AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.446

Avgöra vilken servoolja

Sida 1 av 2
Vad har man för vätska om det står atf på locket och ser inget extra klistermärke som säger chf etc.
Dock ät vätskan klar och inte röd och den förbryllar mig lite.
Bilen det gäller är en e39 98
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
Den röda atf oljan ska de va pä din bil
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu ska vi vara lite försiktiga, den där klisterlappen där det står CHF kan ha trillat bort eller någon kanske (av någon anledning) bytt lock och skruvat dit ett som inte har denna CHF klisterlapp.

Dessutom vet vi inte om föregående ägare har följt vad som står på locket. Vi vet ju inte om någon spolat ur systemet och hällt i tex CHF.

Såhär ser ATF-olja ut.
Länk
Länk

Är din styrservoolja klar? Som i genomskinlig? Har du några bilder (tex som ovanstående)?
Jag har doppat ned en vit servet blir inte röd, oljan är inte ens svart vilket är lite märkligt.
Jag vet att oljan inte byttes efter att bilen togs in från tyskland men kan inte svära på det.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Oljan ska inte vara svart.
Men dom brukar bli lite bruna, om det är CHF.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Svårt fall doktorn grät...

Brukar vara så att direktimporterade har ATF och Svensksålda CHF 11s olja..
Din vagn verkar ju vara "importerad"(vilket iofs alla är,men ni fattar ;)) och är mest troligt fylld med ATF från fabrik s.a.s..

Men som bl.a. "bmw-slangen" skriver så kan det vara felaktig märkning på lock nu pga att någon ägare t.ex. gjort byte på oljan till CHF 11s , dvs märket "atf" på locket kan vara missvisande idag.

ATF är klarröd(när den är ny) och CHF 11s oljan är svagt grön när den är ny, CHF'en brukar bli nästan brun efter x-antal tusen mil..

ATF brukar kunna bli svagt brunfärgad(med lite röd nyans) i alla fall i automatlådor när slitaget har ökat i lådan och/eller det var länge sedan den vart bytt.
Är ATF'en svart! då är lådan oftast inte frisk och är på god väg att behöva en "overhaul", alternativt att oljan aldrig är bytt men att lådan KANSKE lever ett tag till efter oljebyte + sil/filterbyte :)

Mvh Janne.
ajdå frågan är vad detta är för olja då den inte är direkt röd.
Den har inte bytts efter importen isåfall har det gjort i tyskland runt 1k mil eller tidigare vilket inte är troligt.

Jag får hoppas på att oljan är helt ren eftersom den ej är svart och att atf har förlorat sin färg.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Du kan ju alltid byta ut mot ny olja så vet du säkert.
Är ju ganska enkelt.
11k mil ska det stå
Jo funderar på att göra det men vill egentligen prova att fylla på först.
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
Ok fyller du på fel olja och dom blandas kan du förstöra mycket.
Jag skulle nog inte chansa med en så billig olja ändå.

Min förra var såld ny på Franska rivieran men hade CHF, så jag är inte så säker på att import och ATF behöver hänga ihop.
Jag har en medicinspruta ska fiska upp lite och se hur den ser ut.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Eller byter du oljan helt i systemet och sköljer ur det ordentligt med den olja du tänker använda framöver, innan du slår i den nya oljan.

Om du knappar in chassinummret här: Länk så får du veta om bilen var "kall-landsutförande" när den levererades från fabriken.

Mhv
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Antar att det är detta.
L801A National version Germany/Austria
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, i min utrustningslista står det:

S842A KALTLAND-AUSFUEHRUNG Cold-climate version

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jag har sett att vissa manuella BMW lådor har haft en klar olja och varit märkt ATF, kanske har BMW nån variant av ATF som är klar?
Det stämmer nog , kanske var det så under en tid från en leverantör.
Det står atf på locket och det har inte byts efter den tog in från tyskland.
Jag börjar med att ta ett prov.
Först tänkte jag att det kanske har hällts i denna, men den är grön till färgen enligt specen.
Länk

Det finns ju andra typer av AFT än Dextron.
Tex ATF Type G kan någon bekräfta vad Atf Type g har för färg?
ok nu har jag sugit upp 2 dl liter i en puckoflaska.
Tror inte färgen svart har haft så stark innebörd som nu.

När den ligger i pipen på sprutan så kan man ana att den är röd, kan också vara ljuset som bryter.

Vad säger ni import byttes inte när den togs in ATF på locket.

Borde vara 99% Atf som är i.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@delorian : Vilken olja blev det i slutänden?

Det är troligtvis vanlig ATF-olja du har, men säker kan man ju aldrig vara. Men eftersom oljan var så svart så kan det ju vara lämplig att göra en rejäl genomspolning (ATF-olja är billig så det gör inget att man slösar några liter på det i en ordentlig tömning/genomsköljning av systemet) och sedan fylla på med ATF-olja igen (eller något annat om du föredrar det).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.