AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.123

530d -03 startproblem IBLAND trots bytta bränslepumpar

Sida 1 av 2
mo
131
mo_tattoo
530d touring -09
har märkt senaste året att bilen börjat ta längre tid på sig innan den startat.
första gången den inte startade alls var nog för ca två månader sedan, trots att startmotorn gick runt normalt så vägrade den starta...
bilen stod i kraftigt nedförslut så jag misstänkte att det hade med det att göra, rullade ned bilen till plant läge, men den startade ändå inte.
kopplade startkablar och då startade den efter några sekunder.
den har fortsatt på liknande sätt ibland efter detta, så efter en hel del forumsökningar så bytte jag pumpen under bilen.
det blev då lite bättre men den tog fortf några sekunder innan den startade, kändes inte helt bra men den startade ju iaf...
funkade någon vecka sedan blev det sämre igen tills den till slut inte startade alls igen.
Dock startar den ALLTID om jag kopplar kablar från en annan bil eller stor laddare med starthjälp!
Då bytte jag även pumpen i tanken för några dar sen, precis som tidigare blev det bättre på det sätt att den startade men det tog fortfarande oroväckande många sek...
den snurrade runt kanske 4-5 sek innan den startade.
skaffade då ett bränslefilter trots att jag egentligen inte trodde att det skulle kunna vara det som är felet och det bara är ett år sedan jag bytte det...
bytte filtret i tisdags och direkt efter bytet startade den precis som den ska efter bara någon tiondels sek och har funkat perfekt tills imorse.
men nu på morgonen startade den alltså inte alls!
kopplade starthjälp, men den startade ändå inte!
lämnade laddaren på i en timme, innnan jag provade igen, då startade den hur bra som helst och har sedan startat tiotalet gånger idag utan problem.
bör väl nämna att batteriet är nytt och fräscht.
på nåt sätt verkar det som att om jag har lite,lite för lite ström så är det nåt som gör så att den vägrar starta.
startmotorn låter ju att gå runt jättefort men ändå startar den alltid om jag ger den lite mer kräm.
funderar på om det kan vara startmotorn?
men om det är att startmotorn går för sakta borde den ju absolut inte starta efter 7 sekunders harvande de gånger det blivit så...
läckande spridare, så den tappar tryck?
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Spridare kan de mycket väl vara
Eller tryckregulatorn
mo
131
mo_tattoo
530d touring -09
ingen som känner igen symptomen?
just att den inte startar om det är pyttelite dåligt med ström, inte ens så att man märker att startmotorn låter att gå saktare än vanligt, men den vägrar ändå att starta...
och sen det att den ALLTID startar med lite, lite mer ström...

hm....kan det vara batteriet iaf, trots att det är bara drygt ett halvår gammalt?
den startade inte nu igen när jag testade!
mätte innan, hade 12,14 volt...
det ska väl inte vara för lite?
lämnade laddaren på så ska jag mäta när jag fått igång den, kanske generatorn laddar lite dåligt?
mo
131
mo_tattoo
530d touring -09
trots 25 min med laddningen på var det ingen skillnad.
(ja,håller med, 25 min är inte mycket men laddaren är rätt stor och det är inte mitt tålamod just nu :)
men när jag slog över till starthjälp så startade den direkt utan konstigheter...
mätte då och direkt den startat låg spänningen på 14,25v och ökade på kort stund till 14,4v så laddningen verkar iaf funka.
måste ju vara så att batteriet är slut redan, eller?
eller kan det vara nåt elektroniskt som kräver mer ström än vad det ska?
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Ok!
Lite annorlunda beskrivning nu.
Tycker du ska lämna in den för diagnos istället
Blir nog billigaste o tidskrävande o bästa beslut.
Kan vara generatorn kan vara batterit o solonidin.
Lämna in den istället på diagnos tycker jag.
mo
131
mo_tattoo
530d touring -09
nja annorlunda vet jag inte, jo på det sättet att jag aldrig behöver dra runt startmptorn länge numera, förmodligen eftersom pumparna funkar bra och bränslefiltret är bytt.
men det har ju hela tiden varit så att den startat med starthjälp.
generatorn måste väl funka då den ger 14,4v?
solenoiden slår ju alltid ut iaf, kan det ändå vara nåt fel där?
lutar ju mot reklamation av batteriet, det är väl ett års garanti?
det är ett Global batteri ,100 ah och tror jag betalade ca 12-1400 kr för det...
Har exakt samma symptom som du har på min 525d -03.
Jag har dessutom haft urladdningar av batteriet titt som tätt. Fick också alltid igång bilen med hjälpstart på några sekunder.
Följande är bytt senaste månaderna: Glödrelä, dieselpump under förargolvet, glödstift, AC-fläkt och startmotor. Har även storservat med bl.a nytt bränslefilter förra veckan.
Igår köpte jag (efter att ha läst flera olika tester) ett 100Ah-Tudor Hitech-batteri.
Idag startade bilen fint, men kändes liiite liite seg på startmotorn. Fortsätter detta vansinne är det väl bara generatorn och tankpumpen som återstår att byta ut.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Kan tänka mig att din batterikabel håller på att gå av
När du tar hjälpstart är det framme vid startmotorn
Utan hjälp med nytt batteri räcker inte arean i kabeln
till för all ström som ska till då.
Tidiga E60 hade vissa problem med batterikabel som
går av ovan tanken. Smäller rätt kraftigt när detta
händer live...... Bara ett tipps. Finns trådar om de som
"bara" flyttar tanken åt sidan. 6 timmar totalt tror
jag att han sa.

