|
Sida 4 av 8
|
|
|---|---|
|
Jag håller lite med Anders att du försöker finna rationella skäl till att byta bort en fungerande bil och jag tror at det här du hamnar i konflikter med dig själv :-) Det är svårt eftersom att köpa en ny eller nyare bil nästan alltid blir ett irrationellt val där känslor tillåts styra. Framförallt om man har en gnutta bilintresse eller gillar att köra bil. Tar du på dig revisorsmössan och strikt tittar på kronor och ören kommer du fram till konklusionen att en Skoda är ett bättre val än BMW. Du kan bevisa för dig själv hur mycket pengar du sparar jmf med att köra BMW. Och då kan du sova gott på natten...det måste vara jobbigt att vara räknenisse ;-) Mitt råd är att sätta ett maxtak på vad bilen får kosta - och försök sedan få in en så nyare begagnad BMW som det bara går. Personligen tror jag 520dT är vettig och med en grundspec som M-sport, automat, drag och komfortpaket står den ut lite grann och bör bli lättsåld utan att priset springer iväg. Lite dyrare i inköp men du har igen det mesta den dagen du säljer. Mer lull-lull behövs egentligen inte. Min egen fd 320d M-sport köpte jag privat på Blocket hösten 2009 och körde nästan 6000mil med den. Hade inga reparationer eller kostnader förutom försäkring (halv), bränsle och ett par bakdäck tack vare fri service och garanti. Tappade 55kkr på de två åren jag ägde den vilket inte var så illa i efterhand, så visst går det att köra relativt ny BMW med OK totalkostnad. |
|
Terry N |
Jo, merca har en dåligt rykte nuförtiden, gjorde en grundlig research innan jag köpte min. Faceliftbilarna from årsmodell 2007 är dock betyligt bättre kvalite på. Dock ska man hålla sig borta från bensinsexorna inom vissa tillverkningsserier, som Lövet mkt riktigt skriver. Min E200 är snål för storleken, bensinfyra med 5vxl aut. (diesel och bensinsexorna har 7G- lådan). Bilen känns inte gammal, tycker själv designen står sig bra, och den går tyst och bekvämt. Priset på den länkade bilen ska ner en bit till, helt klart. Det är dessutom en classic, (gå på avantgarde isf, vilket bla inkl Bi-xenon,) |
Verdi |
Kristoffer_L, Jag har faktiskt ett skäl. Den är lite för liten. Det är mer skäl än vad de flesta av er andra har när ni byter. ;-) Att vara "räknenisse" är en självklarhet för mig. Jag vill veta vad saker och ting kostar för att undvika obehagliga överraskningar och jag vill inte göra något oöverlagt. Dessutom är det rätt roligt. Eftersom jag inte har en vanlig månadslön och dessutom en rätt osäker konsulttillvaro så har jag kanske svårare att budgetera för framtiden än många andra. Om 1 år _kan_ jag vara arbetslös. Tror inte att jag är det men dock. Samtidigt kan jag inte sluta leva och bara samla pengarna på hög nu när jag ändå har jobbat upp en ok marginal. |
| Måste vara jobbigt ibland att vara du?! ;-) | |
|
Sluta inte att vara en räknenisse, vi behöver piggas upp. Mailsvar är något jag helt och hållet gått över till. Jag byter bil relativt ofta och det spar mig en del gråa hår och hitintills har allt gått iväg. Om jag letade efter en bil i din prisklass så skulle jag direkt ställa mig frågan om garantin, därför tycker jag inte att det är "tyvärr" att du klickade i det alternativet. Småpengar i det stora hela. Rätt bra läge, du sitter inte i tidsnöd då det inte är ett byte helt styrt av behov, och då slår det mig, vore det inte läge att även speca intressanta byten i annonsen? (kanske du redan lagt till?) Riktigt snygg bil f.ö. |
|
Verdi |
Terry N, Tycker tyvärr inte en bensinfyra känns så rolig nu när jag är van vid lite bottendrag. En E220 CDI hade kunnat vara ett alternativ men de flesta exemplar har gått väldigt långt och dessutom är förbrukning och skatt rätt höga jämfört med vad man får i effekt. Ska man ha en lågmilad E320 CDI så kostar de tillräckligt mycket för att kostnaden ska närma sig en F11 520d om man gör en totalkalkyl. |
|
Kruxet är att man aldrig vet vad som händer i framtiden, det finns aldrig några garantier här i livet. Man får ett liv och oftast bara ett fåtal chanser att göra det man verkligen vill. Även om jag själv anser mig vara ganska dålig på att leval enligt den devisen. Se det på den positiva sidan - väljer du en bil som är eftertraktad och lättsåld i nästa led får du ju enklare att sälja den - om du nu skulle behöva göra detta akut :-) E91 för liten? Var det inte något geni som skrev i en annan tråd att "i Europa kör de flesta familjer omkring i Ford Focus och Golf och det verkar ju fungera för dem"? :-) |
