AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
18.992

Vad kan jag få för min 330xdAT -08?

Sida 2 av 8
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Tror också att e60 kommer tappa enormt mycket det närmaste året, speciellt dom nyare årsmodellerna. 2003-2005 är redan billiga.
Att köpa en e60 -09 eller -10 för >250' är inte den smartaste affären.

Även e90 pre face kommer sjunka som en sten, speciellt de med hög skatt eller stora bensinmotorer.

Verdi
Marin,
Känner ingen stress. Har ingen bil på ingång. Den där långmilade 530d F11 har jag tänkt lite på men gillade inte säljaren. Han kunde bara pruta den från 369' till 365' sa han när jag sa att jag kunde ge 340' för den. Mindre än en vecka senare är den sänkt till 349'. Fattar ju att han vill ha så mycket som möjligt men det där var verkligen för dåligt. Föredrar att köpa/sälja privat. Då finns åtminstone chansen att det är en ärlig människa man har att göra med. En säljare lever på att snacka skit så där är ju chansen noll. :-)

Lövet,
Ok. Har bara sålt 3 bilar privat och alla gångerna har det varit folk som har ringt som har köpt. Känns som att det blir mer personligt och "på riktigt" då. Men utvecklingen går framåt. Snart pratar vi inte alls med varandra. :)

Ok, du resonerar så. Då tror du såklart att din E91 pre LCI håller värdet bättre? Säger inte att du fick dåligt betalt relativt marknaden i övrigt, men det låter ju på dig som att du hade förväntat dig mer?
Verdi
Marin,
Borde inte E90 LCI falla mer än pre LCI? Pre LCI fick ju en rätt hård smäll när LCI kom. Var ju sjukt stor skillnad mellan min -08:a och motsvarande -09:a när jag köpte min i augusti förra året.

Om vi vänder på det då. Vad är en smart affär i dagens läge? F11 520d?
Det går utmärkt att sälja via mail, det har jag gjort flertalet gånger.

Min gissning är att E9X pre-facelift är först ut i stålbadet eller befinner sig redan där som du säger Verdi. De närmsta 1-2 åren kommer LCI-modellerna att trilla ned rejält. Det kommer bli främst kännbart för de som köpt/köper en nyare E91 och tänker sälja inom 2 år och upptäcker att bilen då är värd 150kkr i bästa fall.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag tror att min 325i kommer stå inför ett mindre värdefall då den redan fallit mer plus att den har M-paket vilket är ett krav för många.

Angående pengarna för min 525d, jag tycker absolut att den såldes för väldigt lite pengar baserat på hur fin den var och hur välutrustad den var. Men jag tror inte jag fick dåligt betalt relativt marknaden. Det som förvånar är att en Skoda Octavia med 200.000kr lägre nypris kostar nästan lika mycket av samma årsmodell: Länk

-------
//Lövet
Karl-Hilding
Kristallkulla, kaffesump, slumpgenerartor eller vad använder du?
En "smart" affär, eller kanske en "mindre dum" då det är bilar vi snackar om borde vara en lätt begagnad 2-3kmilad 520dT M-sport med automat, comfortpaket och drag med något år på nacken köpt via Blocket.

Fri service, garanti, vagnskadegaranti ingår och modellen kommer vara aktuell om man tänkt sälja den om 2 år. Dessutom kommer den sticka ut lite jämfört med alla fd leasingbilar och Sixtbilar och bli mer lättsåld i nästa led och ett högre värde.

Ett annat alternativ är en lätt begagnad 320dAT M-sport F31 med motsvarande spec men dessa är ganska ovanliga än så länge...

