AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.054

Funderar på en 335iA eller 335dA, nån som vet något om dessa exemplar?

Sida 2 av 2
Visa användare
789
johmei
335i E92
Bang får du mer av hos bensinaren skulle jag säga. Ekonomin i förbrukningen skulle inte jag basera köpet på för dessa bilar, men min bensinare drar 0,8-0,9 original men bra mkt mer med ökad effekt. Det är en Light-GT vagn och känslan skall vara rätt och kanske gillar du diesel bättre. Mer effekt ska du peta i oavsett vilken av 335orna du väljer. De är bara för enkelt och tillfredsställande vid motorvgskörning.. =)
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Bjerser har säkert både rätt och fel, det han skrev är en persons åsikter och vinkling precis som andra inlägg här.

En bensindriven turbomotor är knappast en "klassisk BMW" som Verdi skrev, men en rak bensindriven sexa (med turbo) är "mer BMW" än en rak dieseldriven sexa (med turbo), även om 35d också tillfredsställer många typiska BMW-kärnvärden.

Kristoffer_L: Det har du rätt i, men ett partikelfilter arbetar fortfarande genom en kemisk process som startar vid upphettning, ingenting är för evigt och den kemiska processen får man inte igen om man tvättar ett dåligt filter som är utslitet.

Ett filter som sotat igen i förtid, t.ex genom att man aldrig kör bilen så varm att filtrets reningsprocess hinner klart eller kanske ens hinner starta, kan däremot tvättas rent. Då är inte problemet att filtret är utslitet, utan att det blivit fullt med sot.

Carlee82: "Virvel i tanken" skrev jag mer som en liknelse på att bilar generellt dricker mer om man pressar dem mer, till vissa gränser förstås för leker man stoppkloss i trafiken gynnar det knappast motorn heller. 1.2L/mil vid bankörning låter väldigt imponerande.

Så svårt det ska vara med alla typer av åsikter och synsätt. :)

//Bjersér
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Vadå 1,2l/mil vid bankörning?! Driver du med mig? Det är bara att du kollar på momentanförbrukningen vid fullgas, och då visar den 39,5l/100km.
Snittförbrukningen ligger säkert en bit över 2 liter på bana.

Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Haha nej naturligtvis drar den mer när man gasar fullt, 1.2l/mil är snittförbrukningen på en hel tank dom dagarna med 30-35mils snabb motorvägskörning inräknat

Bjerser: helt riktigt men då bör ju egentligen saker som byte av katalysator och byte av topplockspackning kanske räknas kalkylen...slitagedelar som inte heller varar för evigt. Vände mig mer mot att du verkade mena att man bör alltid lägga till ett partikelfilterbyte i kalkylen för en dieselbil vilket känns lite väl overkill :-)
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jo det kan bli fel att förutsätta ett byte, men skall man ha en dieselbil en längre tid eller köra en begagnad DPF-bil över de miltalen där ett byte kanske kan behövas är det väl vettigt att göra två kalkyler?

En med och en utan filterbyte så man får en liten bild, för visst blir de bättre men byten verkar fortfarande förekomma och delen är fortfarande dyr. Sedan är det säkert en sak som kommer sjunka rejält i pris med tiden, än så länge är det en rätt ny företeelse i bilar.

Man kan också försöka tvätta det som du säger, eller plocka väck det helt (och passa på att trimma bilen?) med de för och nackdelar som blir. :)

//Bjersér
Ett nytt partikelfilter köps utan svårighet på den öppna reservdelsmarknaden för ca 2500:-. Detta kanske sker en gång under en bils livslängd. Partikelfilter är definitivt inget som behöver vara något problem. Om man inte gör som de auktoriserade Volvo-verkstäderna. De har lagt in byte av partikelfilter som en fast punkt vid 12.000-milaservicen på sina PSA-dieslar. Svindyrt och helt onödigt. Så skapas myter. Det är i Volvos fall ett verkstadsproblem och har inget med själva filtret att göra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.