|
Terry N |
Förstår dig Verdi, mer än väl - ang en bensinfyra. Motorn är ok, men inte så mkt mer, dock gör bla kompressorn att acc/effekten räcker mer än väl. När man tittar på din bil så blir man sugen på en 330 igen... jag hade också en sparklinggraphite, mkt snygg färg dessutom, förutom en klockren motor, ljudet vid accelaration glömmer man aldrig... Allt handlar vad man prioterar att ta med sig på semestern/långresor när man har barn. Jag köpte min bil till stor del pga att vi var tvungna att få in en tvillingvagn. Ni som inte har tvillingvagn kan laborera med packningen. Verdi - kan du inte behålla bilen fram till ni får no2, och sen se hur det går. Barnen överlever att inte ha med alla grejor hela tiden....Haft så många disk med min fru om det här och hon börjar köpa grejen mer och mer, man packar ihjäl sig... |
|
Verdi: som anställd är man inte tryggad livet ut och förändringar kan komma fort och utan förvarning. När du är din egen så har du ofta själv bättre koll på hur framtiden ser ut och du lär ju knappast bli uppsagd pga "politiska omorganiseringar" och "påhittad arbetsbrist"... Om jag uppfattat dig korrekt i någon äldre tråd så har du bara en uppdragsgivare och då är det klart att risken är lite högre men jag gissar att det du jobbar med även kan vara intressant för andra företag så ett avslutat kontrakt på det nuvarande företaget behöver ju inte innebära att det inte finns nya uppdrag att få även om det temporärt kan bli ett litet nedsving i intäkterna. Men det är ju därför man bygger upp en buffert. Jag kör själv som egen men jobbar mot många kunder att en kund slutar anlita mig påverkar ju inte på samma sätt. Rent allmänt så har jag det bättre som egen än jag hade som anställd och även om jag aldrig vet i förväg vad en månad kommer att ge så har det än så länge i regel varit mer än jag fick som anställd. Sen en kommentar om utrymme... Som nybliven förälder så tycker man att det är mycket som ska med varenda gång man ska iväg men tiden går ganska fort och plötsligt så är den stora vagnen utbytt mot en mindre och gåstolen inte intressant då barnet går själv, osv. Det är en ganska kort period en del av dessa prylar behövs och med lite vilja så funkar säkert en E91 även om det givetvis är skönt med mer utrymme. ___ //Ulf |
|
|
Kan väl tillägga att jag valt att ha min bil privat och istället ta milersättning. Jag kör hellre en ett par år gammal bil med större motor och mycket utrustning och som ny kostade skjortan men som 3 år gammal kostar kanske 40% i inköp. Ska jag ta en bil på företaget så får man givetvis en nyare bil men blir starkt begränsad i motor- och utrustningsval och riktigt billigt blir det aldrig. Kör man mycket att kan utnyttja reducerat förmånsvärde så skulle jag nog fundera på en tjänstebil men i dagsläget kör jag inte speciellt mycket i tjänsten. ___ //Ulf |
|
Verdi |
Programmer, Jag vet ju inte alls i vilket sits jag hamnar när mitt uppdrag tar slut. Känns som att jag har goda kontakter inom flera större konsultfirmor så det borde vara rätt lugnt om det inte blir en total brist på efterfrågan. Kan pendla till Stockholm, Gävle, Sandviken, Västerås osv också i värsta fall. |
|
Du ska inte ta en 1-2 år gammal bil istället på företaget? Minskar leasingkostnaderna rejält och eventuella reparationer (som inte är så vanliga ändå) är en avdragsgill kostnad. Förvisso blir förmånsvärdet detsamma som nybil men om du lägger lönen under brytpunkterna blir inte förmånsvärdet så farligt ändå. Jag förstår dina kostanta bryderier och uträkningar då jag tror att vi egentligen är ganska lika. Vi gillar att göra medvetna val och göra "bra köp" något som kan missuppfattas av en mindre insatt omgivning som att vara snål eller krånglig trots att det inte alls är det som det handlar om. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Lövet, Minskar verkligen leasingkostnaderna så mycket? Det är ju bra rabatt på nya 520d nu och lättare begagnade M-sport med <2000 mil på mätaren ligger bara ca 40-50 tusen under det man kan få en ny för. Dessutom minskar utbudet högst avsevärt. Tror att det är lika bra att ta en ny. Iaf om det ska vara en F11 520d. Ska man ta en begagnad F11 med större motor så blir förmånsvärdet orimligt högt så då blir det nog mer förmånligt att ha den privat. Möjligt att jag ses som snål och krånglig. Jag påminner ju folk om deras egna dåliga samveten, även om såklart ingen skulle erkänna det här. :-) Egentligen spelar det inte mig någon roll om det blir 50 tusen dyrare över 3 år eller inte. Jag vill bara se till att det inte blir 50 tusen dyrare i onödan. Om nu någon förstår skillnaden. :-) |
