|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Rondellerna är sponsrade av bilplåtslagare och billackerare, de är de enda som tjänar på de små rondellerna i citykärnor och på parkeringsplatser, där är farten ändå inte hög nog att resultera i allvarliga skador ens vid frontalkollision, men visst ger det mycket bucklor och repor. Hade säkerheten varit argumentet borde det dessutom vara förbjudet med dessa fällor för fotgängare och cyklister i städerna. Bilister på väg in i och ut ur rondeller har inte vare sig tid eller kompetens att ta hänsyn till övergångsställen i samband med rondeller, där såna finns. I köpcentrum har man oftast helt struntat i båda trottoarer och övergångsställen då det tydligen inte är accepterat att anlända i något annat än bil, och då blir man tvungen att gå i rondellen. |
|
|
...och fartgupp är sponsrade av bromsmaffian, hjulupphängningsreparatörrna och stötdämparkonsortiet. Ivrigt påhejade av naprapatföreningen och hjulinställningsgummorna. Jag HATAR fartgupp. |
|
| groggyfroggy: Med en 4.2 FSI V8 under huven får du ju höra det härliga motorljudet vid alla farthinder. Du borde väl snarare tacka dem som satt upp dem :-) | |
|
Brittisk rondellkörning Länk :-) mvh/ Anders |
|
|
Edit: Fel film! Denna skall det vara: Länk mvh/ Anders |
|
|
Som yrkeschaffis uppskattar jag de som blinkar vänster i rondellerna! De gör att jag får mycket enklare att planera min körning! Sen ska man ju självklart blinka höger när man ska ut ur rondellen! //David |
|
| Håller med. Kombinerad vänster och högerblink är det mest informativa beteendet om det kunde skötas rätt. Då blinkar man vänster precis fram till avfarten innan man ska svänga och skiftar omedelbart till höger. Men det är väl en utopi då jag häromdagen åkte bakom en Q7 som bytte fil för att köra om på 2+1-väg och börjar blinka vänster när 3/4 av bilen redan är över i vänsterfilen och sedan efter omkörning börjar blinka höger när 3/4 är tillbaka i högerfilen igen. Vad vill man signalera?! "-Titta, jag svängde just!" :P | |
Karl-Hilding |
"Som yrkeschaffis uppskattar jag de som blinkar vänster i rondellerna! De gör att jag får mycket enklare att planera min körning! Sen ska man ju självklart blinka höger när man ska ut ur rondellen! //David" Helt klart! Men tydligen är många för dumma för att begripa det. |
|
Någon klok sade en gång när det gäller att blinka i en rondell (cirkulationsplats som det på byråkratsvenska så vackert heter) att: "Betrakta rondellen som en fyrvägskorsning med undantaget att du blinkar höger när du ska ut". Skitsmart och skitenkelt!! //David |
|
|
En cirkulationsplats skall inte betraktas som en vägkorsning utan som en särskild väg med ett antal tillfarter och frånfarter. Det är mycket smartare och enklare eftersom det är precis vad det är. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.