AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
21.748

Hur många fortkörningsböter innan kortet dras in tillfälligt?

Sida 1 av 2
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Hej !

Har kört bil i 6 år och aldrig fått fortkörningsböter förren oturåret 2012.
Nu har jag lyckats dra på mig 3 fortkörningsböter inom 6 månade ? Polisen sa ingenting till mig på plats utan skrev ut en bot. Men kan mitt körkort nu bli indraget och hur tar jag reda på detta ? Vems ska man ringa? Eller ska man sitta hemma i ovisshet?

Grymt orolig över detta. Någon som vet hur det fungerar ?

BMW = BRING ME WOMEN
Det är länsstyrelsen som bestämmer om körkortsindragning. Betydelse har givetvis hur mycket du överskridit gällande bestämmelser samt i viss mån hur beroende du är av körkortet för din försörjning, men hoppas inte för mycket på detta. F.ö. räknas körkortsindr. inte som straff utan som"adm. åtgärd". Trots att den drabbade ofta tycker tvärtom. Ev. kan du få info från Länsstyr. L ivet tar heler inte slut utan körkort, går bara lite långsammare./ En som levt utan 3 ggr.

mrMPOWER
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Du borde få en varning från Länstyrelsen först, får du böter efter det kan kortet hänga löst. Det avgörs från fall till fall.
Hur stor överskriden hastighet är, har också stor betydelse

BMW CS #5206
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Första 2 bogarna är av ringa förseelse den sista jag fick igår Är ej ringa fortkörning 100 km i timmen på 70 väg. Fattades 1 km till 31km/h för att dem skulle tas på plats. Har inga varningar sen innan undrar vad som händer nu? Kan man ringa imorgon och fråga eller dem kan inte svara på det via telefon? Usch får skylla mig själv men fan kör man i 70 känns det som man står stilla.

BMW = BRING ME WOMEN
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Tror inte du skall ringa och påminna dom om att du är en "opålitlig körkortsinnehavare"
Men som andra redan skrivit så brukar länsstyrelsen skicka en skriftlig varning att dom vill utreda din lämplighet som bilförare.

Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

*dvs, en varning att om du inte skärper dig så tar vi lappen.

gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
En billig försäkring, som inte alltid funkar, men billigare än EN bot:

Länk

Min "kompis" har en, och den verkar funka bra. Lasermätning har man ju inte mycket tid på sig, men bättre kort varsel än inget alls... Kameror i skåp, med radar, ser den 250+ m fram på vägen. Talar ju även om vilka skåp som är "tomma" :)
Visa användare
1.981
Thorssa
Volvo V60 D4 AWD R-design -13
3 förseelser under en tvåårsperiod brukar väl vara en tumregel som man ofta får höra, sedan tittar Länsstyrelsen på ärendet,
Ka
995
Kahn-d
520da Touring -13
Länsstyrelsen var tidigare myndigheten som hade hand om körkortsärenden. Numer är det väl transportstyrelsen som är den myndighet som beslutar om indraget körkort om jag inte är ute och cyklar.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Det är fortfarande länsstyrelsen som har hand om "lämplighetsfrågor".

Tips till silver: Låt det bero bara - skulle de tycka att du skall "straffas" kommer de att göra det. Du kan inte påverka varken handläggningstid eller utfall genom att vara "påstridig" utan det hela har sin gång så fortsätt och kör.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05375

