|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Krister L |
Har läst inlägg (av Simon) där If sätter en låg premie första året och därefter höjer premien ordentligt andra året. Jag har precis samma erfarenhet: Första året fick jag den lägsta premien från dem och andra året har de höjt premien med 35%!!! Andra som har samma erfarenhet? /Krister |
|
Hejsan Krister, jag har ännu inte fått premien bestämd...det kan de inte göra i förväg och då vet man j vilket håll det barkar åt... Själv håller jag på att kontakta många olika bolag nu, klart är att IF uppenbarligen inte ser långsiktigt på sina bilförsäkringar tyvärr. Simon |
|
schneberger |
har min 320 91:a i sockenbolagen. . importerad fick ta en hemförsäkring på 315 kr helåret men försökringen kostade 8200 på ett helår. ställ det i relation mot if. på 11200 och länsförsäkringar på 11500. så ta sockenbolgane. för 64 spänn extra helåret så är jag fri från självrisk vi djurkollisoion |
|
Hej Krister, Jag har fått uppleva samma sak med IF. Jag har en M3 -95 och är 28 år. Första årets premie var 7000 kr per helår. När så det året hade gått, så kom förnyelsen. Döm om min förvåning att premien nu var på 11200 kr per helår! En höjning på 60% !!! Dessvärre verkar det som om försäkringsbolagen straffar speciellt BMW och de motorstarkare modellerna. Pratade igår med en bekant som arbetar på Folksam och denna person berättade att de hade infört en ny speciell klassning för bland annat BMW modeller med större motorer. Känns jävligt surt, måste jag säga. |
|
Krister L |
Någon som vet om man kan "bryta" en försäkring på annat sätt än att säja bilen? "Råkade" tyvärr förnya min försäkring med If i april och sitter nu fast med en premie som är 3500 kr/år högre än andra erbjudanden jag har fått. Enligt If finns ingen möjlighet att byta bolag förrän huvudförfallodatument som är i april 02... Tacksam för hjälp. Krister |
|
Sälj bilen till tanten eller en kompis och köp sen tillbaka den. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
BeeMWe playboy |
Hehe precis sälj den till din polare å köp tillbaka den sen :) |
Krister L |
Har funderat på det. Det ser dock inte så bra ut när bilen på så sätt får "två extra ägare". Det finns en stor risk att framtida köpare kommer att misstänka fiffel och att bilen därigenom värderas lägre. Speciellt med tanke på den misstänksamhet som ändå finns mot importbilar. Krister L |
|
Försäkringsbolag och banker är platser där man kommer i närkontakt med storkapitalet. När man vet det så vet man också att statens/lagens roll är att skydda kapitalet mot medborgarna. En vän till mig tecknade en skoterförsäkring med TryggHansa efter att ha fått prisuppgiften omkring 2500/år av handlaren. Hon fick en faktura på det dubbla och kan inte häva avtalet innan ett år gått. Hon blev dessutom hånad och förolämpad av kund- tjänsten när hon ifrågasatte affärmetoderna. Gangsters!! |
|
|
Hej Krister, Angående ditt problem med försäkringen som inte kan sägas upp. Jag hade samma problem för två år sedan. Fick då tipset att ställa av bilen och meddela bolaget att försäkringen sägs upp på grund av att bilen ej skall användas. Vill de garageförsäkra den, så säg bara att det inte är intressant för dig. Nackdelen är att bilen kommer att vara oförsäkrad en dag, eller tills dess du tecknar den andra försäkringen och ställer på bilen. Men jag tror att detta är bättre än att byta ägare, det ser aldrig bra ut i pappren. //Contz |
|
| Visst går det bra att ställa av bilen ett par dagar för att byta försäkringsbolag, har själv gjort det två ggr. utan problem. Men varför inte teckna garageförsäkringen i det tilltänkta bolaget så blir det lättare när du skall ställa på igen och du slipper risken att vara oförsäkrad. Det enda som du förlorar på att ställa av är att Posten skall ha 20:- (sk. uttagsavgift)för att hämta ut pengarna på den överblivna vägskatten. | |