Mvh Jonas B
Bra idé! Sorry att jag åker snålskjuts på din tråd, mo_tattoo.
Är det samma lösning på e39?
Min pluskabelanslutning nere på höger torpedvägg, där det brukar kunna vara oxid, såg bra ut.
Ska genast fortsätta leta längs kabeln hela vägen bakåt.
mo
131
mo_tattoo
530d touring -09
Absolut en bra grej att kolla!
Låter rimligt att det skulle kunna ge liknande symptom...
Tackar.
mo
131
mo_tattoo
530d touring -09
Provstartade alldeles nyss och jag börjar undra om det inte kan vara glödningen som är problemet?
Mest pga att startmotorn går ju runt hur fort som helst och ändå startar den inte.
Tog loss bränsleslangen på bränslefiltret och slog på tändningen bara fram och tillbaks och den han spola ut kanske en deciliter så jag tvivlar på att det skulle vara soppaproblem...
Tänker att det kanske är så att floderna inte blir nog varma men om man kopplar en annan bil så får ju floderna 14,4 volt istället och startladdaren ger nog uppemot 18-20 volt så då blir de varma nog för att den ska starta?
För när den väl gått igång är det ju inga problem att stänga av den kortare stunder.
(förut var det det men efter bränslefilterbytet startar den snabbt bara den har nog med ström...)
mo
131
mo_tattoo
530d touring -09
Skrev givetvis glödarna, inte floderna :)
mo
131
mo_tattoo
530d touring -09
Telefon@$#*eln som ändrar orden.
Jag började med att byta glödstiften, men märkte ingen skillnad.
Böt glödrelä för några dar sen och nu verkar det funka.
Glödrelät var jämfört med stiften, skitenkelt att byta.
mo
131
mo_tattoo
530d touring -09
ok, fleetwood, får kolla det...
var sitter glödrelät och vad kostade det?
går det att mäta sig till om det funkar, så slipper jag köpa ett i onödan om det inte är nåt fel?

Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
vad kostade glödrelä och glödstift?? Lite nyfiken då jag tänker ha min bil JÄTTElänge.

Mvh Jonas B.
Jag valde "märkes"-glödstift. NGK för 180:-/st
Glödreläet köpte jag från Schmiedmann. Kostade runt 800:-
Relät sitter i boxen under höger kupéfilter. Lossa på hela filterlådan och öppna det vita plastlocket under(sitter med 4 insexskruvar), sen är det bara att ta loss relät som sitter med en 10mm mutter.
Klart att relät kostar en slant, men ska man ha bilen länge är det väl alltid bra med nya, hela komponenter. Finns några på bildelsbasen, men där kostar dom 5-600:- så då är ju valet lätt.
mo
131
mo_tattoo
530d touring -09
blir snart gråhårig av detta...
jag hade bestämt mig för att det nog var nåt med glödningen, eftersom den inte vill starta på morgnarna men efter jag startat den med starthjälp så funkar det bra att stänga av och starta om den när den blivit varm.
så har den varit senaste dagarna.
men nu idag var det precis att den startade , och det först efter att harvat flera sek på startmotorn trots att den var ordentligt varm :(
pratade med meken på lokala mekonomenverkstaden och han sa att motorlaampan ska tändas om det är glödrelät, stämmer det?
bad dem kolla felkoder men inte hade de tid med det den här veckan...

f-n vad less jag blir!
Min motorlampa tändes inte. Texten "vorglühen" dök upp precis som vanligt.
Hade däremot felkod på diagnosdatorn med "fel i glödkrets".
Jag skulle investerat i nytt relä om jag vore i dina kläder. Som sagt, rätt enkelt att byta själv.
mo
131
mo_tattoo
530d touring -09
jaha, imorse startade den...
varför det då?!?!
enda ändringen jag kan komma på är att jag tankade fullt igår.
kan det verkligen spela roll???
Känns inte som om halv el full tank borde spela så stor roll om du bytt båda pumparna.
Kan meddela att min bil gått smärtfritt i en vecka nu efter det nya glödrelät och batteriet kom på plats, så det är bara att hoppas att detta löste det hela.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.