|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag är alltid lite småförbannad över dessa mindre rondeller, dessa som görs på för liten yta + att utsmyckas med diverse "lanternor" och grönska(träd/buskar) mitt i så att man inte kan "se igenom" och ha överblick och koll i god tid innan ... "Smyckesbelysningen" gör så att man kan missuppfatta vad som finns i rondellen och träden/buskarna ger dålig överblick, alltså sammantaget sämre trafiksäkerhet.. Lastbilar o bussar verkar inte heller rymmas(i en fil) i dessa rondeller, ty de verkar nästan som 90% av dessa yrkesförare "genar" såpass att den(personbil) som är innanför eller för den delen i ytterfilen i en tvåfilig rondell modell mindre får tvärnita och undvika kollision allt som oftast.. Nää...har man inte råd att bygga planskilda korsningar ens på E4 så sk*t i att försöka lösa det med små rondeller.. Blir varken smidigare eller går snabbare för trafiken eller ens trafiksäkrare eller miljövänligare.. Ska rondeller finnas så BYGG STORA rondeller och spara pengarna några år så att det finns råd att göra detta ordentligt! Finns inte ytan så låt t.ex E4 gå RUNT staden och planera för detta med allt vad det innebär! Mvh Janne. | |
|
Håller med i stort! Problemet uppstår ofta när diverse fjollar på kommunkontor och liknande får för sig att rondeller är utmärkta platser att placera allsköns bråte i form av "konst" och "reklam" för kommunen! En rondell skall först och främst vara trafiksäker dvs. man måste kunna se över till andra sidan så man kan planera sin körning - då blir det smidig och mjuk trafikrytm. Samt det skal INTE finnas saker som kan göra att fordon som av någon anledning råkar köra rakt fram i rondellen, tar tvärstopp - det skall vara "mjuka" avåkningszoner" i rondellen så person- och materiella skador minimeras när (för det är bara en tidsfråga) någon missar eller inte kan svänga pga t ex. halt väglag och/eller för hög hastighet! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ah, jag älskar det här landet. Ytterliagre en storm i vattenglaset. Jag rekommenderar att knyta näven i fickan alt. gnälla över frukostbordet. Rondeller funkar överlag bra och är ganska trafiksäkra. Vi är ju väldigt rondellglada i Sverige och rondeller är mycket bättre än korsningar. |
|
|
I lilla Varberg där jag bor har vi den här lilla (världens minsta?) fina cirkulationsplatsen mitt inne på huvudgatan i centrum; Länk Tyvärr är alltför många bilister i stan förståndshandikappade och kör därför som om det vore en helt vanlig T-korsning - trots skyltar och vägmarkeringar. Kommer man norrifrån och ska göra en vänstersväng upp i backen som syns på StreetView-bilden i min länk gäller det att vara beredd på att hänga sig på tutan. /Masten |
|
| Stora rondeller med god sikt är kalasbra. Små rondeller är inget vidare. Kört en del lastbil och om man måste stanna, så måste man titta långt innan rondellen på föregående infart. Kör man in i rondellen när det är fritt, även med bara fullastad bil så händer det att någon kommer med fart in i rondellen på infarten före, kommer ikapp innan man fått in bakhjulen i rondellen och tutar ilsket för att de måste sakta ner. I en stor rondell behöver man bara hålla koll på de som är inne och kör. Även genandet försinner i en stor rondell. Sedan vore det önskvärt om de idioter som blinkar vänster genom 3/4 varv försvann. Hur f-n ska man veta var de kommer ifrån i en skymd utsmyckad rondell?! Rätt vad det är kommer den någon i innerfil blinkande vänster och bara häver sig ut. Det bästa tycker jag är en kombinerad vänsterblink och sedan höger på ut, men jag förstår mycket väl att vänsterblink togs bort ur reglerna då folk missbrukar det så att det blir farligt. Kommer någon och blinkar vänster går jag inte in i ytterfil. Det är bara lotteri.. | |
