhet eller delar av den, korrekt?"
Helt korrekt. Men även glas-skada, brand och rätt till bärgning (räddning), samt maskinskydd om bilen är mellan 6-10 år samt har gått upp till 10.000-16.000 mil.

"Halvfärsäkrad bil - ingen ersättning vid singelolycka som slutar i diket, korrekt?"
Helt korrekt.

"Halvförsäkrad bil - olycka som slutar med min bil i diket, orsakad av mötande bil i fel körriktning som sedan smiter, ersättning? TFF?"
Du har möjlighet att få ersättning.

Citat från tff's hemsida angående detta fall.
"För att vi ska kunna genomföra skaderegleringen och betala ersättning till dig krävs att du kan ”visa”:

att det har inträffat en skada
vilken omfattning skadan har
att skadan har orsakats av ett oförsäkrat, okänt eller utländskt motorfordon
att det var ett motorfordon som ska ha trafikförsäkring.

I praktiken krävs det normalt att det i utredningen av skadan kommer fram någon eller några ”objektiva” omständigheter som stödjer den skadedrabbades uppgifter. Det kan till exempel vara vittnesuppgifter, skadans utseende, spår på platsen eller intyg från sakkunniga personer.

Du som skadedrabbad ska alltid bidra med de uppgifter som du har. Sedan ska vi utreda omständigheterna så långt som det går. Slutligen ska vi lägga samman allt man vet i ärendet och bedöma om ”det är klart mera sannolikt” att omständigheterna är sådana att du som skadedrabbad har rätt till ersättning, än att det inte är det."

WATH
Detta vet jag inte om jag vill svara på då tråden troligtvis skulle ta en annan form. Vill helst endast besvara på frågor där det finns fakta (t.ex. villkor) som underlag. Generellt kan man säga att det handlar om vilken skadereglerare du kommer fram till, det finns bra och dåliga erfarenheter på ALLA bolag.
En moderator får gärna göra ett utlåtande på om denna och liknande frågor ska besvaras.

Niklas100
Tyvärr så blir det ditt försäkringsbolag som kommer behöva ta på sig skadan.
Mig veterligen kan aldrig ett parkerat fordon vara vållande.
Det finns människor till allt tyvärr, ring dit polisen så att dem får p-böta bilen blir mitt tips.

AlexanderK
Vet du ifall bilen är privatimporterad eller inte?
Detta är något jag har varit med om en gång innan, men då på en privatimporterad M-Benz. Rådgav då ägaren ifråga att ringa och ändra detta till myndigheten innan en försäkring skulle tas då detta kan innebära sänkt/nekad ersättning.
Säljare och skadereglerare är inte samma person, och har inte samma mål i sitt yrke, vet man med sig att det står fel ska man rätta till det istället för att hoppas på det bästa om skadan skulle vara framme.
I villkoren står det att modellen (och därmed motorstyrkan) ska stämma överens med vad som är definerat på försäkringsbrevet.

Just den här situationen är ovanlig, men mitt råd är att alltid se till att ge försäkringsbolaget så få anledningar som möjligt att göra dig besviken.

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Mm, det är nog ungefär som jag själv skulle resonerat. Att ha en bil som är registrerad med 125kw/170 hkr är nog roligt när man skall betala en försäkring, men mindre roligt om det händer något och den är felregistrerad. Risken är ju rätt stor att "Men du, det står här på ett ett forum som heter Autopower att du ägt 25 bmw:ar, du borde nog veta att en 330 har 231 hkr och inte 170" om vi nu tänker oss att det är en skadereglerare som är extra noga.

Ärlighet varar alltid längst, så är det!

Alexander
Billigaste bolag för en nyimporterad X5 -09, 56 år, bor i villa i större stad.

/Anders
ni
520
niklas100
520d 2008
Har en annan fråga som dök upp för ett tag sen då vi bärgade en nyare BMW som hade fått vattenplaning och krockat med mitträcket saken är den att där satt totalt blankslitna däck på korden syntes på ena bakdäcket polisen vart också på plats och noterade detta hur påverkar detta ersättningen jag menar hade det suttit lagliga däck på så hade det troligtvis aldrig hänt
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Trådstartaren, skriv några rader om vad du har för erfarenhet av försäkringsfrågor. Är du jurist? Jobbar du på försäkringsbolag? Etc.
Skulle stärka trovärdigheten *en aning*. Det räcker liksom inte att kalla sig expert...
förstår inte riktigt varför TS öppnar denna tråd med stora ord och sen inte skrivit ett svar på 15 dagar.

/Anders
ErikBerg.
Visst skulle det stärka trovärdigheten, men samtidigt förloras transparensen som jag hoppades på när tråden startades.
För att förenkla kan man säga att jag läser och granskar villkor, och det är dessa som ligger till grund vid svar (som tidigare nämnt går jag enbart på fakta)

Med Känsla
Vad är det för motor i X5:an?
35d

/Anders
ni
520
niklas100
520d 2008
Hej någon info om ersättningsänkning vid slitna däck
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.