|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Är i valet och kvalet på om jag ska köpa 17 eller 18" till vinterdäcken. Nackdelen är ju att det blir 245/45-18 vilket känns väldigt brett för vinterdäck...blir 225/55-17 annars. Vad har ni andra för dimensioner på vinterdäcken? Tänker nog köpa dubbfria däck och de har man ju läst om att de är dåliga i mycket vatten och i slask vilket vi nästan alltid har här i stockholm....så 245:orna lär väl åka ovanpå allt slask? | |
|
Själv vart det 225-50-17 med dubb |
|
| 235/45/18 Hakkapelita7 funkar kalas | |
|
har köpt nya 19''-are lemans replikor med sommardäck till min e39a touring, så nu blir det att beställa ett par 225/55-16 vinterdäck till de gamla sommarfälgarna som är ett par original e39-rimsssssss Dubbat blir det HELT KLART! finns inget annat alternativ på detta ställe jag bor... och likaså märkesdäck!, det blir det också! conti, michelin osv.. jobbar en del på halkbanan i olofström så jag vet hur viktigt det är med riktiga sulor! Inget biter så hårt som det tyska stålet! |
|
|
Läste teknikens världs däcktest 2012 och de bästa dubbfria däcken är numera nästan lika bra is och snö som dubbade däck. Den enda nackdelen med dubbfria verkar vara i blött väglag... Kan väl hålla med om att det känns tryggare med dubb men tveksamt om det är motiverat när man kör 80% på saltad asfalt... |
|
|
Jag kör smala dubbdäck. Nokian hakka 5. 205/55-16. Jättenöjd. Körde dubbfritt i dim, 225/50-16 förut, men det var ingen höjdare här i Värmland. Mvh Martin |
|
| Kör på 205 på 15" på E39:an. Funkar fint. Lite bränslesnålare än sommardäcken som är 235. | |
|
Har haft så breda som 245 vilket var totalt värdelöst vid snöfall och slask. På ren asfalt och snö fungerade det okej. 225 känns som betydligt säkrare på vintern och jag kommer aldrig mer köpa bredare däck än det. |
|
| 205:or men de är sålda och det blir vintervila för gamlingen nu :) Nissan med Hakka 7 (185:or) Åka omkring som en bärplansbåt i slasket har aldrig legat för mig faktiskt ;) | |
|
Det är väl så att man får sansa sig och köpa 17"...haha, men på F10 tycker jag 18" är så mycket snyggare... Hade dubbade RFT 225:or på min E60 och det funkade ju bra även i lite slask och snö..men har ingen erfarenhet av 245:or på vinterdäck.. Ogillar ju egentligen RFT däcken, men det kanske är ok på vinterdäcken som bara blir lite stadigare av det? På min E60 var vinterdäcken RFT men kändes helt ok....sommardäcken på 18" RFT däremot var ju helt hopplösa... |
|
|
Jag har rena rama barnvagnshjulen ;-) Fram: 235 x 40 R18 Bak: 265 x 35 R18 (Hade ju i och för sig kunnat tänka mig att smalare däck vore mer effektiva i snö. Å andra sidan hade det sett muppigt ut. Och vi har ändå inte snö så måanga veckor om året här i Malmö) |
|
|
WGG: Ja i Malmö kan man nog chansa mera på att inte se muppig ut...i stockholm blir det ofta snö trots allt och jag kör 50 mil norrut några gånger på vintern också... |
|
|
Jo, jag fattar att det inte är optimalt med breda däck i vinterväglag. Sommartid sitter det 295:or bak som standard. Antag att jag haft 205 bakdäck. Hade ju sett ut som "Kalle Ankas Skruttomobil - 32 med den hopplösa ballongdäckskonstruktionen" |
|
| Har 195er på E39an. | |
| Alltid svårt när estetik krockar med funktionalitet. Men som sagt Malmö är ju en helt annan värld än här uppe i skogarna vädermässigt, så riktigt bra dubbfria 235-245:or fungerar säkert fint. Med vissa mindre komplikationer de få gångerna kung Bore får tarmsläpp... | |
|
Du kan få köpa mina vinterhjul till en billig peng,bor oxå i malmö. Fälg : Brock rc21 8x17 utan skador Däck : Nokian Hakka R rft 225/55-17 med 2x7 & 2x8mm mönsterdjup ( gått från januari till mars ifjol) Vill ha 8000:- för dem ( kostade 13900:- nya) |
|
|
Kör med 225/55/16 funkat bra i 5år men vill ha 17 tum nu men inte allt för breda däck 225 kanske 235 |
|
|
Intressant diskussion...) Nästa gång ni får en chans, kika närmare på däcken hos proffsen som kör vinterrally, eller för den delen vanligt rally utan utan dubbdäck, och fråga er varför de har så pass liten bredd på däcken.. trots bra mycket mera pulver under huven än de flesta här inne. Många vill gärna göra intryck på omvärlden, kolla vilka breda hjul jag har, min superstarka motor gör att den spinner loss på 4:an annars...) Design före funktion är inget att rekommendera, speciellt under vintertid, tråkigt men sant.. FP |
|
|
Hade 245/40/18 och det var kanske inte helt optimalt här i Jämtland, köpte nya inför denna säsong, valde 225/45/18. _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
Lennart: Förstår att det var lite vanskligt med 245:or i Jämtland...har du någon erfarenhet av dubbfria eller kör du alltid dubbat? |
|
|
Hej gokar Jag har bara kört dubbat under mina 26 år med kk. Även om de dubbfria får bra kritik i tester så vill jag ha "lite bättre", så då blir det dubbat. Här i Jämtland är det ju mycket vintervägar med sön/is och jag pendlar ca 11 mil om dagen, därav mitt val. _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.