Detta givet ett bilägande under 2-3 års tid - man kan naturligtvis göra som "Lövet" att köpa/sälja bilar med tätare intervall och högre mil och på så sätt undgå den värsta värdeminskningen.
Karl-Hilding
Vilken stress ni måste uppleva så fort det kommer en ny modell.
Förmodar då att 325 prefacelift kommer att kosta som en lika gammal Opel Astra om 1-2 år
En 325 M-sport 10´-15´mer för att den är utrustad för 50´ mer.
Har också sett att det finns en del E60 förvånansvärt billiga tom under 100´.
Borde inte vara svårt att kränga dessa såvida det inte finns en uppsjö defekter mer eller mindre synliga.
Vissa annonser kommer ju tillbaka. Anledning måste finnas.
Verdi
Kristoffer_L,
På vilket sätt skulle den 520:n stå ut mot leasingbilar om ett par år om den är så pass klent utrustad? Ägarhistoriken? Tror inte många bryr sig om den... Tanken på en begagnad snikutrustad 520 för runt 350' får det att vända sig i magen på mig. Det går bara inte. :)

Tror att vi ser en extra skjuts i nedgången pga oron för framtiden också. Tror det, tillsammans med allt tjafs om klimatet, bidrar till att gynna 2-litersdieslarna och därför den där Skodan värderas lika högt som en lika gammal 525d. Folk köper en skoda med liten diesel för den är "billig och snål". En BMW med 3-liters diesel är "dyr och törstig".

Vad man i verkligheten får för pengarna är det inte många som reflekterar över. Tror inte ens min bil dyker upp i särskilt många blocket-sökningar så att folk jämför 320d vs 330d. Många skriver in "bmw 320" bara. Försökte få in 320 i min text tillsammans med Audi A4 och Volvo V60 men det gick inte igenom. :-)

Karl-Hilding,
Personligen är jag inte stressad över att inte åka "det senaste". Isf hade jag inte köpt en pre LCI så sent som förra augusti. Jag vill ha en så bra bil som möjligt utan att förlora en förmögenhet.
Karl-Hilding
För att ytterligare belysa:
Jag köpte en 530ia LCI maj 2010.Uttagen juli -07. Sv.såld.
Mätare 9500 cirka.
All nödvändig utr. och lite till. Bla komfortstolar, eldrag, glaslucka mm mm.
Enl utr.lista extra utr för cirka 170´.
Vinterdäck 70% på org 17" medföljde.
Nyservad var den också.
Efter förhandling blev priset 240´. Nypris ca 570 nåt.
För att detta skulle gälla så satte ägaren på nya bakdäck, betalade skatten och tecknade en Blocketförsäkr.
Bakdäck 2 st 4000 kr, skatten 2500 kr, Blocketförsäkr 1500 kr.
Mao blev det 232´i handen till den "gamle ägaren" För info så hade han beställt en 528 F10 av BMW Hbg där de inte ville betala mitt pris som inbyte.
Den mest smidigaste köpeaffär jag gjort med en privatperson.
Och båda var vi nöjda. Hur många tusen han tjänade vet jag inte men att BMW underbjuder är väl helt klart och värre har det blivit.
Och det måste ha varit skönt för honom att inte behöva lämna in sin fine 530 tre år senare för en spottstyver! Fö en mycket hederlig och trevlig beg.säljare.

Så om E60/61 kommer att trilla lite de kommande åren så får man väl utgå för vad man gav för den.
Och varför måste man sälja om man trivs med den??
Verdi
Karl-Hilding,
I BMW:s egen reklam trycker de på att en BMW har ett högt andrahandsvärde. Det rimmar dåligt med deras egen inbyteslista. Men som sagt, bilförsäljare är fulla av skitsnack. De ska tjäna sina löner och lokalhyra med dina pengar. En privatsäljare har inte sådana omkostnader och det är därför både köpare och säljare kan tjäna på privata affärer.

Jag trivs absolut med min E91:a. Men om vi ska åka nånstans hela familjen så blir det trångt. Väldigt trångt. Nu i helgen hade vi tre mindre resväskor (kabinväskor) i framsätet. En på golvet och två på varandra i sätet.

I baksätet satt min fru och min son tillsammans med skötväska, lite barnmat osv.

