|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Jag förstår inte varför man håller på att dividera om vilken olja man skall ha,och om man kan välja biltema eller castrol som bmw rekomenderar,tittar man på priset så är castrol oljan på nätet billigare hem till dörren än vad man får betala för att åka till biltema och köpa en olja som man inte vet var den kommer ifrån och inte godkänd av bmw,finns det nån poäng i det som jag inte förstått. Göran | |
|
Vad är det som inte är godkänt av bmw? frakten på nätet kan ju knappast vara billigare än att åka till biltema med bil? Sen brukar jag göra inköpet i samband med annat. Oljan köper jag på ICA MAxi till bmw:n |
|
| Om jag är skitdålig på att planera saker man ska göra så är de ju 100 gånger lättare att köpa från butiken än börja beställa från tex tyska sidor som inte är allt för lätt att förstå. Sen så är priset på oljorna jag köper lika billig som på internet! Om man är impulsiv och vill byta olja imorn tex så går de ju inte om man ska beställa från internet. Men visst, billigt är de väl! Så därför köper då inte jag via nätet olja. | |
|
Hej Oljan (Castrol 0-30W FST)på nätet kostar ca 18 kr mindre än biltemas och frakten till dörren 159 kr och till postens utlämningsställe 59 kr på Maxi handlar man mat inget annat. Göran |
|
| Om de sålde castrol där skiter du i å köpa bara för att de säljer mat? | |
|
Hej Jag brukar titta på hur många mil man kört och brukar inte behöva fara till butiken och handla olja sådär akut,och föresten köper jag olja på nätet på svenska hemsidor och mins jag inte helt fel leveraras från Göteborg tar ca två dagar. Göran |
|
|
Jo det kan man ju också göra om man känner för det. Även jag har beställt olja från tyskland funkar fint. Biltema oljan lika så. |
|
| Jag har 6-7 km till oljehuset så därför är de totalt onödigt för mig att beställa! Förstår dock att många beställer pga pris och långa körsträckor! | |
|
Tidigare var det statoil som tillverkade biltemas olja bla i nynäshamn. Numera är det Carlube. Länk |
|
|
Hej Nu säljer dom inte castrololja utan nån halvdålig mobilolja så var det med det , och föresten jag har inte sett att bmw har gokänt biltemas oljor. Göran |
|
|
När jag beställde så var vi fler som gick ihop. Men är det bara en dunk eller två så tar jag det på vägen lixom. Brukar dock handla på mig när det är någon kampanj så jag har tills det är dags. |
|
|
Hej Har man en bil som fortfarade har fabriksgarantier kvar vill man kanske hålla sig till oljor som bmw har godkänt,och nån större prestation är det ju inte att beställa på nätet ,enklare än att besvara alla inlägg. Göran |
|
|
Har man fabriksgaranti så lämnar man väl in bilen på en auktoriserad verkstad för att få stämpel och kvitto och då brukar de tillhandahålla oljan. Nä någon prestation är det inte direkt. |
|
|
"nån halvdålig mobilolja" Vad är det som gör mobiloljan halvdålig? |
|
| Är också intresserad av att veta vad skillnaden är mellan en halvdålig olja och en heldålig. | |
| Ne jobbigt är de väl inte att beställa, men de är lika billigt att handla direkt i butik för mig, så jag förstår då inte varför man ska beställa oljan i de fallet. Vad menar du med halvdålig mobilolja? 2:a handssortering? typ dollarstore eller liknande | |
|
Hej Om man nu inte känner för att köra 3500 mil med samma olja så är det väl uppenbart att man väljer en godkänd olja,och vad det beträffar mobiloljerna så funkar dom säkert lika bra,men varför välja en olja som inte bmw rekomenderar när priser är detsamma,men var och en gör som man vill . Göran |
|
| Så bmw har bara godkänt ett märke eller vad menar du? | |
|
BMW (elle andra biltillverkare heller för den delen) får enligt diverse konkurrenslagar inte begränsa godkännande till enbart ett märke! Godkännandena består av officiella strikt standardiserade klassningar som det sedan är upp till oljetillverkarna att följa för att oljan skall bli "godkänd". Sedan finns det två "nivåer" av "godkännande", dels godkända oljor som står på de officiella listorna och dels oljor som "möter kraven" men inte har klassats officellt av BMW. Att oljebolag inte väljer att klassa alla oljorna officellt hos t ex BMW är att dessa klassningar tar biltillverkarna ruggigt mycket betalt för - summor överstigande 500 000 Euro är ingen ovanlighet bara för att oljan skall hamna på officiell lista... De är oljeadditivtillverkarna som normalt sett tar fram ett additivpaket som garanterat uppfyller vissa givna klassningar om paketet blandas i vissa angivna proportioner i en angiven typ av basolja (är också strikt standardiserade enligt internationellt klassningssystem). Detta gör att man kan vara säker på att om ett seriöst oljebolag skriver att oljan antingen är godkänd eller möter kraven för en viss klassning, så är oljan också OK för givet användningsområde! Med andra ord: Gå efter oljans klassning, inte efter vem som har sitt namn på flaskan! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej Jag menade inte att den enda oljan som var godkänd var castrol,det är ju som Johan B säger det viktigasre är att klassningen är rätt,att jag valde just castrol oljan var väl att bmw använder den,och om det skulle vara nåt strul där oljan kommer på tal är det nog bättre att ha använt castrol än biltema olja,så länge där är fabriksgaranti kvar på bilen, jag menade ju också varför använda biltemas olja,när man köper märkesoljorna billigare,jag har också köpt biltema olja tidigare tills jag upptäckte att man enkelt kunde köpa märkes oljor billigare på nätet. Göran |
|
|
Jag brukar köpa från eBay, jag kan inte se att kan bli enklare än så. Även om jag köper från eBay.de och inte talar tyska så förstår man hur man ska klicka. Jag betalar med mitt PayPal så jag behöver inte ens skriva in min adress då den redan är ifylld. Säkert och löjligt enkelt. Tar ett par minuter att beställa. Brukar köpa samma Shell Helix som de ibland har på kampanj på Ica Maxi fast billigare förstås. Det här paketet köpte jag senast då jag skulle byta på båda bilarna. Tar 3-4 dagar att få hem. Finns både större och mindre paket. 101 Eur = ca 900 kr 15liter = 60 kr litern inkl frakt! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.