|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena. Ska in med slutsteg bak i bilen och det är redan kablar dragna i bilen ser det ut som efter lite letande. Visst borde detta vara signalkabeln (röda) och lågnivå (den blåvita) Länk Sen in med jord och + från batteri och sen är de bara å köra? eller ska det in några fler kablar? | |
| Kolla vart de tar vägen. Den blåvita kan man ju misstänka vara högnivå. | |
|
Ja det är nog högnivå. Men då är ju frågan. Hur kopplar jag in dom till steget. Det är väl vanliga rca-kontakter som ska in i steget? rca-kontakten är väl byggd med en centrumkabel på pinnen (hanen) och en yttre kabel som går på den yttre ringen. Det blir för mig två signaler i en kabel men vad jag ser är ju högnivåkabeln bara en? en blå och en vit kabel som ska in i steget då men steget ska väl ha två rca-kontakter in och det blir ju 4 signaler totalt? Ja ni hör ju, jag surrar en hel del. Kolla här. Så här ser steget ut. Klarar av både högnivå och lågnivå beroende på vad man har i stereon. Men hur kopplar jag då? Länk |
|
| Du har ju högnivåingång på steget, använd den. | |
|
Menar du 16 Speaker level input terminals då? Som den säger på sida 6? Ursäkta dumfrågor men jag har aldrig gjort sånt här förut och vill inte förstöra steget eller stereon. |
|
| Japp. | |
|
Varför är de så många stift? Det är ju 10 stycken. Den är väl ändå bara till för signal in eller? Det är alltså meningen att de två kablar jag har där, blå och vit, ska in i stiften där? Det är ju ingen "vanlig" ingång precis. |
|
|
Vad jag menar är att man ska väl inte behöva en signal från varje högtalare? Det ska väl räcka med en signal för höger och en för vänster? Om det nu är högnivåingång, varför inte en vanlig skruvkontakt som det är för speaker output. Eller har jag totalt missuppfattat meningen med en högnivåkabel? Kan inte någon förklara exakt vilka kablar som ska in vart. Som jag fattar behöver jag: 1 jord 1 + 1 signal för av och på av steget Sen en högnivåkabel eller lågnivåkabel beroende på vad man får ut från stereon. Här verkar det vara högnivå = man tar signal från stereon, eller hur? Sen ska högtalarna man vill ha förstärkt från den nya förstärkaren in i (12) Speaker output terminals. Problemet blev då för mig den där jäkla 10-pins, panelen. Den har jag inte och jag förstår inte varför det är beskrivet med alla dessa färger: White White/Black Gray Gray/Black Green Green/Black Purple Purple/Black Ska man inte använda Speaker output terminals när man kör högnivå? |
|
|
Det blir bara fler frågor ju mer jag tänker på det nu. Högnivå = högtalarkabel. Ska jag då inte använda utgångarna från slutsteget som heter speaker output terminals för att få kraften från slutsteget? Ska man istället koppla in varje högtalares kablar via högnivåingången? och om man använder lågnivå = rca-kabel från stereon om det finns utgång på den som det nu inte finns i mitt fall. Ska man då använda speaker output terminals och endast vid lågnivåinkoppling? |
|
| Ta det från början, vad skall du ha slutsteget till? | |
|
Håller med Cane, ta det från början så ska vi nog få rätt på det.. Vad har du för CD i bilen(bmw original eller annan)? Ska du koppla slutsteget till högtalare eller till en baslåda? ------- Min bil suger inte... |
|
|
Håller med Kane menar jag.. Edit tack! ------- Min bil suger inte... |
|
|
Jag tänkte byta ut högtalarna bak och köra dom på steget för lite mer ork. Det är originalstereon jag har, business cd. Killen som ägde bilen tidigare körde baslåda. Men oavsett hur jag ska köra, har jag missuppfattat det här med här med högnivå? Tar man en signal från någon högtalare och sen kopplar in högtalarna man ska köra direkt in på stegets output? Exakt lika som man skulle gjort om man hade använt lågnivåingången på steget? eller Använder man inte någon output alls via steget när man kör högnivå? Ska man istället koppla in varje högtalare man vill förstärka till den här 10-pins-panelen åsså förstärks signalen den vägen från steget. Ja förstår ni hur jag funderar? använder man högnivåingången som en signal bara eller använder man den på så sätt att man ska in med en kabel för varje högtalare som ska förstärkas direkt där. Förrut när jag satte in en sub min gamla bil som hade lågnivå ut från stereon så var det bara att koppla lågnivåkabeln in i steget och sen baslådan ut från steget. Och sen jord, plus och en signalkabel för på och av. Min fundering är egentligen bara om jag kan göra exakt samma sak nu med den här bilen om jag skulle välja en sub? Bara att skillnaden är att jag nu använder högnivå istället för lågnivå. och om det nu är så, hur får jag in lågnivåsignalen i steget och hur många kablar behöver jag? (räcker dom där två blå och vit som sitter kopplad redan?) alternativt, måste jag ha fler högnivåkablar in i steget om jag ska köra två högtalare ut från steget istället för en sub? Man behöver ju inte ha flera lågnivåkablar från stereon till steget bara för att man har fler högtalare som ska ska förstärkas, eller hur? Är det samma princip när man kör högnivå också eller måste det till fler högnivåsignaler då beroende på om man förstärker 1 sug eller 4 högtalare tex? Det är väl skillnad på signalen in i steget och ut från steget. Högtalarna som ska förstärkas ska väl alltid sitta på stegets output? (som manualen säger = 12 Speaker output terminals) |
