|
Sida 5 av 8
|
|
|---|---|
|
beundrar er alla för hur klokt ni resonerar :-) sen är det alltid svårt, för att inte säga omöjligt att balansera hjärna med hjärta, speciellt när det gäller bilval. Lever nog själv lite som jag tror det var Lövet som skrev, att man lever bara en gång. Jag kör ju själv eget så förstår dina tankar Verdi. Men har kört i 18 år nu, så förhoppningsvis ska det kunna rulla på iaf tio år till utan att man skall behöva bli riktigt orolig. Som "konsult" så går det ju ibland upp och ibland ner i faktureringen. Det viktiga är att man bygger på sig ett kapital i ryggen den dag det blåser lite motvind. Jag bestämde mig tidigt för att ha minst en årslön på banken i reserv. Sen får man ju sätta av lite löpande de goda månaderna för att täcka upp de sämre månaderna. Själv räknar jag att jag måste tjäna ihop årsomsättningen på högst nio månader, då det iaf för mig går bort ungefär två månader på sommaren och minst en månad kring jul och nyår. /Anders |
|
| Ja, jag förstår dig. Jag brukar själv börja leta ny bil efter ett par år fast jag egentligen inte behöver det. Sen brukar det ta ett tag innan jag hittar nåt som uppfyller alla mina krav. E46an blev kvar så länge pga. att den var så bra bra och ekonomisk helt enkelt. Men mina tidigare bilar har jag inte haft längre än ett par år. | |
Verdi |
Jag går runt med 4 månaders full beläggning så jag har rätt ok marginaler nu. 18 år kan jag bara drömma om att klara. Är supernöjd om jag fixar 3-4 år. Gör jag det lovar jag att spänna av lite. ;-) |
|
Nu är det ju inte vad TS undrade över men tråden har ju redan svävat iväg vid flera tillfällen... Ett vitalt forum som detta är mycket värdefullt när det gäller att utbyta erfarenheter kring mektips, f-bolag, värdering etc - som alla vet. Men samtidigt måste man vara vaken... Här har M-B (med sina M272 och M273-rovor) sågats utan att det finns någon Bjersér som troget kommer till undsättning och menar att andra märken minsann inte heller är felfria och att vår familjs fjorton mercor sannerligen rullat 790.000 mil utan ett enda fel. När vissa skribenter – som Med Känsla i detta fall - brer på som fan blir det lätt en ”sanning” om man inte avlusar direkt… Med Känsla är en av de som har stort flyt med sina BMW, men också oflyt med sina mercor. Det sistnämnda är tråkigt och jag har all respekt för dessa trista erfarenheter. Men, oflyt är vad det är, inte allmänna sanningar. T.ex, vad gäller M-B och materialfelen har inte ens motorer inom de drabbade motornummerintervallen (2004-sent 2006) fallerat i nämnvärd grad, det handlar om ca 1 % av M272 och mindre än så för M273. En M-B verkstad i Skåne, vars personal jag känner, har haft en (1) bil med M272 (en W164) inne för balansaxelhelvetet (ett 30-tim jobb förresten, visste ni det..:). Det är också enkelt att googla fram vilka serienummer det handlar om, till skillnad från BMWs N62s problem med kylvattenröret (eller gäller det alla..?) eller allt skit med ventiler, spridare, tändspolar och annan skit hos N52, N53 och N54. Visst finns det andra fel på MB, men som sagt, andra märken kan också gå sönder (utom Bjersérs och Med Känslas BMWs då). T.ex. tidiga Airmatic-versioner gillar inte våra breddgrader, speciellt inte om de får stå för länge, men en bil med M272 har oftast inte denna option som var - och är - standard på V8-modellerna. Å andra sidan, när denna fjädring få smeka ens röv är det (nästintill…) oöverträffat! Enligt min erfarenhet är goodwill dessutom ett känt och allmänt praktiserat begrepp hos M-B, till skillnad från hos BMW. Se som det kan svänga… |
|
|
Verdi, du har ju inte många konkurrenter med de milen och under 200'. Däremot såg jag att du har angett att den är tvåhjulsdriven. Då faller den ju bort i sökresultatet om nån söker på fyrhjulsdrivna bilar. Om du ändrar det, så passa i så fall på att få med "bra alternativ till Audi quattro avant" i texten så kanske du lyckas omvända nån. Obs! De två första bilderna är bilens bästa vinklar enligt mig. Byt en av de andra mot en interiörbild där man ser förarstolen (om den inte är sliten). Lycka till. 180-187.000 är ändå en schysst peng att få in, även om värdeminskningen har bromsats in en hel del på den nu. Den faller väl 20-25000/år under de närmaste 2-3åren från nu. Om du nu anser att du behöver mer utrymme skulle jag nog letat efter en 525d från -08 i samma prisklass, så kan du återvända till en 3-serie när barnen blivit lite större. |
