|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
245-40-18 på 329:or. |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
205/65 R15 åker på till vintern! |
|
FastEddie: Hur upplever du 245:or? Kör du bara på asfalt? Dubbat eller odubbat? |
|
|
Kör också på 245-40-18 funkar fint Har hakka dubbat i Skåne Ha deT |
|
|
Körde med hankook icebear dubbfritt för några år sedan med m5 e39 i dimensionerna 235/40/18 och 265/35/18 vilket funkade kanonbra tack vare diffbroms samt en mild vinter. Vet inte hur det hade gått med den uppsättningen i en vargavinter... |
|
| 16" Nokian RSi med 205 bredd | |
|
Jag har precis beställt hem nya fälgar i 18" "new M5 replica" fälgar som jag ska sko med dom 245/45R18 däck jag körde med i våras när jag hämtade ut bilen. Tror det kan bli riktigt najs :) |
|
|
Vart beställde du dom Nikeman? mvh vinyl _____________________________ If you can dream it, you can do it |
|
| 225/50-17 Continental ContiIce | |
|
Så här skrev jag för tre vintrar sedan (nu fyra vintrar sedan...), och jag har inte funnit anledning ändra mig: För bästa vinteregenskaper bör man enligt min uppfattning generellt alltid sträva efter smalare däck och högre däckprofil. Även om man på sommaren har helt andra prioriteringar... Vinterdäck = dubbdäck enl min uppfattning. Till min E61 530XD (sommarhjul fr 245/35-19 och b 285/30-19) har jag köpt nya fälgar och dubbdäck. Rekommendationen var 225/50-17 men efter en del diskuterande fick jag däckgubbarna att motvilligt gå med på 215/55-17. Med fälgbredd 7.5" tycker jag att däcket passar perfekt. Att ett smalare däck fungerar bättre i slask och snö är nog självklart för oss alla men faktum är att ett smalare vinterdäck nästan alltid fungerar bättre även på is (oavsett om det är dubbdäck eller friktionsdäck). Om däcket är för brett så medför det alltför lågt däcktryck (per cm2) mot vägbanan, och det kan även innebära lägre tryck på dubben mot vägbanan, vilket medför sämre grepp. Högre profil ger ett följsammare däck vilket medför bättre däckgrepp då friktionen är låg, alltså på vinterväg och grusväg. Angående höga/smala vinterdäck; jämför gärna även med rally WRC. Grusdäck och vinterdäck = 15-16", så smala som möjligt (men viss bredd krävs med hänsyn till hållbarhet) och oftast med relativt hög profil. Man tvingas alltså t o m kompromissa med mindre bromsar för att kunna köra med smala däck/hög profil... Som många vet så har det flera gånger varit ont om snö på Svenska Rallyt, det har mest varit grus och is, men trots detta väljer man alltid att köra med väldigt smala däck! Jag har själv ett genuint bilintresse och många års erfarenhet av olika typer av motorsport och jag har också den mindre trevliga erfarenheten att ha kört på en älg. När det gäller vinterdäck tycker jag alltså att man alltid bör prioritera vinteregenskaperna (tyvärr på bekostnad av utseende). Däcken behövs som mest för att undvika olyckor de gånger det är riktigt halt, även om det i vissa geografiska områden kan vara mera sällan. På asfalt tycker jag att alla däck har ganska bra grepp, åtminstone i relation till det grepp som råder vid snö/is! Lite anmärkningsvärt dock att friktionsdäcken oftast har sämre prestanda på asfalt än dubbdäcken. Detta är ett faktum men jag ska här inte trötta ut er med orsakerna, men det är ytterligare ett argument till varför jag anser att vinterdäck = dubbdäck. Här följer exempel på en mycket användbar länk för att jämföra däckdimensioner, rullomkrets etc: [LÄNK] |
|
|
sorry, Länk: Länk |
|
|
Kloka ord att ta fasta på från Ulf. Se även mitt inlägg på sid 1 i tråden, om än med viss ironi inbakat.. FP |
|
|
Jag kör med original M135-fälgarna på vinterhjulen men gick ned till 225/45-18 i dimension. Förhoppningsvis aningen bättre vinteregenskaper än 245/40-18 samt några hundralappar billigare. Kör med dubbade Continental IceContact. ___ //Ulf |
|
| Kan man ha 195 65 15" på en 530 e39 touring eller är det för smalt? | |
|
Min bil är sänkt 50 mm just nu sitter det 235-40-19 fram och 255-35-19 bak. Tror ni 225-50-17 skulle passa som vinterdäck på bilen, jag tänkte mer på att den va sänkt 50 mm så det inte tar i skärmen. Tacksam för svar. mvh vinyl _____________________________ If you can dream it, you can do it |
|
|
@Vinyl: Testa länken som Ulf530 lade in (se ovan). |
|
|
@Håkan: Nu är ju bilen sänkt 5 cm runtom därför jag är osäker. Men om man tittar fram så 235-40-19 fram och 225-50-17 istället bör passa. Sänker ju tummen med 2 men höjer däcket från 40 till 50. hmm... mvh vinyl _____________________________ If you can dream it, you can do it |
|
|
Jag kör på 205/50 17" Gislaved Soft Frost 3 Riktigt nöjd med dom. |
|
| Knugen, är osäker på om 15"-fälgar går på fram på en 530. Tror inte det. Bak är det lika som 525. ø298. Jag hade Cromodora 15"-fälgar tidigare till vintersulorna och vid nya skivor och belägg tog fälgen i bromsoket lite tills jag fått bromsa in de nya delarna. Frimärkespassning alltså. Fram gick det bra, men 525:an har ø296 fram, medan 530 har ø324. Jag körde på 205/65R15. | |
|
Vinyl: Om du som sagt tittar på länken Ulf530 lade in så kan du där beräkna storleken på hjulen. Och jämför man i den kalkylatorn som finns på sidan dom två däckstorlekar du har uppgivit (235/40R19 och 225/50R17) så är den totala höjden på 17" däcken 2% mindre än dina nuvarande 19" däck. Således, om dina nuvarande 19" rullar fint - så kommer 17"arna att få plats gott och väl och dessutom kommer du ha 1% mer utrymme kvar i hjulhusen mätt från navet till skärmkant på höjden. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.