|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Efter att länge ha följt detta forum som "observerare" bestämde jag mig nu för att skapa ett konto, och samtidigt hjälpa till lite. Har lång erfarenhet av att jämföra och rådgiva kring försäkringar, och kan svara på ALLT. Använd gärna den här tråden för att ställa din fråga om försäkringar i allmänhet. ex; -Vad händer om motorn havererar i denna 120d årsmodell XX? -Vilket bolag har bäst premie för mig? jag är XX år och bor i XX och funderar på att köpa en XX. -Vad säger det här bolaget om min privatimporterade m3:a, kommer jag få full ersättning på moment XX? Jag vill inte ha några PM, utan istället ha en öppen diskussion här så att andra besökare kan hitta samma information! Bara att fråga på! Jag svarar så ofta jag kan! | |
|
19år lång erfarenhet ? Tveksamt!!!!! |
|
|
Ser inte att jag har skrivit 19 års erfarenhet någonstans? Om du är tveksam får du gärna dra iväg en test-fråga! |
|
|
Jag har en fråga: Om bilen framför mig kör på en hjort och jag sedan kör in i den bilen bakifrån, är det då en viltolycka (för mig alltså)? Om jag väjer för bilen och jag också kör in i hjorten, är det då en viltolycka? |
|
|
Hej försäkrad, Ok vi testar. jag är 38 år och bor i C Sthlm, vilket bolag har bäst premie på en 120d cab, 177 hkr svensksåld. |
|
Verdi |
Bästa premien för 35 år, 330xd -08, centrala Uppsala, parkeringsgarage, 2000-2500 mil per år? |
Verdi |
Följdfråga. Om jag skulle vilja ha en M3 E46 som andrabil. Hur ska jag försäkra den billigast? Samma förutsättningar som ovan. |
|
En istapp faller ner på min Fiat x1/9 från en kommunal byggnad. Jag har bara trafikförsäkring och det är en juridisk person (kommunen) som äger huset. Hur får jag ersättning lättast? Varför vill en del bolag veta hur många man är i familjen när man ska teckna halv- och helförsäkring trots att försäkringen INTE täcker personskador? Är det dyrare att laga en bil som fyra åkt i istället för två? /mvh |
|
|
Kris: Scenario nr 1=kollision,du kommer att behöva betala trafik självrisk samt vagnskadesjälvrisk. Scenario nr 2=viltolycka, du slipper trafik självrisken men kommer behöva betala vagnskadesjälvrisk om du inte har självriskreducering för detta moment. Detta är dock nånting som skaderegleraren kommer att försöka att vrida och vända på, om du har nått av dem bolagen som har överlag kass kvalité på sin reglering. Alexanderk Folksam, Originalförsäkringen, Solid eller Gjensidige. (jag antar att du tog körkort när du fyllde 20 och parkerar på gatan) Verdi X3an Originalförsäkringen, Solid eller Gjensidige, M3 Originalförsäkringen, trygg hansa Dock skulle jag i din situation ta kontakt med Länsförsäkringar och bli helkund för att då kunna pruta på samtliga bilar. |
|
|
Profosen Det är inte en försäkringsfråga i detta fall. Du får försöka kräva ersättning från Kommunen. Det har med riskberäkning att göra, fler boende/familjemedlemmar innebär fler potentiella förare som i sin tur innebär högre risk. Det är också ett sätt för bolagets säljare att få mer information när dem ringer dig för att diskutera helhetslösningar. |
|
|
Bra med en sån här tråd om man behöver fråga någonting och få svar ifrån någon som kan och inte är kopplad till något bolag. Tex skador, ersättningar etc som kan vara svårt när man inte har någon annan än bolaget själv att bolla med. Men att tråden ska användas till att en massa ska fråga efter den bästa premien känns löjligt. För att jag ska ta tillbaka mitt uttal skulle jag vilja fråga följande: Hur kan du ha koll på exakt alla bolag? Vilka bolag som är bäst för just en specifik modell med tillhörande ålder,bostadsort etc..? Ett antal bolag använder sig av rabatter ju mer försäkringar man har. |
|
|
Håller med. För att ge en korrekt svar ang premie så behövs ju postnummer och en del annan info. För några år sedan flyttade jag 17 km, från en mellanstor ort till en lite mindre ort och från lägenhet (parkering på gatan) till vill (eget garage) och det bolag jag då hade sänkte min premie med kanske 10%. Ett annat bolag som jag tidigare valt bort då dom var för dyra var nu plötsligt billigast och deras premiesänkning vara nästan 50%. Intressant är också att det ena bolaget äger det andra... ___ //Ulf |
|
|
Haas Helt korrekt, informationen i denna tråd skall vara opartisk (men ändå vara rättvis samt uppbackad av fakta/erfarenheter) Informationen om premierna grundas på många marknadsjämförelser med många olika kundbilder. Antalet sökningar uppgår till över 100.000. Det skall dock fortfarande ses som en fingervisning, tariffdatum och riskberäkningar ändras regelbundet. Singelobjekt är det primära när en premiefråga kommer in, men om man är villig att byta sin hemförsäkring/andra försäkringsobjekt till det bolag bör det specificeras. Precis som Haas påpekar så kan helkundsrabatter/konkurrensrabatter (från förmedlare) förändra läget rejält. |
|
| Programmer, är det Aktsam & Trygg-Hansa vi pratar om? | |
|
Kris: Scenario nr 1=kollision,du kommer att behöva betala trafik självrisk samt vagnskadesjälvrisk. Scenario nr 2=viltolycka, du slipper trafik självrisken men kommer behöva betala vagnskadesjälvrisk om du inte har självriskreducering för detta moment. Detta är dock nånting som skaderegleraren kommer att försöka att vrida och vända på, om du har nått av dem bolagen som har överlag kass kvalité på sin reglering. Alexanderk Folksam, Originalförsäkringen, Solid eller Gjensidige. (jag antar att du tog körkort när du fyllde 20 och parkerar på gatan) Verdi X3an Originalförsäkringen, Solid eller Gjensidige, M3 Originalförsäkringen, trygg hansa Dock skulle jag i din situation ta kontakt med Länsförsäkringar och bli helkund för att då kunna pruta på samtliga bilar. |
|
|
Halvförsäkrad bil - ingen ersättning vid vandalisering, korrekt? Halvförsäkrad bil - ersättning för skador i samband med stöld, både vid stöld av bil som helhet eller delar av den, korrekt? |
|
|
En till: Halvfärsäkrad bil - ingen ersättning vid singelolycka som slutar i diket, korrekt? Halvförsäkrad bil - olycka som slutar med min bil i diket, orsakad av mötande bil i fel körriktning som sedan smiter, ersättning? TFF? |
|
|
Vilka bolag är kända för att vara minst och mest samarbetsvilliga vid skador? |
|
|
Hej Forsakrad, Det var bra gissat. Gjensidige är faktiskt de som jag tror har gett den lägsta premien från nästa förfallodag. Folksam är dock dyrare än något annat bolag jag jämfört med. Original och Solid var rätt bra i premie också. Alexander |
|
|
Hej hej Har en fråga jag funderat över ett tag kör på en huvudled 50 km/h och det finns en skymd kurva med ett krön strax efter denna kurva brukar en idiot parkera på gatan alltså pförbud pga huvudled har varit nära att köra in i denna bil ett par ggr och undrar då om jag skulle köra på denna bilen bakifrån vems blir felet och således vems försäkring skall täcka skadorna |
|
|
forsakrad: Nej, det var BMW Originalförsäkring och IF men det var 6 år sedan så saker kan ju ha förändrats. I dag har jag bäst premie på Solid. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.