I bagageutrymmet hade vi barnvagn, resesäng, lära-gå vagn, leksaker osv. Packade dock inte ända upp i taket så jag såg bakåt även i innerbackspegeln. Så där finns ju lite marginal. ;-) Nu ska vi köpa en större barnstol och då får inte resväskorna plats i framsätet längre... Faktum är att många barnstolar tar sån plats att framsätet blir helt oanvändbart att sitta i. Och en sån barnstol sitter monterad mest hela tiden till skillnad från babyskyddet.

Som tur är så händer det bara 6-8 ggr om år. Nu klarar vi oss nog fram till jul. :-)

Om vi hade en F11 så skulle vi förmodligen få plats med resväskorna i bagageutrymmet samt kunna använda framsätet trots barnstolen monterad.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Har du testat med bakåtvänd barnstol i F11? I värsta fall är den inte så mycket större som du tror.
Jag har haft samma stol (IziKid X3) i E61 och E91 och visst måste framstolen vara lite längre fram i E91an men skillnaden är faktiskt ganska liten. Det gick inte att sitta i framstolen på E61an bekvämt.

-------
//Lövet
Verdi
Ironiskt nog är det just den stolen vi funderar på att skaffa, just för att den ska vara lite mindre. Fanns ju stolar som verkligen inte fungerade alls i en E91. Eller ens var nära.

Än så länge får han plats i babyskyddet men snart är det vinter och då blir det kärvt med vinteroverall osv.

Får väl boka en provkörning med en F11 och svänga förbi babyproffsen.

Om man ska ha större baksäte, vad gäller då? Skulle en 5-serie GT fungera?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
IziKid är bland de större stolarna på marknaden. Men också en av de absolut säkraste så det vägde över. Det finns smidigare varianter men de har då ofta nackdelen att de inte är justerbara, räcker inte upp till lika hög ålder osv.

5 GT tror jag är betydligt bättre för barnstolsbruk. Men måste du använda framsätet då? Ni är väl bara 3?

-------
//Lövet
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
>>Mårten
Om du absolut måste ha en BMW, är en 520d F11 den minst dumma affären. Eller varför inte en Audi A6 Avant -12 ;-) Dom ligger ca 30-40' lägre än motsvarande BMW.
Verdi
Lövet,
En sån här Länk har vi kikat på. Den räcker bara till 18kg men har isofix-fäste och var när vi provade på babyproffsen betydligt smidigare än de andra.

Måste såklart inte använda framsätet men det är trevligt om det går. Ibland vill man ju åka fler än 2 vuxna och 1 barn.

Marin,
BMW är såklart inget krav. Kan tänka mig en E-klass ockå. Känner mig rätt klar med Audi dock. Är ingen rationell tanke utan mer emotionell. :-)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det där är samma stol vi har förutom att vi inte har Isofix fästet utan den vanliga varianten
Länk
Möjligt att den där blir en aning smidigare utan bältesfästet men själva stolen är lika stor.

Håller med dig att det vore trevligt att kunna använda framsätet. Vi står dock ut. Vid barn2 måste bilen bort dock. Det kommer aldrig funka.

-------
//Lövet
Verdi
Lövet,
Vad lustigt. Vi bad specifikt om att få testa den smidigaste varianten de hade. Det var den och sen nån annan som inte var lika bra. Den andra (kommer inte ihåg märket) vi provade krävde mycket mer utrymme och då kunde inte ens ett barn sitta i framsätet framför. Men du säger att det är en stor och klumpig modell? Förstår inte...

Vi står ut med E91 också. Har gjort det i 14 månader. Inga större problem. Får väl erkänna att tankarna på byte inte är 100% behovsstyrda. Inte den här gången heller. :-)
Karl-Hilding
Ja vad en tråd kan spåra ur...
Men rätt härligt egentligen tycker vi som inte bara ser svart o vitt.
Verdi
KH, är ju "min" tråd så... ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.