AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
18.985

Vad kan jag få för min 330xdAT -08?

Sida 3 av 8
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Som sagt, det är möjligt att varianten med ISOFIX är smidigare. Den saknar ju exempelvis den stora bygeln vi har som pressas mot ryggstödet.

-------
//Lövet
Terry N
Tips! Köp en E-klass när ni får barn 2, blev det bytet när vi fick tvillingar för 2 år sedan. Körde E91 330 innan (vilket var en underbar KÖRA bil, som jag saknar ibland...) Otroliga utrymmen i E-klass, W211, satsa på en 2007(facelift) och framåt, helst avantgarde. De får man för vettiga pengar nu, jag köpte för 45% av nypriset (5000 mil) för 2 år sedan, nu får man de säkert för 30-40% av nypriset...
Utrymmen - i helgen körde jag hem ett utställningskök - 2 rundor blev det bara.... Gick in 3 underskåp och 3 överskåp per runda - helt otrolig lastbil! (Nivåreglering std)
Verdi
Var och tittade på en 5-serie GT nu men dels var den i princip såld och dels var den precis rekondad så det var inte direkt läge att propsa på en provkörning i regnet. Tycker dock den är rätt läcker. Baksätet är enormt.

Tyvärr blev jag lite besviken på bagageutrymmet som såg mycket större ut på bild.

Om nuvarande intressent backar ur så ska jag åka tillbaka och provköra den och testlasta lite. :)

Terry N,
Förra generationens E-klass är faktiskt något jag har funderat på som ett "budgetalternativ". Tyvärr är den väl rätt omodern vid det här laget? Är det 7G-tronic även på W211?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Enligt detta så ska den ha fått det: Länk Oklart om alla motorer fick det dock.

-------
//Lövet
Verdi
Kanske den här? Länk

Ser riktigt fin ut och priset är oförskämt lågt. Nästan så man undrar om det är nåt fel på den.
Jaa du Verdi och du startar massor med trådar med egentligen samma ämne :-) Din (oförmåga) att inte kunna bestämma vad du vill :-)

Jag tycker att du har börjat rätt nu genom att annonsera ut din egen bil först. När det gäller att sälja en importbil är det viktigt att visa att man har dokumentationen kring bilen. Du bör ha importhandlingar som visar att den har en juste bakgrund, det lugnar eventuella köpare. I annonsen tycker jag du har skrivit en del saker som gör att man som spekulant kanske stannar upp lite och börjar tveka om det är rätt bil att köpa för dem.

Bilen ser ju helt klart jättefin ut men den har passerat de magiska 10000 milen vilket gör att en del tvekar då oftast maskinskadeförsäkringen slutat gälla.

Att LCI bilarna sjunker i värdet (med det ökade utbudet av E91-or som kommer rasa ut i begagnatmarknaden nu när F31 börjar levereras) gör ju dessutom givetvis att prefacelift bilarna även de kommer att sjunka i pris ( i annat fall skulle ju en LCI värderas som en prefacelift, vilket aldrig kommer att ske).

Som jag skrivit i dina övriga trådar i samma ämne så tycker jag fortfarande att en 520d F11 är det bästa valet. Väldigt trevlig bil till humana pengar, bra framtida andrahandsvärde och relativt rymlig. Jag satte idag på 20" fälgar och då blev den riktigt snygg dessutom.

Att föreslå en bättre beg F31 är nog att vara lite väl optimistisk för tillfället. Det kommer dröja minst ett halvår innan det börjar komma ut några bilar som kan vara hyggligt prissatta tror jag. F31 har du dessutom inte vunnit något på då den är ungefär lika liten (eller stor) som din nuvarande bil och som jag förstår det så löser det inga av dina utrymmesproblem. F11 är riktigt rymlig framförallt i längden på bagageutrymmet men även bredden. Klart bättre än när jag ex. vis jämförde med X5.

/Anders
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Verdi: Det är stora tillförlitlighetsproblem på Mercedes 350 och 280 motorer i vissa tillverkningsserier. Det är härdningsfel på drev till balansaxeln vilket leder till i stort sett totalras. Gäller som sagt vissa tillverkningsserier och det måste kollas upp först.

-------
//Lövet
Om du vill ha mitt ärliga råd så köp ingen beg Merca E-klass för det dräller av problem med dessa bilar. Jag har för några år sedan importerat två st. E 500T och båda hade rätt stora garantireparationer, den sista lämnade jag in sista dagen som garantin gällde, vilket räddade 28 sköna tusenlappar på mitt sparkonto. Pumparna till nivåregleringen hade lagt av bland annat. Detta har hänt mig på båda nämnda bilar men även på den E220 CDI Kombi -11 som jag rullade ett antal månader med i vintras och i våras. Även där räddade mig nybilsgarantin. Mercedes kvalitet står tyvärr inte alls i paritet med prislappen på bilarna. Det är väl därför Hedins bil med flera "dumpar" ut bilarna med fruktansvärda rabatter, som krossar bilvärdet för de stackare som ett antal månader eller år innan köpt de nya till normalpriserna.