Karl-Hilding |
Det är väl avsaknaden av högerblink du hänger upp dig på? Inte vänsterblinken väl?? |
| Värre än att inte blinka höger, är de som åker trekvartsvarv med vänsterblink. D.v.s. blinkar friskt vänster när de går ur rondellen till höger! | |
|
Världens minsta rondell finns vid Kupolen i Borlänge, 100 cm i diameter...tidigare en t-korsning. Här finns oxå Trafikverket... If it works, don't fix it. |
|
|
Här är rondellen vid kupolen, Borlänge. :-) Länk ///BMW - Was sonst! |
|
|
En liten cirkulationsplats i Rävlanda Länk |
|
|
Denna cirkulationsplats i Swindon är inte att leka med! Länk |
|
|
En rolig rondell är på Ikea i Uppsala. Sjukt stor parkering och dom har gjort så man knappt kommer runt med personbil. |
|
|
Ok, blev ju lite reaktioner o synpunkter :) Korsningarna som funnits med trafikljus tror jag är säkrare än små rondellerna som byggs ISTÄLLET för korsningarna, hade trafikljusen fått vara kvar så hade problemen varit mindre, dvs mindre trafikstörningar/olyckor... Som det nu är så kan inte heller "folk" köra i rondeller och tillbuden blir fler än i reglerade korsningar där man inte kan göra fel(ja,ja, visst gör folk fel där med..men mindre fel!) Nu "genas" det friskt och körs för snabbt, felaktig eller obefintlig"blinkersanvändning", felaktiga/farliga filbyten etc etc.. Mvh Janne. |
|
|
varför ser man aldrig poliser kontrollera beteende i rondeller ? Känns betydligt viktigare än att stå på spikrak E4. |
|
|
Tror gör man in kyrkan. Anledningen till att man ersatt vanliga korsningar med cirkulationsplatser är att de är säkrare. Man har väjningsplikt mot alla som är inne i rondellen. De som kommer som tvåa och tutar från infarten före gör bara bort sig själva. |
|
|
Tja, huruvida man "tror o tror"... Så ska man vara riktigt ordentlig i diverse diskussioner på nätet så bör man alltid ha någon faktaruta länkad... Men det är "tyvärr så" att diskussioner just är diskussioner där man dryftar sina åsikter.. torbjörn 75>>> Kanske har du någon fakta bakom ditt resonemang som du kan länka hit, så att vi kan avsluta just den diskussionsdelen(att rondeller är säkrare) ? Men du tog upp en grej i vem som har företräde och det kanske hjälper någon...Bra. Men jag tror(oppps!) att alla som är här inne vet om att den som är först i rondellen har företräde :) Mvh Janne. |
|
|
Janne, det är inte så konstigt att rondeller är säkrare - risken att frontalkrocka är obefintlig och de krockar som sker inträffar i relativt låg fart. /Masten |
|
|
Ok...visst, säkrare är antagligen dessa för t.ex bilisten, men småkrockar o incidenter torde iaf öka. Och jag "tror" att t.ex. cyklister o mopedister nog kan skada sig rejält ändå(i värsta fall förolyckas) i dessa rondeller pga t.ex bristande kunskap i cirkulationsplatskörning av "gemene man/kvinna". Men ok, en frontalkrock eller en riktigt hård sidosmäll kanske blir "svår att få till" i en rondell ;) Mvh Janne. |
|
| Om alla här inne vet om att den som är först har företräde skulle det väl ha stått "jag gillar cirkulationsplatser och ogillar de som tutar i dem" istället för tvärtom. Men det är bara vad jag tror. | |
|
torbjorn 75: Och jag som trodde kyrkan var stängd nu ;) Mvh Janne. |
|
|
Hellre rondeller än trafikljus - trafikljus är ett hot mot tillväxt och välbefinnande :-) Det räcker med att se allt elände trafikljus ställer till med i Köpenhamn där jag jobbar - där existerar knappt rondeller (och de få som finns har trafikljus inne i sig). Visst funkar det OK en lördag eller söndag men annars är det rent kaos, det är alltid någon av ljusen som är avstängda eller felsynkade och då är infakten ett faktum. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.