|
|
Efter att ha läst på lite mer verkar det som att jag måste ha två till signaler från högtalarna bak för att kunna få stereoljud, eller hur? Är det bättre att köra en omvandlare? Gör det någon skillnad eller sköter steget omvandlingen om jag kopplar direkt in i den? Tänkte på en sån här omvandlare: Länk så om jag har fattat det hela rätt så kommer jag bara kunna få ut monoljud (en sub) som det ser ut nu eftersom jag bara har två kablar från ett högtalarpar, right rear + och -. |
|
|
Det som på slutsteget är märkt "Speaker level input" (nr.16 på sida 6 i PDF:en) är högnivåingångar, alltså en ingång och ingen utgång. Du kan således inte ansluta några högtalare här. Hit ansluts kablaget som kommer ifrån Business CD (radion). Högtalarna ansluts till utgångarna.(nr.12 på sida 6 i PDF:en). Om du inte vet vad du gör borde du ta hjälp utav någon (vän) som har koll på hur det fungerar och kan hjälpa dig med att koppla in slutsteget så slipper du förstöra något genom att du kopplar fel. |
|
|
- Bättre lyft för ljudet om du byter framhögtalarna och kör dem med det extra slutsteget. - Du har ju 4-kanalssteg så använd två av dessa till en sub, ger mkt för ljudet. Se sid 10 i manualen under 3-channel system. Kör vidare med bakhögtalarna på originalstereon. - Du behöver koppla in steget via båda främre högtalarutgångarna på stereon via speaker level input. |
|
|
Japp jag förstår exakt vad jag måste göra nu. Jag har ett problem i att jag inte har den här 10-stiftkontakten till högnivån bara. Jag undrar om man kan köpa en ny sån liten panel med kablage. Chris87, du säger att jag inte ska ansluta några högtalare till speaker level iput men det är väl ändå högtalarutgångarna FRÅN stereon som ska in där? Höger + och höger - samt vänster + och vänster - för att få ut stereoljud från nr. 12 sen? Jag måste skala kablaget från stereon och koppla in dessa till högnivåingången (totalt 4 kablar) och sen koppla in 4 st kablar till högtalarna från nr.12 och sen 2st till från nr.12 om jag vill ha en sub där bak också? För jag måste väl inte ta ut två till kablar till speaker level input för att få in en sub också? Eller måste man ha lika många kablar in på högnivån som man har högtalare ut på nr. 12? Jag ska byta ut både framhögtalarna och bakhögtalarna för att lyfta ljudet men tänkte att det skulle vara enklare med kabeldragningen att köra bakhögtalarna på steget men det måste ju ändå dras lite kablage så. Det jag tycker är dåligt idag är registret totalt, det finns en bas men den är oren och allmänt dålig. Diskanten är väl helt ok men mellanregistret finns inte alls. Så frågan är om man borde skaffa 3-vägs-högtalare fram också så man får lite bredare register där. Vad säger ni? Ska försöka få in 6.5" både fram och bak. Jag har ju inte några midspeakers fram utan har bara 6" högtalarna och diskanterna fram och inga i bakdörrarna. Snikvarianten med andra ord. Men men, problem 1 är att få tag på en så där liten 10-stiftspanel så jag får in någon högnivå över huvudtaget. Visst är högnivån kanalerna ut från stereon va? som grenas upp till originalhögtalarna samt till högnivån som vi vill få till till steget? Eller är högnivån någon annan signal från stereon? |
|
|
Kane Japp det ser ut som att ett 3-channel system är aktuellt. Om det inte skulle fungera med 4-kanals och köra allt på steget och skippa subben. Om 4st 6.5" ger tillräckligt med tryck. Man är ju familjefar så det behövs ju inget supertryck utan ett bättre register rent allmät är vad man vill ha. Som det är nu spelar ju farsan ifrån en med sin gamla passats högtalare. Både i tryck och allmän ljudkvalitet. Fasen va jobbigt det blev. De blir mycket kabeldragning om det ska köras både fram och bak. Tänkte först köra med några lättdrivna framhögtalare på stereon och sen full pump bak med steget.... Men det känns viktigt att få in mer än en mellanbas fram också så man får lite med nyans som totalt fattas idag. |
|
| Hur skall du få in 6.5"? | |
| Kane, som jag fattade ska dom gå in med en liiiten modd. Annars får väl 5,25" få gå. | |
|
blade80: Business CD ----> "Speakar level input" "Speaker output terminals" ----> högtalare |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.