|
Endast du kan räkna efter dina totala kostnader. Men i valet exempelvis att åka en 4000 milad 530d F11 eller ny 520d F11 för samma kostnad skulle jag i alla lägen välja den begagnade. En bil blir ändå begagnad så fort du svänger ur hallen. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Lövet, Absolut. Hjärtat vill ju ha (minst) en välutrustad 530d. Hjärnan däremot säger saker som "behöver du verkligen de där 60 extra hästarna", "en lös gps fungerar lika bra som navi pro" osv. :-) |
|
Verdi: Räknenissar behövs alltid, i dagens ekonomiska läge är det vissa länder där man hade hoppats att räknenissar haft mer att säga till om långt tidigare. Så mitt inlägg skall du ta som en komplimang :-) OT: Jag har haft en tidigare chef som var fd revisor och som såg bolagets pengar som sina egna och inte accepterade att budgeten diffade på mer än 1% per år. Detta i ett företag som uppvisat tvåsiffriga tillväxtsiffror...det var ganska ofta man gick med knuten näve i fickan efter möten. (och passande nog körde han Opel Insignia Kombi privat :-)) Jag tycker Ulf/Programmer tar upp en viktig poäng - det är faktiskt bara under en ganska kort tid man verkligen har behov av mycket utrymmen. Plötsligt står du där med en tre-fyraåring som inte längre sitter bakvänt och inte längre behöver barnvagn och då funkar en E91 ganska bra till vardags. |
|
Verdi |
Kristoffer_L, Oj, hur länge tycker du jag ska behålla bilen? ;-) Dessutom är ju planen att vår son ska få ett syskon inom en inte alltför avlägsen framtid. En 5-serie inköpt nu skulle kunna bli ett långsiktigt alternativ på ett annat sätt än E91:an. Med två barn så krävs utrymmen oavsett deras ålder. |
|
Egentligen tror jag det går om man verkligen vill med E91 trots två barn. Även om det blir trångt...fördelen med en 520dT är att den precis som själv säger kommer fylla era behov framöver med råge. Med fler barn i bilden brukar också utrymmena för bilköp bli mindre prioriterade än tidigare så jag förstår utmärkt hur du tänker, och det är skönt att ge bilbytarstressen lite ro. Min fd V70 T5 gav mig den ro min bilbytartarm behövde under de åren jag hade den... Lite förenklat tror jag det billigaste blir att du behåller din nuvarande E91 i kronor och ören räknat ett par år till. Om du säljer den om 2 år kommer den kanske vara värd 120-130kkr vilket blir långt billigare än att sälja nu för 165kkr och sedan hoppa på en ny 520dT som du sedan behåller några år och som kanske sjunker 150kkr på 2 år (beräknat på en fabriksny). Dock tycker jag att F11 på alla sätt är en modernare, säkrare, rymligare och även bättre bil än en E91 - sedan är det upp till dig att besluta hur du vill göra och om du tycker det är värt det :-) Personligen hade jag inte tvekat att gå på en F11 om du redan nu har fler barn i åtanke och kan tänka dig behålla bilen i 3-4 år, men alla är vi olika... |
|
|
Instämmer, behåll E91an ett tag i alla fall, det blir billigast och jag tror du kommer sakna den motorn om du byter ner dig prestandamässigt. Med ett barn borde det inte vara nåt bekymmer med plats. Jag höll ut med E46an i nästan 5år och en Audi a4 innan dess. Barnen är nu snart 4 resp. 8 år och sitter framåtvända och vad gäller barnvagn så klarar man sig med en mindre hopfällbar sulky redan efter 1.5år. (Otroligt att man lägger 6-7000kr på en ny barnvagn som används så kort tid när man kunde köpt en begagnad för en 1000-lapp) Nästa bil blir troligen E91 då jag får nyare och roligare bil för samma pengar än om jag köper en E61. Tiden går fort, jag lovar. |
|
Verdi |
Tack för er omtanke. :-) Ja, barnvagnen sjunger på sista versen. För den här gången i alla fall. Har egentligen inga stora problem att behålla E91:an ett tag till. Men den är snart 5 år gammal och har gått över 10 000 mil. Normalt sett brukar jag byta ungefär då oavsett hur mina behov ser ut. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.