/Anders
Ok Lövet är inne på samma spår ser jag, jag talar av erfarenhet och skulle aldrig drömma det vildaste våta dröm om att köpa en begagnad Merca om det inte fanns en rejäl period kvar av nybilsgarantin.

/Anders
Verdi
Anders,
Säg vad är det som du inte gillar i annonsen så kan jag ändra.

Någon merca blir det väl inte. Var mest förvånad äver hur billig den var.
Verdi
Tog bort en del blaj och passade på att sänka den en aning. Nu finns det dock väldigt lite prutmån kvar för att jag ska tycka att det är en bra idé att sälja. :-)

Någon F31 lär det inte bli heller.
Du skriver ex. vis att du behöver en rymligare bil och på det viset säger du indirekt att en E91 är en trång bil (för en familj). Det lär ju en spekulant veta själv och jag tycker det är helt onödig information men som ändå gör att en spekulant tänker till en gång extra innan han eller hon vill kika på just din bil.

Som köpare skulle jag vilja veta att det finns dokumentation från bilen från det att den importerades, typ kopia på fahrzeugbrief och lite andra handlingar. Vem har importerat bilen? När du inte skriver att du har full dokumentation kring detta så ta bort att den är importerad. Det lär ändå den märka senare som kollar upp bilen. Jag skriver aldrig att en bil är importerad om jag har importerat den. Däremot så talar jag givetvis om det om någon ringer och talar då även om att jag har all dokumentation kring bilen, från Tyskland till idag, väldigt viktigt anser jag!

Sen ta bort sånt där "blaj" om varför du köpt nya vinterdäcken, att de andra hade punka är väl totalt ointressant.

Skulle även ta bort att du har ägt bilen i ett år och kört 2400 mil utan problem.

På den här bilen skulle jag dessutom lägga till att Blockets begagnatförsäkring kan tecknas på bilen om så önskas av köparen. Väldigt viktigt att en privat köpare känner att han eller hon får lite garanti också, speciellt som den passerat 10t milen.

Fina naturbilder (ser ut som Gotland?) men lite mörka. Skulle föredra att ta nya bilder i nuvarande årstid, för att visa att annonsen verkligen är ny och inte legat ute sen i somras och sen ljusare bilder (om det nu går med allt jäkla regnande).

Du skall även i rubriken skriva 4wd eller liknande (fyrhjulsdriven) samt i första meningen i löptexten. Inte alla vet att en 330xdAT (låter som en medicinsk beteckning mer än en bilmodell) är en fyrhjulsdriven bil.

Om du vill skriva någon anledning till varför du säljer så kan du bara skriva att säljes pga förändrade förhållanden. Sen om någon frågar så kan du ju säga att du byter för att du har förändrade villkor i din firma ex. vis.

Ta bort texten om M-sportratten för det är ju ingen "äkta", ser bara förvirrande ut när du inte har rätt rattkåpa.

Ta bort texten om att sommardäcken rullar minst en sommar till, som köpare börjar jag ju genast tänka vad en omgång nya 18 tummare kostar.

Lite personliga synpunkter hur jag själv hade skrivit.

Inte heller fel om du skriver att ev. finansiering genom bilhandlare. Många vill ha kredit även när man köper privat idag.

Tänk så här: Varför köper någon via firma? 1) man upplever att det är tryggare då ju bilen skall vara varudeklarerad och ha garanti 2) man kan få finans.

/Anders
Mercan är inte speciellt billig tycker jag, med deras kvalitet så blir det ändå säkert en rätt dyr bil att äga och varför kikar du ens på den typen av bil? En nästan sex år gammal Mercakombi???

/Anders
Verdi
Tack för råden Anders. Ska försöka fixa nya bilder men det är lättare sagt än gjort den här årstiden. Och ja, det är från Gotland. Furillen har jag för mig.

Har även kryssat för blocket-garantin. Tyvärr. För nu kan jag inte göra den valfri för köparen. Men däremot får jag en fin grön symbol på annonsen.

Hur löser man kredit om man inte har bra kontakter som jag antar att du har? Stövlar man bara in på t ex Novation och frågar?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bilderna stör inte mig. Har full förståelse för att använda bilder från sommaren med tanke på nuvarande väder. Hellre ljusa bra bilder med några månader på nacken än mörka aktuella.

-------
//Lövet
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Ja kan lösa finans via Wasa kredit.
Verdi
Nu är annonsen uppdaterad med Anders synpunkter förutom det där med finans som jag var lite osäker på. Kanske kompletterar med det om det är fortsatt dött.
Verdi
Lövet,
Ja, kan jag inte fixa fina höstbilder så får de där duga.

Marin,
"Ja kan lösa finans..." som i "jag kan lösa finans..." eller "ja, kan lösa finans..."? :-)
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
JAG kan lösa finans via min firma :)
Verdi
Tack Marin. Jag kanske tar dig på orden om det kommer någon köpare som har ont om cash. :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.