|
|
Tvåhjulsdrift/fryhjlsdrift anges inte själv utan hämtas in av Blocket från extern part. Om det är fel kan man kontakta deras kundtjänst. ------- //Lövet |
|
| Är det jag som är dum i huvidet som åker på bilsemester med tre barn i en E91? En sitter bakåtvänd, de andra på kudde. Visserligen takbox, men det hade jag på föregående Pajero med när den var transportör på semesterresor. Glinen är 2, 7 och 9 och gnäller inte ett dugg på att de har trångt. Resesäng, sulky och övrigt packning för tre veckor är inga problem om an planerar lite :) | |
Verdi |
pew, har inga konkurrenter alls skulle jag säga. Noterade också det där med 4wd som inte syns. Får kontakta blocket. Jag köpte den för 219' och får jag ut motsvarande en värdeminskning på 15% så är jag nöjd. Tänker alltså inte pruta mer än ytterst marginellt på priset nu. Då har jag kvar den ett år till istället. Lus, Nej, det är klart det går. Allting går. Har dock ingen plats för takbox där jag bor (lght med väldigt litet förråd). Annars hade det varit en lösning. |
|
Det handlar inte bara om att det _går_. Det ska vara hyffsat smidigt också. Man vill inte att det ska bli en packningsövning som tar en timme före man ska nånstans. ------- //Lövet |
|
| Det tar mig knappt 20 minuter att packa för tre veckors semester. Efter 12 år bilande har vi kanske blivit duktiga på att inte ta med för mycket iofs. Jag förstår att det är bekvämt med större bil, jag har själv haft flera 5-metersbilar och rejäla suv'ar, men har på senare tid upptäckt att det faktiskt inte behövs längre. Naturligtvis får man ju ändå byta bil om man känner för det, men att en E91 är *för* liten för ett eller två barn håller jag inte med om. | |
|
Verdi, Instämmer du har ingen konkurrent om du får till fyrhjulsdriften, och knappt innan heller i.o.f.s (det 330d har emot sig kan vara skatten möjligtvis, aningen högre före -08 också väl) Lus, du måste vara grym på att packa. Jag fixar det med två ungar och riktig barnvagn samt fjällpackning (inkl skidor och pjäxor) och takbox såklart. Men en tredje hade nog varit för mycket. |
|
Verdi |
Nej, uppenbarligen går det bra, även om det faktiskt är på gränsen för oss. Vi har klarat oss i 14 månader och skulle säkert klara oss minst lika länge till om vi var tvungna. Nu är vi inte det och jag vill se om det går att sälja den utan att gråta blod. :-) |
|
Verdi men du har ju många som hyr ut takboxar, ex vis Däckcity. Kan ju vara ett bra alternativ de få gånger som du kan behöva mera utrymme. /Anders |
|
Verdi |
btw, E91 med takbox packar mycket mer än en F11 utan takbox så det är fusk. :-) men som sagt så är det inget alternativ för oss. Blir för krångligt. |
Verdi |
Anders, säger som min frus högstadieelever, Orka! |
|
när mina nu stora barn var små (tre st med 3½ års åldersskillnad) var det alltid takbox på Volvon som man for runt med då (nån Scorpiokombi var det väl också) och inte är det krångligt med takboxen. Bara åka ner och hyra en, få den påsatt och sen tillbaka och lämna in den och de plockar av den. Krångligare var det när man köpte en egen och skulle ha hjälp av någon granne att sätta på den. /Anders |
|
| Gäller att välja "rätt" takbox. Jag monterar min på högst 10 min, själv. | |
Verdi |
Ja, det kanske inte är så dumt att hyra box. Eftersom jag säkert inte får bilen såld så får jag väl tänka på det nästa gång. Men vill inte alla hyra samtidigt? Jul, påsk, sommar? |
Verdi |
Hade jag bott i villa så hade jag såklart kunna ha egen box. |
Verdi |
Hade jag bott i villa så hade jag såklart kunna ha egen box. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.