Karl-Hilding
Hade 3 st fortkörningar inom 12 månader. 2 st var året innan och båda på motorväg 110 där hastigheten var strax över 120.
Den 3.e råkade jag utför i ett villaområde där det var 30 och jag hade inte sett skylten. Höll 44 km enl lasern.
Blev av med körkortet i 2 månader.
Överklagade indragandet i 12 månader mao så försköt jag det så långt jag kunde. Inga förmildrande omständigheter enl Länstyrelsen fanns fast jag behövde bil i tjänsten 300mil/mån. Fick hyra chaufför till en rimlig summa.
Man lärde sig snabbt att åka tåg och buss till kontoret som då låg 6 mil ifrån bostaden och det blev en naturlig resa efter ett tag. Plus att man gick 2x2 km till tågstationen och samtidigt minskade man 3 kg, plattare mage, mer kondis osv. Inget ont som inte har något gott med sig.
I domslutet stod det bla: XXXX har mycket svårt (ignorerar) att rätta sig efter gällande hastighetsgränser. Vi ser oss nödsagade att innehålla dennes körkort i två månader. Pga att hans arbetssitution förvärras enär XXXX har bil som arbetsredskap har vi sänkt indragandet från 3 till 2 mån.
XXXX skall inlämna sitt körkort inom 7 dagar från detta datum.
Var en chock den första veckan att man inte fick sätta sig bakom ratten.
Kände sig verkligen kriminell. Fick också beskedet att jag inte fick ha någon ny hastighetsöverträdelse inom 12 efter att jag fått tillbaka körkortet. Om så skedde blev det 3 mån indragning.
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Jag fick 3 mån för 147 km/hr på 110 väg.
Nu under senaste 12 mån 77 på 70 väg, 87 på 80 väg och nu senast 89 på 80 väg.
Har inte hört något ännu från länsstyrelsen. Så vi får se.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05375

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Frågan är väl redan besvarad i tråden, men praxis med 3 fortkörningsböter inom 24 månader=indraget körkort finns väl kvar och används fortfarande.

Du har nog tyvärr inte mycket att hoppas på. Se mitt svar på din andra tråd också.
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Och om man som första föreseelse någonsin fått kortet återkallat 2 mån och sen fått tillbaka det, vad gäller då? "Nollställs" förseelserna iom återkallelsen, eller är det två förseelser till och sen automatisk återkallelse igen? Sjukt otydligt det här...

Sechs macht Spass!

Mina bilar: Länk
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
AlexanderK tycker du är väldigt negativ och verkar kunna mycket om detta. Jobbar du möjligtvis där ? Hahah

Tror det går från fall till fall har ju varit duktig i 5 år och inte åkt dit på något innan så hoppas inget händer nu heller liksom men vi får se. Godkände ju inte böter på plats då jag ine fick se platsprotokoll eller något annat förutom kalibreringspappret. Det andra sa farbrorn fanns på kontoret och behövdes inte tas med ut till platsen.

BMW = BRING ME WOMEN
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Silversten: Nej, det gör jag inte. Jag pysslar med något mycket roligare än att sitta och vända papper angående dina fortkörningsförnekelser. :)
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Haha okej tyckte du var så negativ i båda mina inlägg så var tvungen att kivas med dig lite;).
Vi får väll se vad som händer.
Vissa säger att 3 fortkörningar = varning/tillsägelse andra stt man blir av med kortet tillfälligt.
Vi får se vad som händer.

BMW = BRING ME WOMEN
Visst kan du ringa till Länsstyrelsen och fråga en handläggare på rättsenheten om hur regelverket ser ut. Räkna dock med telefonkö.

Din fråga är principiell och du behöver inte uppge namn/personnummer för att prata med en handläggare, inte ens om det gällerde förhållanden som är aktuella i just din situation.
Visa användare
56
Digitalis
Z4 35i -09
F20 120d-13
Hej

Har varit av med kortet 2 ggr. Nu är det förvisso ett par år sedan sist. Men som det fungerade då var att om man torskade med mer än 24 km/h för fort gick det en rapport till Länsstyrelsen om det. Efter 3 sådana inom loppet av 2 år åkte körkortet.
Hastigethets överträdelser under 24 km/h för fort rapporterades inte in och det blev enbart böter.
Men som sagt, det är ett par år sedan sist och det kan ju givevis ha ändrats i pekpinnarnas hög borg Sverige.
Jag har blivit av med körkortet i 1 mån från 1 februari till 1 mars 2014 pga. körde 134 km/h på en 110 väg , och den 29 maj 2014, 4 mån. sen fick jag böter för att ha kört 58km/h på 40 väg. Kan transportstyrelsen ta mitt körkort igen eller blir det bara varning ?
Verdi
134 på 110 är alltså något man blir av med körkortet för?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.