|
Jag fick smärre attack på IF där jag har min bil försäkrad. Bilen är helförsäkrad ock kostar 9800:-/år Fick fakturan för kommande halvår, hastigt ockh mindre lustigt har man höjt premien till 13400.-/år. SKAMLIGT!! Har haft bil i 12år och aldrig haft ett enda ärende hos något föräkringsbolag! Jag kommer omedelbart att ställa av min bil för att avbryta försäkringen och byta försäkringsbolag. Naturligtvis använder jag avställnings försäkringen hos IF tills den nya försäkringen i ett annat bolag är tecknad. Man blir tydligen straffad av IF då man äger en stor importerad lyxbil. Att det är förhållandevis dyrt att försäkra en lyxbil är inget att säga om, men någon måtta får det vara! CEDEX 750iaL |
|
|
Kan också stämma in i åsikterna om If. Billigast år 1 och sedan en rejäl ökning år 2. Min 320 höjdes från 6.500.- till 9.000.- Det är ju 40 %! Har hört att If har denna strategi för alla typer av försäkringar. Dom vill få in en stor kundstock. Vet inte om det funkar vare sig kort eller långsiktigt, dom gick ju en miljard back år 2000. Mr C |
|
Krister L |
Tack för tipsen! Ska ställa av bilen en dag under nästa vecka. Sänker premien ordentligt samt att jag fick ett mycket trevligt bemötande hos DIAL. Krister |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Har man varit av med körtkortet är inte if att rekomendera. Det räknar då från när du fick tillbaka kortet, och inte när du tog det. |
|
Usliga utsugare! Vad är det för skillnad på en vanlig kriminell och kapitalistutsugare som tex försäkringsbolag? Kommunist javisst! (lol) Kul på hjul! |
|
|
I Amerikatt har vissa bolag en liknande strategi som Jörgen skriver om. En så att säga "första-försäkring" kostar ganska måttligt, och alla har råd att teckna den. Om du sen orsakar en olycka så höjs premien rejält. Kanske att det är den som inte har blivit av med körkortet, eller inte har kört full, eller inte har orsakat nån olycka pga vårdslöshet, som ska få en låg premie? Ganska fair? (Jovisst, även jag kör för fort "ibland".) |
|
|
Japp, de som orsakar olyckor är rattfulla etc ska rimligen har högre premier än de som inte gör det. Dock fungerar inte IF så, har man blivit ett år äldre (mindre riskbenägen) och bilen sjunkit i värde höjer de premien 50%...hmm, inte finns det så mycket till belöningssystem för individen där inte...?? Simon |
|
|
Jag disskuterade just detta med en handläggare på mitt försäkringsbolag (LF) och han sa att If har ett rabattsystem för nya kunder, vilket innebär att det blir billigare första året. Det är alltså inte en premiehöjning man råker ut för, utan en initial premiesänkning första året! Det finns ju alltid en liten skara människor som inte orkar/vill byta försäkringsbolag efter ett år, så visst tjänar de säkert lite pengar på det! //Koffe |
|
|
Bra att ha IF omväxlande alltså då verkar som om. Liknar "hatten är min" tycker jag...hatten åker runt. För dig som inte vet vad "hatten är min är" kolla videon på come.to/hatten en hel filosofi ligger bakom..:-) Simon |
|
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Richard, så funkar det väl i Sverige också. Är man vållande till en olycka så får man högre premie. Men frågan är då om man som jag efter att varir av med kortet i tvåmånader ska återställas till samma nivå som en som nyss fått körkort ? Jag har ju iallafall kört bil i snart 15 år. Så lite efterfarenhet har jag ju :) Som sagt, fort kör vi ju tyvärr allt för ofta. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.